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PIE's ANCIENT EUROPE (PAE)
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Pedia: TXT_KEY_UNIT_LIGHT_SWORDSMAN_MEDIEVAL_PEDIA (Unit)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The sax sword, also called a scramasax, was a single-edged slashing weapon common in Central and Northwestern Europe from the 4th century BC to around the 10th century AD. It was originally used by Germanic tribal warriors and evolved from earlier short swords and long knives.

The first saxes appeared in Scandinavia and later spread to continental Europe via the Baltic region and the Lower Elbe. There were several variants, including the long sax, which was particularly popular among the Saxons and Franks. The name sax may even be related to the Saxon name.

The sax was a versatile weapon used for both combat and everyday tasks. Its simple yet effective design made it one of the signature weapons of the early Middle Ages.
Das Sax-Schwert, auch Scramasax genannt, war eine einschneidige Hiebwaffe, die in Mitteleuropa und Nordwesteuropa vom 4. Jahrhundert v. Chr. bis etwa zum 10. Jahrhundert n. Chr. verbreitet war. Ursprünglich wurde es von germanischen Stammeskriegern genutzt und entwickelte sich aus früheren Kurzschwertern und langen Messern.

Die ersten Saxe tauchten in Skandinavien auf und verbreiteten sich später über das Baltikum und die Unterelbe nach Kontinentaleuropa. Es gab verschiedene Varianten, darunter der Langsax, der besonders bei den Sachsen und Franken beliebt war. Der Name Sax könnte sogar mit der Bezeichnung der Sachsen in Verbindung stehen.

Das Sax war eine vielseitige Waffe, die sowohl für den Kampf als auch für alltägliche Aufgaben genutzt wurde. Seine einfache, aber effektive Bauweise machte es zu einer der charakteristischen Waffen des frühen Mittelalters.
La spada sax, chiamata anche scramasax, era un'arma da taglio a taglio singolo comune nell'Europa centrale e nord-occidentale dal IV secolo a.C. fino al X secolo d.C. circa. Era originariamente utilizzata dai guerrieri delle tribù germaniche e si era evoluta dalle precedenti spade corte e dai lunghi coltelli.

I primi sax apparvero in Scandinavia e in seguito si diffusero nell'Europa continentale attraverso la regione baltica e il Basso Elba. Ne esistevano diverse varianti, tra cui il sax lungo, particolarmente popolare tra i Sassoni e i Franchi. Il nome sax potrebbe persino essere correlato al nome sassone.

Il sax era un'arma versatile utilizzata sia in combattimento che nelle attività quotidiane. Il suo design semplice ma efficace lo rese una delle armi distintive dell'Alto Medioevo.
La espada sax, también llamada scramasax, era un arma cortante de un solo filo común en Europa Central y Noroccidental desde el siglo IV a. C. hasta aproximadamente el siglo X d. C. Originalmente era utilizada por guerreros tribales germánicos y evolucionó a partir de espadas cortas y cuchillos largos anteriores.

Los primeros saxes aparecieron en Escandinavia y posteriormente se extendieron a la Europa continental a través de la región del Báltico y el Bajo Elba. Existían diversas variantes, incluyendo el sax largo, particularmente popular entre sajones y francos. El nombre sax podría incluso estar relacionado con el nombre sajón.

El sax era un arma versátil utilizada tanto en combate como en tareas cotidianas. Su diseño simple pero efectivo lo convirtió en una de las armas emblemáticas de la Alta Edad Media.

Pedia: TXT_KEY_TECH_DARK_AGE_PEDIA (Tech)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The Dark Ages is a historical periodization used originally for the Middle Ages, which emphasizes the cultural and economic deterioration that supposedly occurred in Western Europe following the decline of the Roman Empire. Originally the term characterized the bulk of the Middle Ages, or roughly the 6th to 13th centuries, as a period of intellectual darkness between extinguishing the "light of Rome" after the end of Late Antiquity, and the rise of the Italian Renaissance in the 14th century.

