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Pedia: TXT_KEY_BUILDING_GARUM_PEDIA (Building)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Garum (liquamen) enjoyed great popularity in Roman cuisine. The origin is assumed either in Greece or Carthage. Garum was a liquid that was created by mixing fish such as tuna, anchovies, eel, mackerel and others, including their entrails, with brine and exposing them to the sun in open tanks for months. The odor nuisance during production was considerable, which is why the production facilities for Garum were outside the locality. Garum was used to refine many dishes. In addition, Garum was used in medicine as a remedy for numerous ailments such as dog bites, ulcers, intestinal flu and diarrhea.
Currently excavated Garum factories can be visited in Baelo Claudia (Spain) and in Lixus (Morocco). Garum was an export hit that was exported far into the Roman Empire: Garum amphorae from Spain were found in the Roman military camp Haltern (Recklinghausen); Garum from the province of Lusitania (Portugal), which was shipped via the port of Lacobriga (Lagos), achieved top prices on the markets in Rome.
Garum (Liquamen) erfreute sich in der römischen Küche größter Beliebtheit. Der Ursprung wird entweder in Griechenland oder Karthago vermutet. Garum war eine Flüssigkeit, die dadurch entstand, dass man Fische wie Thunfisch, Sardellen, Aal, Makrelen und andere einschließlich ihrer Eingeweide mit Salzlake vermischte und in offenen Becken teilweise monatelang der Sonne aussetzte. Die Geruchsbelästigung während der Produktion war beträchtlich, weshalb die Produktionsstätten für Garum außerhalb der Ortschaften lagen. Garum wurde zum Verfeinern vieler Speisen verwendet. Zusätzlich galt Garum in der Medizin als Heilmittel bei zahlreichen Leiden wie Hundebissen, Geschwüren, Darmgrippe und Durchfall.
Gegenwärtig kann man ausgegrabene Garum-Manufakturen in Baelo Claudia (Spanien) und in Lixus (Marokko) besichtigen. Garum war ein Exportschlager, der weit in das Römische Reich exportiert wurde: So wurden im römischen Militärlager Haltern (Kreis Recklinghausen) Garum-Amphoren aus Spanien gefunden; Garum aus der Provinz Lusitania im heutigen Portugal, das über den Hafen Lacobriga (Lagos) verschifft wurde, erzielte Höchstpreise auf den Märkten in Rom.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_ORACLE2_PEDIA (Wonder)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Important ancient oracle sites were Ephyra, Olympia, Dodona, Klaros, Didyma and the ammonium in the Siwa oasis. They have lost in importance from the 4th century BC to the 4th century AD. Nevertheless, the oracle system remained of great importance for a long time in Roman antiquity.

Reading an oracle was not easy. A well-known oracle from the Oracle of Dodona was directed at a young Roman, when asked about his fate where he was called to arms. He received the following saying:

Oracle's saying: "Ibis redibis nunquam per bella peribis"
Translated: "you will go you will return never you will die in war"

The oracle had delivered the sentence orally without punctuation. The young man understood it this way:

you will go
you will return
never you will die in war

With these good omens he went to war. When news of his death reached Rome, the family investigated the oracle. The classification has been changed slightly and it was said:

you will go
you will return never
you will die in war
D'importants sites d'oracles anciens étaient Ephyra, Olympia, Dodone, Klaros, Didyma et l'ammonium dans l'oasis de Siwa. Ils ont perdu en importance du 4ème siècle avant JC au 4ème siècle après JC. Néanmoins, le système de l'oracle est resté longtemps d'une grande importance dans l'antiquité romaine.

Lire un oracle n'était pas facile. Un oracle bien connu de l'Oracle de Dodone s'adressait à un jeune Romain, interrogé sur son sort où il a été appelé aux armes. Il a reçu le dicton suivant :

Le dicton d'Oracle : "Ibis redibis nunquam per bella peribis"
Traduit : "tu iras tu reviendras jamais tu mourras à la guerre"

L'oracle avait prononcé la phrase oralement sans ponctuation. Le jeune homme l'a compris ainsi :

tu iras
tu reviendras
jamais tu mourras à la guerre

Avec ces bons présages, il partit en guerre. Lorsque la nouvelle de sa mort parvint à Rome, la famille enquêta sur l'oracle. La classification a été légèrement modifiée et il a été dit :

tu iras
tu reviendras jamais
tu mourras à la guerre
Bedeutende antike Orakelstätten waren Ephyra, Olympia, Dodona, Klaros, Didyma und das Ammonium in der Oase Siwa. Sie verloren seit dem 4. Jahrhundert v. Chr. bis zum 4. Jahrhundert n. Chr. an Bedeutung. Dennoch blieb das Orakelwesen auch in der römischen Antike über lange Zeit von großer Bedeutung.

Ein Orakel zu deuten war nicht einfach. Ein bekannter Orakelspruch des Orakels von Dodona, galt einem jungen Römer, als er auf die Frage seines Schicksals, wo er zu den Waffen gerufen wurde, folgenden Spruch erhielt:

Orakelspruch: "Ibis redibis nunquam per bella peribis"
Übersetzt: "gehen wirst du zurückkehren wirst du niemals im Krieg sterben wirst du"

Das Orakel hatte den Satz mündlich ohne Satzzeichen geliefert. Der junge Mann verstand es so:

gehen wirst du
zurückkehren wirst du
niemals im Krieg sterben wirst du

Mit diesen guten Vorzeichen zog er in den Krieg. Als die Nachricht seines Todes Rom erreichte, untersuchte die Familie den Orakelspruch. Die Einteilung wurde leicht verändert und nun hieß es:

gehen wirst du
zurückkehren wirst du niemals
im Krieg sterben wirst du

Pedia: TXT_KEY_UNIT_TRIARII_PEDIA (Unit)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Triarii (Singular: Triarius) were one of the elements of the early Roman military Manipular legions of the early Roman Republic (509 BC 107 BC). They were the oldest and among the wealthiest men in the army, and could afford good quality equipment. They wore heavy metal armour and carried large shields, their usual position being the third battle line. During the Camillan era, they fought in a shallow phalanx formation, supported by light troops. In most battles triarii were not used because the lighter troops usually defeated the enemy before the triarii were committed to the battle. They were meant to be used as a decisive force in the battle, thus prompting an old Roman saying: Going to the triarii (res ad triarios venit), which meant carrying on to the bitter end. They were eventually phased out after the Marian reforms of 107 BC. Triarii may have evolved from the old first class of the army under the Etruscan kings. The first class comprised the richest soldiers in the legion who were equipped with spears, breastplates and large shields, like heavy Greek hoplites. They served as heavy infantry in the early Roman army, and were used at the front of a very large phalanx formation. After a time, engagements with the Samnites and Gauls appear to have taught the Romans the importance of flexibility and the inadequacy of the phalanx on the rough, hilly ground of central Italy. With the formal military reforms of Gaius Marius in 107 BC, implemented to combat a shortage of manpower due to wars against Jugurtha in Africa and Germanic tribes to the north, the different classes of units were scrapped entirely. The wealth and age requirements were removed; anyone could join as a career, rather than as service to the city, and all would be equipped as milites, with the same, state-purchased equipment. Auxiliaries, local irregular troops, would fulfill other roles, serving as archers, skirmishers and cavalry. Sallust, in his Jugurthine War, describes several instances in which Roman or allied regular heavy infantry were equipped with light equipment and used as light footsoldiers. This was supposedly a common practice.
Les Triarii (Singulier : Triarius) sont la troisième (tri = trois) et dernière ligne disponible dans les légions républicaines, organisée en dix cohortes contenant chacune trois manipules de 160 hommes, chacune divisée en deux centuries de 80 soldats.[NEWLINE][NEWLINE]Ce sont des soldats avec un armement plus lourd que les simples légionnaires, et de meilleure qualité. Ils possèdent une longue lance ("hasta" en latin), un grand bouclier incurvé ancêtre du scutum, ainsi qu'un glaive ("gladius"), mais sont formés en phalange, ce qui les rend aptes à repousser les charges de cavalerie.[NEWLINE][NEWLINE]C'étaient les soldats les plus vieux et les plus expérimentés, disposant de plus de moyens financiers pour payer leur équipement. Ils formaient donc la dernière rangée de soldats, et restaient en retrait la plupart du temps pendant la bataille, à genou, se contentant parfois de garder le camp. Le recours aux triarii était synonyme de la défaite ou de l'échec des deux premiers rangs d'infanterie lourde de la légion républicaine, les hastati et les principes, donc d'une situation difficile sinon désespérée. Les deux premiers rangs se regroupaient alors autour de la puissante phalange et tentaient une ultime contre-attaque ou se préparaient à retarder l'ennemi pour faciliter la retraite. Ils chargeaient au plus fort du combat. En latin, res ad triarios rediit "aller aux triarii" ou "en arriver à recourir aux triarii" signifiait entrer dans le vif du sujet, devoir recourir aux grands moyens.
Triarier (lat. triarii die Dritten), mitunter auch Triarer, waren die Elite der römischen Legion. Zunächst definierte sich die Zugehörigkeit zu den Triariern nur über das Einkommen, da im Rahmen der Wehrpflicht nur Wohlhabende die nötigen Mittel hatten, sich die aufwändigen Rüstungen und Waffen zu kaufen. In der Frühzeit des römischen Reiches ähnelten die Triarier in ihrer Ausrüstung sehr den griechischen Hopliten. Zu dieser Zeit stellten sie nur etwa ein Fünftel der schweren Infanterie. Nachdem die Einteilung nach Einkommensklassen im 2. Jahrhundert v. Chr. aufgegeben wurde, waren sie grundsätzlich wie die anderen Abteilungen der Legion mit Speeren (Pilum), Turmschild (Scutum), Dolch und Kurzschwert (Gladius, später häufiger das Langschwert Spatha) bewaffnet (zeitweise auch mit der Hasta), jedoch meist in besserer Qualität und stellten nun ein Drittel der Legion. Sie besaßen aber weiterhin ein hohes Prestige als erfahrene Veteranen und verliehen der gestaffelten Aufstellung der Legion Rückhalt. Sie standen im dritten Treffen, den letzten Reihen der römischen Schlachtordnung, was ihnen ihre Bezeichnung verlieh. Oft wurden sie aber auch ehrenvoll als Pili bezeichnet.
Los triarios (lat. triarii, singular triarius) eran los legionarios veteranos en la organización de la legión romana en tiempos de la república. Los triarios eran mucho menores en número al resto de la infantería de línea. En la formación clásica de la legión republicana, se mantenían en última línea, como reserva para casos de crísis. Adoptaban una disposición parecida a la de la falange griega, aunque de mucha menor profundidad. Su arma característica era una larga lanza, aunque también portaban un gladius. Sus protecciones corporales eran de gran calidad, añadiendo a la cota de malla y el casco unas grebas.

Si la situación de la batalla se complicaba hasta movilizar a los triarios, estos, si no podían tampoco vencer, al menos estaban preparados para resistir al enemigo como una falange, dando tiempo al resto del ejército a reagruparse o retirarse ordenadamente, evitando una matanza y haciendo la victoria costosa para el enemigo.

En la antigua Roma existía un dicho, "la pelea llegó a los Triarii", aplicado a situaciones que se enconaban mucho, en referencia a la situación difícil en que una legión debía verse para recurrir a estas tropas de reserva. Los triarii, al igual que el resto de categorías de tropa de leva reclutadas en función del equipo que pudiesen pagarse, desaparecieron con la formación de un ejército profesional, con equipo estandarizado para todos.

Pedia: TXT_KEY_CIVIC_TEMPELWIRTSCHAFT_PEDIA (Civic)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
In Assyriology and Near Eastern Archeology, temple economy denotes that every economic activity was geared towards temples. In pharaonic Egypt, temples of gods and mortuary temples were the decisive economic centers. In the Old Kingdom and partly also in the Middle Kingdom, the economic and cultural unification of Egypt was intertwined with the role of the pyramid building. The royal residence, together with the mortuary temple, was located near the pyramid city, into which the goods from all districts and provinces were brought together and redistributed. In the New Kingdom and in the late period, the great temples of gods, especially in Thebes and Memphis, were the economic, administrative and redistributive centers.
In der Assyriologie und Vorderasiatischen Archäologie bezeichnet Tempelwirtschaft, dass jede ökonomische Tätigkeit auf die Tempel ausgerichtet gewesen war. Im pharaonischen Ägypten waren Götter- und Totentempel die entscheidenden wirtschaftlichen Zentren. Im Alten Reich und teils auch im Mittleren Reich war die wirtschaftliche und kulturelle Einigung Ägyptens mit der Rolle des Pyramidenbaus verflochten. Die königliche Residenz lag zusammen mit dem Totentempel bei der Pyramidenstadt, in welche die Güter aus allen Gauen und Provinzen zusammengeführt und umverteilt wurden. Im Neuen Reich und in der Spätzeit waren vor allem die großen Göttertempel, insbesondere in Theben und Memphis, die wirtschaftlichen Verwaltungs- und Umverteilungszentren.

Pedia: TXT_KEY_TECH_MARTYRIUM_PEDIA (Tech)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
A martyr is someone who suffers persecution and death for advocating, renouncing, refusing to renounce, or refusing to advocate a religious belief or cause as demanded by an external party. Most martyrs are considered holy or are respected by their followers, becoming symbols of exceptional leadership and heroism in the face of difficult circumstances. Martyrs play significant roles in religions. During the early Christian centuries, the term acquired the extended meaning of believers who are called to witness for their religious belief, and on account of this witness, endure suffering or death. The term, in this later sense, entered the English language as a loanword. The death of a martyr or the value attributed to it is called martyrdom. The early Christians who first began to use the term martyr in its new sense saw Jesus as the first and greatest martyr, on account of his crucifixion. The early Christians appear to have seen Jesus as the archetypal martyr.
Märtyrer, auch Martyrer, sind Menschen, die um des Bekenntnisses ihres Glaubens willen leiden und dafür den Tod erdulden. Der fest geprägte Begriff Märtyrer taucht zum ersten Mal im Bericht vom Martyrium des Polykarp von Smyrna aus dem dritten Viertel des 2. Jahrhunderts auf. Der erste christliche Märtyrer, der Protomärtyrer oder Erzmärtyrer, war Stephanus, der wegen seines Glaubens gesteinigt wurde. Seine Ermordung war das Signal zu einer großen Verfolgung der Christen in Jerusalem, an der sich Saulus besonders eifrig beteiligte. Von den Martyrien zahlreicher frühchristlicher Märtyrer (z. B. Thekla von Iconium, Polykarp, Mauritius, Perpetua und Felicitas, Märtyrer von Scili, Cyprian, Maximilianus, Marcellus) sind Märtyrerberichte bzw. literarisch bearbeitete Akten des Prozesses überliefert. Für die ersten Jahrhunderte stellen diese oft wertvolle historische Quellen dar; die späteren, seit dem 4. Jahrhundert entstandenen Märtyrerberichte (Gesta Martyrum) sind dagegen überwiegend legendär.