For the sake of completeness, former use of the term Dark Ages used in earlier times:

The Greek Dark Age or Ages and Geometric or Homeric Age (ca. 1100–800 BC) are terms which have regularly been used to refer to the period of Greek history from the presumed Dorian invasion and end of the Mycenaean palatial civilization around 1200 BC, to the first signs of the Greek poleis in the 9th century BC.

The babylon-assyrian Dark Ages began when Mursili I of the Hittites conquered Babylon about 1600 BC.
Als Dunkle Jahrhunderte oder Dunkle Zeitalter (engl. Dark Ages) werden Zeiträume bezeichnet, in denen die Geschichte einer bestimmten Region mangels Schriftquellen oder archäologischer Funde wenig bis gar nicht erforscht ist. Oft gehen diesen Dunklen Jahrhunderten Zeitabschnitte voraus, die besser bekannt sind.

Im übertragenen Sinn bezeichnet man teilweise auch Zeiten, in denen das zivilisatorische Niveau (z. B. durch Kriege, Verfolgungen, Seuchen) als relativ niedrig eingeschätzt wird, als dunkel bzw. dunkle Jahrhunderte. In diesen Zeiten kann auch ein Rückgang des Kulturschaffens und damit auch der Schriftproduktion zu verzeichnen sein, wodurch die Wahrscheinlichkeit, dass informative Schriftquellen überliefert wurden, reduziert wird. Ein etwa durch Seuchen oder Kriege verursachter Rückgang der menschlichen Besiedlungsdichte verringert auch die Möglichkeit archäologischer Funde.

In der Altertumsforschung wird der Ausdruck vor allem für die anatolischen, griechischen (1200-800, Zerstörung mykenischer Zentren) "dunklen Jahrhunderte" angewendet. Weiters spricht man um 1600 in Mesopotamien von einem babylonisch-assyrischen Dunklen Zeitalter, als Babylon von den Hethitern unter Mursili I erobert wurde.
En la historiografía europea, la palabra años oscuros se refiere al periodo que incluye (aproximadamente) del 476 al año 1000.

Este concepto de un tiempo de oscuridad fue creado en el siglo XIV por el erudito italiano Francesco Petrarca, y estaba pensado originalmente como una crítica a la falta de carácter de la última literatura latina. Los historiadores posteriores expandieron el término para referirse al período de transición entre la antigüedad romana clásica y la Alta Edad Media, para describir un período caracterizado no sólo por la falta de literatura en latín, sino también la falta de historia escrita contemporánea, la decadencia demográfica general, y la limitada actividad constructiva y cultural (que se pone de manifiesto, por ejemplo, en el empobrecimiento de la tecnología, como se ve en el caso de la cerámica). Posteriormente, la cultura popular ha usado el término para describir la Edad Media como un tiempo de atraso, extendiendo su uso peyorativo y ampliando su alcance.

Los hallazgos de la arqueología y de otras disciplinas académicas en el siglo XX han proyectado mucha luz nueva sobre este período, y nos han ofrecido una comprensión más matizada de sus aspectos positivos. Han aparecido otros términos para ubicar temporalmente este período: Última Antigüedad, Primera Edad Media, y Grandes Migraciones, dependiendo de sobre qué elementos culturales se ponga el énfasis.

Cuando en el siglo XIX comenzó el estudio académico moderno de la Edad Media, el término "Años oscuros" se quedó al principio, con todas sus connotaciones críticas. Hoy, sin embargo, los historiadores usan el término "Años oscuros" en sentido neutro, es decir, para expresar la idea de que los acontecimientos del período a menudo nos parezcan "oscuros" sólo en términos comparativos con otras épocas

Pedia: TXT_KEY_LEADER_SUPERBUS_PEDIA (Leaderhead)
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English: Tarquinius SuperbusFrançais: Deutsch: Tarquinius SuperbusItaliano: Español: Tarquinio el Soberbio
[H1]Lucius Tarquinius Superbus[\H1][NEWLINE][TAB] (535-495 BC) was the legendary seventh and final king of Rome, reigning from 535 BC until the popular uprising in 509 BC that led to the establishment of the Roman Republic. He is commonly known as Tarquin the Proud, from his cognomen Superbus, a Latin word meaning "proud, arrogant, lofty". The Tarquins were of Etruscan origin. According to Roman tradition, Tarquinius Superbus gained the kingship by ordering the assassination of his much-admired predecessor, Servius Tullius.