Pedia: TXT_KEY_UNIT_EMIGRANT_PEDIA (Unit)
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Emigration is the act of leaving one´s native country or region to settle in another. It is the same as immigration but from the perspective of the country of origin. Human movement before the establishment of political boundaries or within one state, is termed migration. There are many reasons why people might choose to emigrate. Some are for reasons of religious, political or economic freedom or escape. Others have personal reasons such as marriage. Some people living in rich nations with cold climates choose to move to warmer climates when they retire.
Le phénomène appelé émigration consiste en un départ durable ou permanent du pays d'origine. Les émigrants quittent leur foyer volontairement ou sous l'action de contraintes économiques, religieuses ou politiques, si ce n'est pour des motifs privés. Emigration et immigration décrivent la même action, selon le point de vue du pays de départ ou celui d'arrivée de l'individu.
Auswanderung oder Emigration ist das Verlassen des Heimatlandes auf Dauer. Die Emigranten oder Auswanderer verlassen ihre Heimat entweder freiwillig oder erzwungenermaßen aus wirtschaftlichen, religiösen oder politischen oder persönlichen Beweggründen.
La emigración consiste en dejar la región de origen para establecerse en otra región. Forma parte del concepto más amplio de las migraciones de población, las cuales abarcan tanto la emigración (salida de personas hacia otras partes) como la inmigración (personas venidas de otras partes). Podría decirse que la emigración termina donde comienza la inmigración. Los países que registran más emigración en la actualidad son los pertenecientes al denominado Tercer Mundo o países en vías de desarrollo, pero en otras épocas fueron los europeos quienes emigraron a otras naciones en busca de una vida mejor y mucho antes, los africanos y asiáticos que buscaron nuevos lugares donde establecerse en otros continentes.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_HOSPITAL_PEDIA (Building)
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The forerunners of the hospitals were the Eastern Roman xenodochia, which also appeared in Gaul and Italy around the 4th century. These were Christian, offering refuge to strangers, guests, pilgrims, the needy, the sick, the poor, the frail, widows and orphans. The monastic hospitals that developed in the 6th century were based primarily on the rule of Benedict of Nursia and, in the Middle Ages, offered help to the poor, pilgrims and the sick in addition to episcopal or foundational hospitals.
Mit der Gründung (um 370) einer großen Krankenanstalt (genannt Basileias) durch Basilius den Großen in der Nähe von Caesarea in Kappadokien begann die christliche Hospitalgeschichte. Sie bestand aus mehreren Abteilungen, vielleicht auf einzelne Häuser verteilt, in denen Reisende, Arme, Alte und Kranke entsprechend dem christlichen Gebot der Barmherzigkeit und Nächstenliebe Unterkunft und Pflege fanden. Wie das genannte Beispiel des ersten großen Xenodochions (griech. xenodocheion, Fremdenheim, Aufnahmeort für Fremde; von xenos = Fremder, dechomai = aufnehmen) zeigt, handelte es sich bei den Xenodochien (bzw. Xenodochia) um Mischanstalten, die Fremden und Armen Unterkunft und Pflege boten, wobei die genannte Anstalt wahrscheinlich die erste war, die zur medizinischen Versorgung ausgebildete Ärzte bereithielt. Dem Vorbild des vor allem im westfränkischen Raum verbreiteten frühchristlichen Xenodochiums folgend entstanden zahlreiche Hospize oder Hospitäler speziell für Pilger. Sie wurden von der Kirche oder von Mönchen entlang der Pilgerwege und an den Zielorten der Pilger im östlichen Mittelmeerraum und in Nordafrika erbaut.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_BADEHAUS_PEDIA (Building)
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Ancient Greece utilized small bathtubs, wash basins, and foot baths for personal cleanliness. The earliest findings of baths date from the mid-2nd millennium BC in the palace complex at Knossos, Crete, and the luxurious alabaster bathtubs excavated in Akrotiri, Santorini. The Greeks established public baths and showers within gymnasiums for relaxation and personal hygiene. In fact, the word gymnasium comes from the Greek word gymnos, meaning naked.

Ancient Rome developed a network of aqueducts to supply water to all large towns and population centres and had indoor plumbing, with pipes that terminated in homes and at public wells and fountains. The Roman public baths were called thermae. With the fall of the Roman Empire the aqueduct network fell into disrepair and most of it ceased to be used.
Les installations publiques relatives à l'hygiène, datant du 5ème siècle av. J.-C., sont un ensemble de cuves et de bassins associé à une pièce de massage où l'usage d'onguents est attesté. Au 4ème siècle av. J.-C, ces instituts se mettent en place dans la plupart des villes grecques. Ces bains publics et les salles de bain des demeures privées coexistent déjà.

Le célèbre Hippocrate était un tenant des cures à l'eau froide. Il recommandait l'aspersion d'eau froide contre la goutte et les rhumatismes et l'immersion dans un bain froid contre les fièvres. De nombreuses sources curatives étaient également connues, chacune vouée à une divinité. Le temple d'Esculape a été bâti sur l'emplacement d'une telle source, visitée par les malades et déjà lieu d'implantation de maisons de soins.
Im 5. Jahrhundert v. Chr. entstanden in Griechenland öffentliche Badeanstalten mit einem Becken und Wannen sowie einem Salbraum. Ab dem 4. Jahrhundert wurden öffentliche Bäder zu einer verbreiteten Einrichtung in griechischen Städten. Neben diesen öffentlichen Bädern gab es auch in Privathäusern bereits Badezimmer.

Hippokrates war ein bekannter Befürworter der Kaltwasserbehandlungen. Er empfahl kalte Wassergüsse bei Rheuma und Gicht sowie kalte Wickel gegen Fieber. Außerdem waren bereits zahlreiche Heilquellen bekannt, von denen viele Göttern geweiht waren. An besonders wirksamen Quellen wurden so genannte Asklepios-Tempel errichtet, die von Kranken aufgesucht wurden und die im Grunde schon Sanatorien waren.

Hygiene spielte im Römischen Reich ab der späten Republik eine große Rolle. Die ersten größeren römischen Bäder entwickelten sich vermutlich in Kampanien, deren Hauptstadt Capua bereits im 4. Jahrhundert v. Chr. die größte Stadt Italiens nach Rom war. Im 2. Jahrhundert v. Chr. war es für römische Bürger bereits selbstverständlich, Zugang zu einer öffentlichen Badeanlage zu haben. Öffentliche Bäder fanden sich auch in den entfernteren römischen Provinzen. Im Zuge der Belagerung Roms durch die Goten im Jahr 537 wurde das gesamte Wasserleitungssystem zerstört, so dass die Thermen in Rom nicht mehr betrieben werden konnten. Die von den Arabern vorgefundene Badekultur wurde von ihnen übernommen, aber modifiziert.
Los baños públicos surgieron por una necesidad higiénica común. A menudo el término público puede inducir a error a algunas personas, ya que existen restricciones sobre quiénes pueden utilizar esta facilidad — miembros de la élite de la cultura, exclusivamente hombres, solo religiosos, etc. A medida que avanza la sociedad, los baños públicos desaparecieron en cuanto fue posible disponer de aseos privados, o se incorporaron a la estructura social siendo ahora 'puntos de encuentro'.

Françoise de Bonneville escribió lo siguiente en El libro del Baño; "la historia de los baños públicos comenzó en Grecia en el siglo XI A.C.", donde los hombres y mujeres se lavaban en emplazamientos cercanos a los lugares de ejercicio físico e intelectual. Más tarde los gimnasios tuvieron bañeras interiores situadas en la parte superior, leones con las fauces abiertas abrían el paso a las duchas, y piscinas circulares con hileras de peldaños para descansar. El baño pasó a ser un rito, se convirtió en arte -- baños de arena, agua caliente, "baños de vapor" con aire caliente en una bóveda oscura, cascadas frías, masajes con aceites aromáticos. Las ciudades de toda la Antigua Grecia honoraban los sitios donde "jóvenes mancebos se levantaban y echaban agua sobre sus cuerpos."

En Roma, la primera terma pública del 19 a. C. tenía una rotonda de 25 metros de diámetro, rodeada de habitaciones pequeñas, situada en un parque con un río artificial y una piscina. Hacia el 300 B.C. las Termas de Diocleciano cubrían 140 000 m², su granito y pórfido albergaban 3000 bañistas al día. Los baños romanos se convirtieron en "algo a medio camino entre un centro acuático y un parque temático," con piscinas, salas de juegos, jardines, e incluso bibliotecas y teatros. Uno de los baños públicos más famosos es Aquae Sulis en Bath, Inglaterra.

Pedia: TXT_KEY_UNIT_BALLISTA_PEDIA (Unit)
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The ballista, sometimes called bolt thrower, was an ancient missile weapon that launched either bolts or stones at a distant target. Developed from earlier Greek weapons, it relied upon different mechanics, using two levers with torsion springs instead of a tension prod. The early ballistae in Ancient Greece were developed from two weapons called oxybeles and gastraphetes. The Romans inherited the torsion-powered ballista. The torsion ballista, developed by Alexander, was a far more complicated weapon than its predecessor and the Romans developed it even further, especially into much smaller versions, that could be easily carried. The carroballista was a cart-mounted version of the weapon. The scorpio is a torsion catapult powered by torsion springs, a kind of ballista. Scorpions could be designed to shoot stones or arrow-shaped missiles of various sizes
Ab etwa 400 v. Chr. begannen die Griechen, in größerem Maßstab Torsionsgeschütze zu verwenden. In der hellenistischen Militärliteratur wurde zwischen zwei Typen von Torsionsgeschützen unterschieden, den Euthytona und den Palintona. Laut Heron von Alexandria verschossen Euthytona ausschließlich Pfeile und wurden von einigen Skorpione genannt. Unter dieser Bezeichnung fanden sie noch im römischen Militär der späten Republik und der frühen Kaiserzeit Verwendung. Die von den Griechen Palintona genannte Waffe wurde von den Römern unter der Bezeichnung Ballista übernommen. Im Unterschied zu den Euthytona verschoss man mit den Palintona vorzugsweise Steine und große Bleikugeln, die auch mit griechischem Feuer gefüllt werden konnten.
Por lo general, la balista se construía en madera, aunque podía tener partes hechas o al menos revestidas de metal, y usaba cuerdas, tendones de animales o crines como tensores. Desarrollado a partir de armas de la época de la Grecia clásica anteriores, se basaba en diferentes mecánicas y utilizaba dos palancas que ofrecían una energía potencial mediante las cuerdas o tendones trenzados en forma de madejas retorcidas. La carrobalista era una máquina de guerra romana que consistía en una balista montada sobre un carro arrastrado por caballos o mulas para ser más adecuadamente transportada a distintos lugares en una misma acción. El escorpión era una máquina de guerra principalmente utilizada por las legiones romanas. Usaba la proyección, o tiro, para el ataque y defensa de plazas. Su nombre se debe a unas tenazas parecidas a las del escorpión, con que agarraba las piedras o dardos que tenía que proyectar.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_KASTELL_PEDIA (Building)
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The Latin word castrum (plural castra) was used by the ancient Romans to mean buildings or plots of land reserved to or constructed for use as a military defensive position. As the word appears in both Oscan and Umbrian (dialects of Italic) as well as in Latin, it probably descended from Indo-European to Italic. In classical Latin the word castra always means "great legionary encampment", both "marching", "temporary" ones and the "fortified permanent" ones, while the diminutive form castellum was used for the smaller forts, which were usually, but not always, occupied by the auxiliary units and used as logistic bases for the legions, as explained by Vegetius. A generic term is praesidium ("guard post or garrison"). The terms stratopedon ("army camp") and phrourion ("fort") were used by Greek language authors, in order to designate the Roman castra and the Roman castellum respectively. In English, the terms "Roman fortress", "Roman fort" and "Roman camp" are commonly used for the castra. However the scholars convention always requires the use of the word "camp", "marching camp" and "fortress" as a translation of castra and the use of the word "fort" as a translation of castellum and this type of convention is usually followed and found in all the scholarly works. The best known type of castra is the camp, a military town designed to house and protect the soldiers and their equipment and supplies when they were not fighting or marching. Regulations required a major unit in the field to retire to a properly constructed camp every day. "...as soon as they have marched into an enemys land, they do not begin to fight till they have walled their camp about; nor is the fence they raise rashly made, or uneven; nor do they all abide ill it, nor do those that are in it take their places at random; but if it happens that the ground is uneven, it is first leveled: their camp is also four-square by measure, and carpenters are ready, in great numbers, with their tools, to erect their buildings for them." To this end a marching column ported the equipment needed to build and stock the camp in a baggage train of wagons and on the backs of the soldiers. Camps were the responsibility of engineering units to which specialists of many types belonged, officered by architecti, "chief engineers", who requisitioned manual labor from the soldiers at large as required. They could throw up a camp under enemy attack in as little as a few hours. Judging from the names, they probably used a repertory of camp plans, selecting the one appropriate to the length of time a legion would spend in it: tertia castra, quarta castra, etc., "a camp of three days", "four days", etc. More permanent camps were castra stativa, "standing camps". The least permanent of these were castra aestiva or aestivalia, "summer camps", in which the soldiers were housed sub pellibus or sub tentoriis, "under tents". Summer was the campaign season. For the winter the soldiers retired to castra hiberna containing barracks of more solid materials, public buildings and stone walls. The camp allowed the Romans to keep a rested and supplied army in the field. Neither the Celtic nor Germanic armies had this capability: they found it necessary to disperse after only a few days; meanwhile, their open camps invited attack when they were least prepared.
Das Römische Militärlager (dt. Kastell, Latein: castrum, plural castra) war ein wesentliches Element des römischen Heerwesens. Zusätzlich zu seiner Funktion als Ausgangspunkt für militärische Operationen oder als kurzfristiger Standort vor Schlachten hatten insbesondere die ständigen Garnisonen aufgrund ihrer Wirtschaftskraft wesentlichen Anteil an der Romanisierung der eroberten Gebiete. Zahlreiche Städtegründungen gehen auf ursprünglich militärische Standorte der Römer zurück. Der Ursprung der späteren festen Kastellbauten war das Feldlager der römischen Republik. Die ständigen römischen Kastelle der Kaiserzeit wurden dann bis in das 3. Jahrhundert n. Chr. nach einem offensichtlich stark vereinheitlichten Grundschema angelegt. Sie folgten in ihrer Anlage dem Prinzip der älteren Marschlager. Die sehr häufig rechteckige Lagerumwehrung besaß zumeist abgerundete Ecken, in denen Wachtürme standen. Nach allen vier Himmelsrichtungen öffnete sich meist je ein Tor, durch das die vier Lagerhauptstraßen rechtwinkelig traten und im Mittelpunkt des Kastells zusammenliefen. Die wichtigste Ausfallstraße war die Via praetoria, welche zum Haupttor (Porta praetoria) hinausführte. Dort befand sich auch die Prätorialfront, die dem Feind zugewandte Lagerseite. Zu den beiden Schmalseiten führte die Via principalis dextra und die Via principalis sinistra an deren Endpunkt die Porta principalis dextra (das rechte Tor) und die Porta principalis sinistra (das linke Tor) lag. Rückwärtig befand sich die Via decumana, die mit der Porta decumana korrespondierte. Am Kreuzungspunkt der beiden Hauptstraßen, genannt Locus gromae, nach dem Vermessungsinstrument Groma, mit dem das Lager von hier aus vermessen wurde, lagen die Principia, das Stabsgebäude. Meist links oder rechts des Stabsgebäudes befand sich das Praetorium, das Wohnhaus des Kommandeurs sowie der Getreidespeicher (Horreum). Der Bereich zwischen der Via principalis und der Porta praetoria wurde Praetentura (Vorderlager) genannt, der Bereich zwischen der Rückseite des Stabsgebäudes und der Porta decumana hieß Retentura (Hinterlager). Eine weitere wichtige Straße befindet sich im Intervallum, dem Raum zwischen Wehrmauer und Wall und der angrenzenden Innenbebauung des Kastells. Dort führt die Lagerringstraße, Via sagularis rund um alle Baulichkeiten der Anlage. Innerhalb der Befestigung konnte es verschiedenste Einrichtungen geben, die sich nach den jeweiligen Erfordernissen richteten.
En el Imperio romano, un castrum (en plural castra, una fortaleza) era un campo militar romano. Originalmente, un castrum es una fortificación celta que semeja un castillo rodeado de una muralla circular en la cima de una colina. Los romanos usaron luego el término para designar sus campos militares, que eran rectangulares. Los campos romanos siempre fueron edificados conforme a un cierto modelo, con dos pasos principales que se cruzaban: el "Cardo Maximus", que se extendía al norte y al sur, y el "Decumanus Maximus" al este y al oeste, lo que dividía el campo en cuatro partes iguales. Las avenidas acababan en cuatro portales. El forum se ubicaba en la intersección del Cardo Maximus y el Decumanus Maximus. El resto de las calles y construcciones se hallaban paralelas a las principales, las cuales formaban un patrón de cuadrícula que se utiliza mucho en las ciudades. Varios poblados en Europa surgieron a partir de campos militares romanos y hasta el día de hoy muestran rasgos de sus modelos originales (por ejemplo Castres en Francia, Barcelona en España). El Castrum fue la base del modelo empleado por los colonos españoles en América, el "tablero" de 7 manzanas de 100m por lado con una Plaza de Armas en el centro cerca de un río y de una colina defendible, siguiendo estrictas normas impuestas por la monarquía española para la fundación de nuevas ciudades en el Nuevo Mundo. Muchos pueblos de Inglaterra aún mantienen derivados de la palabra castra en sus nombres, como Lancaster, Chester, Leicester y Mánchester, por ejemplo.