Tarquin's father, Lucius Tarquinius Priscus, was the fifth King of Rome, reigning 616-579 BC. His grandfather was said to be Demaratus of Corinth, an immigrant from the Greek city of Corinth. Priscus himself originated in the Etruscan city of Tarquinia. Disgruntled with his opportunities there, Priscus migrated to Rome with his wife Tanaquil, at her suggestion. On their arrival, Tanaquil interpreted an omen as predicting Priscus' future as King of Rome. Superbus was not the immediate successor of his father Priscus, since Servius Tullius took the throne on Priscus' death.

Ancient accounts of the Regal period mingle history and legend. The reign of Tarquin is typically described as a tyranny that justified the abolition of the monarchy. His kingship ended in 509 BC, after his son Sextus Tarquinius raped Lucretia, a married noblewoman known as an exemplar of virtue. This outrage inspired an uprising led by the aristocrat Lucius Junius Brutus, which resulted in the expulsion of Tarquin and his family from Rome.
[H1]Tarquinius Superbus[\H1][NEWLINE][TAB] (geboren unbekannt; gestorben um 495 v. Chr.) war der Sage nach der siebente und letzte König von Rom. Er regierte seit 534 v. Chr. und wurde der Überlieferung nach im Jahr 509 v. Chr. aus Rom verbannt.

Lucius Tarquinius Superbus gehört zu den drei etruskischen Königen in Rom, deren Geschichtlichkeit heute kaum noch angezweifelt wird. Demnach folgte Tarquinius Superbus, der Enkel des römischen Königs Tarquinius Priscus (616-578 v. Chr.), seinem Schwiegervater Servius Tullius (578-534 v. Chr.) auf den Thron, nachdem Tullia, Tarquinius’ Geliebte und Tullius’ Tochter, ihren Vater hatte ermorden lassen. Tarquinius Superbus schaltete seine innenpolitischen Gegner sowie alle potenziellen Rächer für den Mord an Tullius in Rom systematisch aus und machte politische Reformen seines Vorgängers rückgängig.

Außenpolitisch betrieb Tarquinius eine umfangreiche Expansionspolitik, die das Gebiet des römischen Stadtstaats bis Terracina erweiterte. Auch Baumaßnahmen in Rom wie der Ausbau der Stadtmauer, der (Aus-)Bau von Abwässerkanälen (Cloaca Maxima) oder der Bau des Jupitertempels auf dem Kapitol wurden Tarquinius zugeschrieben. Um das Geld für die Kriege und Prachtbauten zu erhalten, ließ er viele reiche Adlige ermorden.

Tarquinius Superbus tyrannisches Regime und eine deswegen immer stärker werdende Opposition innerhalb des römischen Patriziats führten um 509 v. Chr. (oder 508/507 v. Chr.; die römische Überlieferung lehnte sich wohl an den Sturz des Tyrannen Hippias in Athen an) zur Verbannung des Königs und seiner Familie aus Rom, während dieser im Rahmen seiner Expansionspolitik die latinische Stadt Ardea (36 km südlich von Rom) belagerte. Der Anlass für den Aufstand war angeblich (Livius, ab urbe condita 1,56-60) die Vergewaltigung der Lucretia durch Tarquinius’ Sohn Sextus, die als weiterer untrüglicher Beweis für die Verkommenheit der Königsfamilie angesehen wurde. Angeführt wurden die Aufständischen von Lucretias Mann Lucius Tarquinius Collatinus, der, wie der zweite Bestandteil seines Namens erkennen lässt, selbst zur Königsfamilie (im weiteren Sinne) gehörte, und dessen Freund Lucius Iunius Brutus.

Die Verbannung des Tarquinius Superbus markiert das Ende der Königsherrschaft in Rom und den Beginn der römischen Republik. Gemäß dem Orakel wurden Lucius Iunius Brutus und Lucius Tarquinius Collatinus die ersten Konsuln Roms.