Pedia: TXT_KEY_UNIT_SOLDURII_PEDIA (Special Unit)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Celtic nobles surrounded themselves with elite bodyguards of kings, magistrates, and other important nobles and officials, such as high ranking druids. Among them were the Soldurii, the greatest warriors of the Aquitanni. Each man pledged his life to a fellow of this brotherhood, and the man pledged to would return this pledge; if the one of these two died, and the other did not, the remaining man would take his own life after the battle, for having failed defend him. Julius Caesar noted that no man ever backed down from this duty, and did so fearlessly. Their skill was tremendous; they fought against great odds and could defeat many times their own number. So great and legendary was their name even to their enemies that it can be found having influenced words such as soldier and solidarity.
Keltische Adlige umgaben sich mit Elite-Leibwächtern von Königen, Magistraten und anderen wichtigen Adligen und Beamten, wie hochrangigen Druiden. Unter ihnen waren die Soldurii, die größten Krieger der Aquitanni. Jeder Mann verpfändete sein Leben einem Gefährten dieser Bruderschaft, und der Mann verpflichtete sich, dieses Versprechen zurückzugeben; Wenn der eine dieser beiden starb und der andere nicht, würde der verbleibende Mann nach dem Kampf sein Leben lassen, weil er es versäumt hatte, ihn zu verteidigen. Julius Caesar bemerkte, dass sich kein Mann jemals von dieser Pflicht zurückzog und dies furchtlos tat. Ihre Fähigkeiten waren enorm; Sie kämpften gegen große Chancen und konnten ein Vielfaches ihrer eigenen Zahl besiegen. Ihr Wesen war sogar für ihre Feinde so legendär, dass man davon ausgeht, dass ihre Bezeichnung Wörter wie Soldat und Solidarität beeinflusst hat.

Pedia: TXT_KEY_UNIT_KLERUCHOI_PEDIA (Special Unit)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Cleruchy, a special sort of Greek colony in which the settlers kept their original citizenship and did not form a completely independent community. In Classical Greek history the term is confined to certain Athenian settlements founded on conquered territory (Greek and non-Greek) from the end of the 6th cent. bce, especially during the period of the Delian League. It is often difficult to decide whether a settlement of the 5th cent. is a cleruchy, as ancient authors do not always distinguish cleruchies from other colonies, and because it seems that colonists did not forfeit their Athenian citizenship any more than did cleruchs. Macedonian cleruchies were also settled in the Egyptian Ptolemaic Empire, where they were also called catoecs. The cleruch would be obliged to defend his colony by serving it as a hoplite.
Im klassischen Griechenland war ein Kleruch ein Ansiedler, der ein Stück Land, das oft im Krieg erobert worden war, vom Staat in einem Losverfahren erhielt. Ein solches Landlos hieß kleros. Kleruchen behielten das Bürgerrecht ihrer Heimatgemeinde und blieben verpflichtet, an ihre Polis Steuern zu entrichten und Militärdienst zu leisten. Auf diese Weise gegründete Bürgerkolonien wurden Kleruchien genannt. Makedonische Kleruchen wurden auch im ägyptischen Ptolemäerreich angesiedelt, wo man sie auch Katöken nannte. Der Kleruch wäre verpflichtet, seine Kolonie als Hoplit zu verteidigen.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_BAALBEK_PEDIA (Wonder)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Baalbek was an ancient Phoenician city located in what is now modern day Lebanon, north of Beirut, in the Beqaa Valley. The center of the city was a grand temple dedicated to Astarte and Baal. Later builders at the site, such as the Romans, used these early stones as the foundations for their own temples but clearly did not move them in any way. The Romans vastly improved the site with massive building projects, walkways, aqueducts, and roads. Under the reign of the Emperor Septimus Severus (193-211 CE) the grand temple of Jupiter Baal was built and dedicated (the largest and most ornate religious building in the entire history of the Roman Empire) whose impressive ruins may still be seen today.

The city remained an oft-visited pilgrimage site until the legitimization of Christianity in the Roman Empire by Constantine the Great (beginning in 313 CE with the Edict of Milan) after which, avoiding the fate of some pagan sites which were neglected or destroyed, it was Christianized. The Temple of Bacchus, still extant, is larger than the Parthenon of Athens and all of the temples of the Roman complex (of Jupiter, Bacchus, Venus, and Mercury) were spared destruction during the rise of Christianity through their use as churches; only the altar of Jupiter was torn down by Theodosius I. The temples continued in their role as Christian places of worship until the coming of the Muslims in 637 CE.
Die Tempelanlagen von Baalbek enthalten einige der größten und am besten erhaltenen Beispiele für kaiserzeitliche römische Architektur im Nahen Osten und sind in ihrer kunst- und kulturhistorischen Bedeutung mit den antiken Städten Palmyra oder Gerasa zu vergleichen. Sie wurden vor allem im 2. und 3. Jahrhundert n. Chr. errichtet und befinden sich in der Stadt Baalbek im Libanon. Zu den Tempelanlagen gehören das gewaltige Jupiterheiligtum, der Bacchustempel und der Rundtempel mit seiner einmaligen Formgebung.

Der Tempel ist in verschiedenen Ansichten auf Münzen der severischen Zeit und aus der ersten Hälfte des dritten Jahrhunderts nach Christus zu sehen. Der Jupitertempel sollte von einem gigantischen Podium umgeben werden. Da das Podium nie vollendet wurde, liegen nur drei der Riesensteine auf der Rückseite als Podienschaft. Die drei schon im Mittelalter als Trilithon berühmten Steine gelten als die größten verbauten Steine der antiken Baugeschichte. Einer davon trägt den Namen Stein der schwangeren Frau.

Pedia: TXT_KEY_TECH_SENSE_PEDIA (Tech)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The first tool used by man for cutting grasses was the hand-held sickle, the use of which goes back to even before the Agricultural Revolution. The earliest sickles were made of shaped flint. With the advent of metal working, sickle blades were made of edged bronze, and later of iron, attached to wooden handles. The impact of the sickle on the domestication of wild grains was enormous, with the resulting rise of complex cultures based on farming.

The Celts and Scythians (La-Tene culture) developed the earliest scythe, featuring a longer iron blade, attached to a much longer handle, which enabled cutting grasses from a standing position, rather than in the stooped position required by the sickle. Oddly, this design passed from use for about 500 years, then was reintroduced in the medieval period. The development of the scythe was pushed by the need in northerly climes to cut large quantities of grass to store as winter fodder (hay) for livestock. It was not used much in the harvest of grains, since harvesting with the scythe resulted in significant loss of grain.
Seitdem die Menschheit einen Teil ihres Lebensunterhaltes durch Ackerbau erwirbt, gibt es Geräte, welche dazu bestimmt sind, die Ernte des reifen Getreides zu erleichtern. Unter der Fülle der bildlichen Darstellungen, welche die Grabkammern und Tempel der alten Ägypter ausschmücken, finden sich viele Ernteszenen, wie die Getreideernte vorgenommen wurde. Es waren dies durchwegs Sicheln (kurzer Stiel), welche zumeist mit der rechten Hand geführt, die mit der Linken vom Schnitter zusammengerafften Halme durchtrennten. Eine richtige Sense findet sich nirgends, ebenso wenig auf den vielen vorhandenen altgriechischen Vasenbildern.

Die ersten beidhändig zu führenden Sensen tauchen zu Beginn der Eisenzeit in Mitteleuropa auf. Erst noch mit relativ kurzem Stiel, wobei Blatt und Stiel sich auf einer Ebene befanden. Mit der allgemeinen Verwendung des Eisens in der La-Tène-Zeit, welche von 500 v. Chr. bis 100 v. Chr. andauerte, tauchen aber schließlich richtige Sensen neben den Sicheln auf, sodass ein bodennahes Abschneiden der Pflanzen in aufrechter Stellung möglich war. Dort ging es nicht nur darum, Getreide zu ernten (dazu verwendete man fast überall die Sichel) sondern man wollte auch für das Vieh Wintervorräte, Heu, einheimsen. Feuchte, graswüchsige Flächen dafür gab es genug. Diese Sensen befanden sich dann auch bei den Römern, Kelten, Germanen und Skythen im Einsatz.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_BAALTEMPEL_PEDIA (Wonder)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The Temple of Bel, also referred to as the Temple of Baal, was an ancient temple located in Palmyra, Syria. The temple is one of the great architectural achievements of the Mediterranean world during the early first millennium. As an architectural product it draws on rich, canonical forms derived from both the Graeco-Roman and Near Eastern spheres and its technical aesthetics are of the first order. Along with temples such as that of Heliopolitan Zeus at Baalbek, the Palmyrene temple demonstrates the massive civic investment in monumental architecture.

Clearly Palmyra was prosperous, allowing its elites to invest heavily in elaborate architecture. All the same this civic investment was also central to the Mediterranean concept of urbanism where presentation architecture helped to define and advance the status of the city itself. The hybridity of the Temple of Bel further demonstrates that ancient Palmyra was a multi-cultural community and that while the cult and its function adhered to Semitic practice, the execution of the temple in the Graeco-Roman style spoke the architectural lingua franca of the expansive Roman empire.
Der Tempel des Bel oder auch besser bekannt als Baaltempel in der syrischen Ruinenstadt Palmyra lag im Süden der antiken römischen Stadt und war der Gottheit Bel gewidmet. Der Tempel war eines der wichtigsten religiösen Bauwerke im ersten Jahrhundert nach Christus im Nahen Osten. Im Auftrag des römischen Kaisers und Augustus-Nachfolgers Tiberius (reg. 14–37) begannen vor dem Jahr 19 n. Chr. römische Architekten mit dem Bau des Heiligtums. Bereits im Jahr 32 konnte es feierlich eingeweiht werden, doch dauerte es noch bis ins 2. Jahrhundert, bis die riesigen Außenanlagen, Höfe, Wasserbecken und Säulenhallen fertiggestellt waren.

Die gesamte Tempelanlage war quadratisch angelegt. Der Tempel war nach römischem Vorbild gestaltet, wies aber einige Besonderheiten auf. Der Tempel besaß prächtige Reliefs, von denen große davor aufgestellte Steinblöcke zeugten. Dargestellt waren unter anderem Götter und Karawanenszenen. Baal war ein alter Gott aus Mesopotamien, den schon die Sumerer verehrten. Er war Herr des Wetters und Oberster des Pantheons und wurde von den Palmyrenern entsprechend ausgestattet: gepanzert und gestiefelt, mit flatterndem Umhang und Zepter und Globus als Zeichen seiner Allmacht in der Hand. Eine Inschrift am Tempel überliefert, dass auch die Statuen des Tiberius und seiner Söhne Drusus und Germanicus ihren Platz im Allerheiligsten fanden.

Pedia: TXT_KEY_LEADER_THEODOSIUS_PEDIA (Leaderhead)
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English: Theodosius IFrançais: Deutsch: Theodosius IItaliano: Español: Teodosio I
[H1]Flavius Theodosius Augustus[\H1][NEWLINE][TAB] (11 January 347 – 17 January 395), also known as Theodosius the Great, was Roman Emperor from 379 to 395. Theodosius was the last emperor to rule over both the eastern and the western halves of the Roman Empire. His social transformation was a pivotal, if under-recognized, milestone in European history; it parted with Roman religious tolerance and political strength and may be seen in retrospect as the inauguration of a feudal society. On accepting his elevation, he campaigned against Goths and other barbarians who had invaded the Empire; he failed to kill, expel, or entirely subjugate them, and after the Gothic War they established a homeland south of the Danube, in Illyricum, within the empire's borders. He fought two destructive civil wars, in which he defeated the usurpers Magnus Maximus and Eugenius at great cost to the power of the Empire.

He also issued decrees that effectively made Nicene Christianity the official state church of the Roman Empire. and he neither prevented nor punished the destruction of prominent Hellenistic temples of classical antiquity, including the Temple of Apollo in Delphi, the Serapeion (lat. Serapeum) in Alexandria. He dissolved the order of the Vestal Virgins in Rome. In 393, he banned the pagan rituals of the Olympics in Ancient Greece. It was not until the end of the 19th century, in 1896, that Olympics were held again. After his death, Theodosius' incapable sons Arcadius and Honorius inherited the East and West halves respectively, and the Roman Empire was never again re-united.
[H1]Theodosius I[\H1][NEWLINE][TAB]auch bekannt als Theodosius der Große (geboren 11. Januar 347 in Cauca, Spanien; gestorben 17. Januar 395 in Mailand), war von 379 bis 394 Kaiser im Osten des Römischen Reiches und ab September 394 für einige Monate letzter Alleinherrscher des Gesamtreiches.

Die Regierungszeit des Theodosius war verbunden mit einschneidenden Veränderungen für das Imperium Romanum. So wurde 382 erstmals eine große Gruppe von Germanen (die Goten) als autonomer Verband unter eigenen Herrschern als Föderaten auf dem Boden des Reiches angesiedelt, während Theodosius im Inneren das Christentum faktisch zur Staatsreligion erhob und Gesetze gegen das Heidentum und insbesondere gegen christliche Häresien erließ. Nach einem Bürgerkrieg verwirklichte Theodosius für kurze Zeit ein letztes Mal die Einheit des Imperiums. Nach seinem Tod 395 führte die damit verbundene Aufteilung des Reiches in zwei Herrschaftsbereiche unter seinen beiden Söhnen jedoch letztlich zur faktisch endgültigen Trennung in ein Weströmisches und ein Oströmisches Reich, auch wenn diese von den Zeitgenossen nicht als solche wahrgenommen wurde und das Imperium Romanum auch staatsrechtlich als Einheit fortbestand.
[H1]Flavio Teodosio[\H1][NEWLINE][TAB], desde el 19 de enero de 379, Dominus Noster Flavius Theodosius Augustus; a su muerte, Divus Theodosius (Coca o Itálica, 11 de enero de 347 – Milán, 17 de enero de 395), fue emperador de los romanos desde 379 hasta su muerte. Promovido a la dignidad imperial tras el Desastre de Adrianópolis, primero compartió el poder con Graciano y Valentiniano II. En 392 Teodosio reunió las porciones oriental y occidental del Imperio, siendo el último emperador en gobernar todo el mundo romano. Después de su muerte, las dos partes del Imperio se separaron definitivamente.

Con respecto a la política religiosa, tomó la trascendental decisión de hacer del cristianismo niceno o catolicismo la religión oficial del Imperio mediante el Edicto de Tesalónica de 380.

Pedia: TXT_KEY_LEADER_TAHARQA_PEDIA (Leaderhead)
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English: TaharqaFrançais: Deutsch: TaharqaItaliano: Español: Taharqo
[H1]Taharqa[\H1][NEWLINE][TAB] was a pharaoh of the Ancient Egyptian 25th dynasty and king of the Kingdom of Kush, which was located in Northern Sudan.

Taharqa was the son of Piye, the Nubian king of Napata who had first conquered Egypt. Taharqa was also the cousin and successor of Shebitku. The successful campaigns of Piye and Shabaka paved the way for a prosperous reign by Taharqa.

Taharqa's reign can be dated from 690 BC to 664 BC. Evidence for the dates of his reign is derived from the Serapeion stela, catalog number 192. This stela records that an Apis bull born and installed (4th month of Peret, day 9) in Year 26 of Taharqa died in Year 20 of Psammetichus I (4th month of Shomu, day 20), having lived 21 years. This would give Taharqa a reign of 26 years and a fraction, in 690-664 B.C. Taharqa explicitly states in Kawa Stela V, line 15, that he succeeded Shebitku with this statement: "I received the Crown in Memphis after the Falcon (i.e., Shebitku) flew to heaven."
[H1]Taharqa[\H1][NEWLINE][TAB] war der 5. Pharao (König) der kuschitischen 25. Dynastie in Ägypten. Seine Regierungszeit ist von 692/691–664 v. Chr. anzusetzen. Er ist der Nachfolger von Schebitko und Sohn des Pije und der Abale. Die Schwestergemahlinnen von Taharqa sind unter anderem Tekahatamani, Naparaja, Tabaketenamun, Atakhebaskeñ. Söhne von Taharqa sind Nisuonuris, ein Prinz Nesschutefnut und Atlanersa, der Begründer der Dynastie von Napata. Als Töchter sind bekannt Amenirdis II., Jeturow (Gemahlin des Atlanersa) und Peltaseñ. Sein Nachfolger als letzter kuschitischer Herrscher Ägyptens wird Tanotamun.
[H1]Nefertumjura Taharqo[\H1][NEWLINE][TAB] rey de la dinastía XXV de Egipto, o Kushita, cuyo reinado se data aproximadamente entre el 690 a. C. y el 664 a. C. Pertenece al Tercer periodo intermedio de Egipto.

Manetón lo denominó Tarcos, comentando que reinó 18 años (Julio Africano). Eusebio de Cesarea lo llama Taracos (según Jorge Sincelo) o Saraco (versión armenia) asignándole veinte años de reinado.

Taharqo era hermano de Shabitko, el rey precedente, e hijo de Piye, rey nubio de Napata que conquistó Egipto.

Fue durante su reinado cuando sus enemigos, gobernantes de Asiria, invadieron Egipto. Asarhaddón dirigió varias campañas contra Taharqo, que registró en varios monumentos. Su primer ataque, en 677 a. C., se organizó para apaciguar a las tribus árabes próximas al mar Muerto. Asarhaddón invadió Egipto en el año decimoséptimo del reinado de Taharqo, después que hubo atajado una rebelión en Ascalón.

Taharqo derrotó a los asirios en aquella ocasión, pero tres años después (671 a. C.) el rey asirio tomó y saqueó Menfis, capturando a numerosos a miembros de la familia real. Taharqo huyó al sur, y Asarhaddón reorganizó la política en el norte, estableciendo a Necao I, de la dinastía vigésimo sexta, como rey en Sais.

Sin embargo, después de salir del país el rey de Asiria, Taharqo reorganizó el Bajo Egipto, alentando numerosas rebeliones. Asarhaddón murió antes de poder volver a Egipto, siendo su heredero Asurbanipal quien invadió una vez más Egipto. Asurbanipal derrotó a Taharqo, quien huyó a Tebas. Taharqo murió en Tebas después de 26 años de reinado. Designó Shabako, como sucesor, a su hijo Tanutamani. Fue enterrado en El Kurru.

Los eruditos lo han identificado con Tirhaka, rey de Kush que emprendió la guerra contra Senaquerib durante el reinado de Ezequías de Judá (ver: 2Reyes 19:9 Isaías 37:9). Los acontecimientos bíblicos se calcula que sucedieron en 701 a. C., y aunque Taharqo subió al trono unos diez años más tarde, se han propuesto varias explicaciones: la más probable es que el título de rey, en el texto bíblico, se refiere a su futuro título real, siendo sólo un comandante militar en tiempos de este relato.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_MUSEION_PEDIA (Building)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Mouseion (lat. Museum), connoting an assemblage gathered together under the protection of the Muses, was the title given to a collection of stories about the esteemed writers of the past assembled by Alcidamas, an Athenian sophist of the fourth century BCE. Though the Musaeum at Alexandria did not have a collection of sculpture and painting presented as works of art, as was assembled by the Ptolemies´ rival Attalus at Pergamon, it did have a room devoted to the study of anatomy and an installation for astronomical observations.
Das Museion (lat. Museum) war ursprünglich das Heiligtum der Musen, welche Schutzgöttinnen der Künste, Kultur und Wissenschaften waren. Das Wort "Museum" taucht zum ersten Mal in der hellenistischen Antike auf im 4. Jahrhundert v. Chr. in Alexandria und bezeichnet dort einen ganzen Stadtteil, der den Musen gewidmet war und vor allem der Bibliothek.[NEWLINE][NEWLINE][TAB]Alexander der Große eroberte das Persische Reich, das nach seinem Tod 323 v. Chr. auseinander brach. Ptolemäus, einer von Alexanders Generälen, ließ in Alexandria den Musen einen Tempel, ein "Museum" bauen, das in seiner Funktion etwa einer heutigen Universität entspricht. Das Museum mit der Bibliothek von Alexandria wurde in der Folgezeit zu einem Zentrum wissenschaftlicher Forschung. Dort verband sich die griechische Philosophie mit der ägyptischen Lehre von der angewandten Chemie. Da in Ägypten chemische Kenntnisse eng mit der Religion verbunden waren, hatte das zwei Auswirkungen:[NEWLINE][NEWLINE]Eine spirituelle Note kam in die Elementelehre hinein, die Beschäftigung mit dem "Feinstofflichen", die die jetzige Alchemie im Gegensatz zur jetzigen Chemie kennzeichnet. Man ordnete den Elementen jeweils bestimmte charakteristische Metalle zu; durch Aufnahme der Metalle oder auch durch Tragen von entsprechendem Schmuck konnten diese Elementenenergien auf den Menschen übergehen. Gold gehört zum Feuer, Silber zum Wasser, Quecksilber gehört zum Luftelement und Blei gehört zum Erdelement.[NEWLINE][NEWLINE]Man betrachtete das Wissen über Alchemie als Geheimwissen (Esoterik) und begann, Texte über Alchemie absichtlich unverständlich zu schreiben.
El Museión (en griego Μοuseion) o Museo de Alejandría, era un templo dedicado a las Musas que formaba parte de la Biblioteca de Alejandría. Fue fundado por la dinastía Ptolemaica y cerrado en el 391 por el patriarca Teófilo, que estaba sujeto a las órdenes del emperador Teodosio.

El Museión contaba con diversas salas al servicio de los eruditos y sabios; salas de conferencias, laboratorios y observatorios, además de la zona de alojamiento y comedor. En el Museion se recopilaban, clasificaban y comentaban escritos. Su función se extendía a la enseñanza e investigación, auque no estaba abierta al público, sino sólo a unos pocos privilegiados. Según relata el geógrafo Estrabón, que lo visitó a finales del siglo I a. C.:

Encierra un paseo, una exedra y una sala en la que se celebran las comidas en común de los filólogos empleados en el Museo. Existen fondos comunes para el sostenimiento de la colectividad, y un sacerdote, puesto en otros tiempos por los reyes y hoy por el César, al frente del Museo

El Museión es el origen del término actual museo. Tras su importación a Francia, a principios de la Edad Moderna, esta palabra servía para designar tanto a la comunidad de eruditos que se reunían bajo un mismo techo, como a las colecciones que se conservaban en los llamados Gabinetes de curiosidades.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_BABEL_PEDIA (Building)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The Tower of Babel is part of a biblical story of desaster. The tower has often been associated with ane existing structure, a ziggurat, which is a Babylonian type of pyramid. The ramains of its foundations were unearthed by German archaeologist Robert Koldewey in 1913.
Der Turm zu Babel war genau genommen eine Stufenpyramide, auf deren oberster Plattform ein Tempel errichtet wurde. Solche Zikkurate wurden in den Hochkulturen Mesopotamiens erbaut, um den Göttern möglichst nahe sein zu können (wörtlich übersetzt bedeutet Zikkurat: himmlischer Berg).

Um 600 vor Christus ließ König Nebukadnezar II. in Babylon ein gigantisches Zikkurat errichten. Es hatte eine Grundfläche von 90 mal 90 Metern und war zirka 92 Meter hoch. Jahrhundertelang war dieser Tempelturm unvollendet geblieben, bis sich NEBUKADNEZAR seiner annahm und ihn vollenden ließ. Den Turm von Babylon, der in der mesopotamischen Ebene über 30 km weit sichtbar war, krönte nun noch ein zweistufiger Hochtempel für den babylonischen Götterkönig und Stadtgott Marduk.

In der Bibel wird der Turm zu Babel als Symbol für die Überheblichkeit des Menschen beschrieben; Gott bestrafte dies indem er Sprachverwirrung unter die Menschen brachte.
La Torre de Babel (en hebreo: Migdal Bavel; en griego antiguo Pirgos tēs Babél) es una edificación clave en la tradición judeo-cristiana, mencionada en el antiguo Testamento. Las principales interpretaciones del capítulo 11 del Génesis afirman que, con la construcción de la torre, los hombres pretendían alcanzar el Cielo.

De acuerdo con la Biblia, Dios, para evitar el éxito de la edificación, hizo que los constructores comenzasen a hablar diferentes idiomas y se dispersaron por toda la Tierra.

Todos los arqueólogos occidentales intentaron ubicar esta famosa construcción en la zona del actual Irak. Entre otros sitios, fue buscada en Akar Quf (al oeste de Bagdad), donde antaño existió Dur Karigalzu (las ruinas retorcidas de cuyo zigurat, identificado por algunos viajeros con la Torre de Babel, todavía desafía a los vientos que la han modelado); y en Birs Nimrud, donde se encuentran las ruinas de la antigua Borsippa, situada cerca de los restos de la antigua Babilonia, hacia el suroeste.

En 1913, el arqueólogo Robert Koldewey encontró una estructura en la ciudad de Babilonia que él identificó como la torre de Babel. Esta torre habría sido destruida y reconstruida en numerosas ocasiones, debido al cambiante destino de la zona. La destruyeron los asirios y también los arameos. Y fue reconstruida en varias oportunidades por los príncipes caldeos, entre ellos Nabopolasar (625-605 a. C.). Se estima que la construcción más antigua de la Casa de la Fundación del Cielo y de la Tierra se construyó durante el III milenio antes de Cristo.

Pedia: TXT_KEY_UNIT_UNSTERBLICH_2_PEDIA (Unit)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The Immortals were allround units. Armed with a bow, Speer, sword, armour and sign they were at any time and everywhere applicable. From these units the best ones were selected and made available as guard for the Persian ruler.
Die Unsterblichen waren Allround-Einheiten. Bewaffnet mit Bogen, Speer, Schwert, Rüstung und Schild waren sie jederzeit und überall einsetzbar. Aus diesen Einheiten wurden die Besten ausgewählt und als Garde für den persischen Herrscher bereitgestellt.
Los Inmortales era un regimiento de élite persa de la guardia real que lucharon en las Guerras Médicas. El nombre Inmortales viene de Heródoto que los llamó los Diez mil o Athanatoi (literalmente, inmortales). Los propios persas probablemente no utilizaban este término, que puede ser una corrupción de la palabra anusiya (compañeros).

Tenían el sobrenombre de los "portamanzanas", porque la base de la lanza que portaban tenía la forma de esa fruta.

Heródoto menciona que los Inmortales eran una tropa de infantería pesada comandados por Hidarnes que mantenía siempre la cantidad de 10.000 hombres: cada miembro muerto, herido o gravemente enfermo era sustituido inmediatamente por otro, razón por la cual en apariencia nunca morían. El regimiento sólo aceptaba a miembros persas o medos.

Las armas de los Inmortales consistían de un escudo de cuero y mimbre, una lanza corta con punta de hierro y un contrapeso en el otro extremo, un arco y un carcaj con flechas, así como una daga o espada corta. El uniforme del regimiento estaba compuesto de una tiara o gorra de fieltro, túnica larga con bordados, pantalones y una cota de metal. Su táctica habitual era la carga frontal contra el enemigo, mientras que los flancos en retaguardia disparaban flechas como apoyo.

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