Tarquinius soll später versucht haben, mit etruskischer und latinischer Hilfe die Macht in Rom zurückzuerobern, jedoch ohne Erfolg. Es heißt, er habe sich nach seinem Sturz über Gabii und Clusium ins etruskische Caere zurückgezogen, wo noch im 3. vorchristlichen Jahrhundert die Familie der Tarchna ("Tarquinii") (als mögliche Nachkommen des Königs) bezeugt ist.
[H1]Lucio Tarquinio el Soberbio[\H1][NEWLINE][TAB] (en latín, Lucius Tarquinius Superbus) (534 a. C.-509 a. C.) fue el séptimo y último rey de Roma. Fue hijo, o posiblemente nieto, de Lucio Tarquinio Prisco y yerno del rey anterior (el sexto) Servio Tulio, a quien asesinó. Ejerció un gobierno despótico.

Se sabe que compró tres libros proféticos a la Sibila de Cumas y los depositó en el templo de Júpiter. La Historia lo narra así: La sibila se presentó ante Tarquinio como una mujer muy anciana y le ofreció nueve libros proféticos (Libros Sibilinos) a un precio extremadamente alto. Tarquinio se negó pensando en conseguirlos más baratos y entonces la sibila destruyó tres de los libros. A continuación le ofreció los seis restantes al mismo precio que al principio; Tarquinio se negó de nuevo y ella destruyó otros tres. Ante el temor de que desaparecieran todos, el rey aceptó comprar los tres últimos pero pagó por ellos el precio que la sibila había pedido por los nueve. Estos tres libros fueron guardados en el templo de Júpiter y eran consultados en situaciones muy especiales. En el año 83 a. C. el fuego destruyó los llamados Libros Sibilinos originales y hubo que formar una nueva colección que no ha llegado hasta nuestros días porque en el año 405 se destruyeron también.

Fue destronado y expulsado de Roma junto con toda su familia a raíz de la fechoría cometida por su hijo Sexto Tarquinio contra Lucrecia. Dicha leyenda explica que Tarquinio el Soberbio estaba con sus soldados, su hijo Sexto Tarquino, y su sobrino Lucio Tarquinio Colatino, estos, bajo la tienda, comenzaron a discutir la virtud de sus respectivas esposas, cada uno sosteniendo, como buen marido, la de la propia. Probablemente el uno le dijo al otro: La mía es una esposa fiel, la tuya te engaña. Decidieron volver aquella noche a casa para sorprenderlas. En Roma, la mujer de Sexto, se encontraba banqueteando con los amigos y dejándose cortejar. La de Colatino, Lucrecia, engañaba la espera tejiendo un vestido para su marido; Sexto, al ver que perdió la apuesta, se puso a cortejar a Lucrecia hasta el punto de violarla. Deshonrada, Lucrecia mandó llamar a su padre y a su marido, les confesó lo sucedido y se mató de una puñalada en el corazón.

Su sobrino Lucio Junio Bruto fue líder de la revuelta que se organizó contra el rey y después proclamó la República, en el año 509 a. C. A partir de estos hechos, ya no fueron elegidos más reyes. En su lugar fueron elegidos para gobernar los pretores, que más tarde fueron llamados cónsules. Es el camino hacia la República romana..

Pedia: TXT_KEY_LEADER_BOCCHUS_PEDIA (Leaderhead)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
[H1]Bocchus[\H1][NEWLINE][TAB]Bocchus (Greek: Bochos) was a king of Mauretania about 110 BC and designated by historians as Bocchus I. He was also the father-in-law of Jugurtha, with whom he made war against the Romans. He delivered Jugurtha to the Romans in 106 BC.

In 108 BC, he vacillated between Jugurtha and the Romans, and joined Jugurtha only on his promising him the third part of his kingdom. Bocchus made overtures to the Romans, and after an interview with Sulla, who was Gaius Marius' Quaestor at that time, sent ambassadors to Rome. At Rome the hope of an alliance was encouraged, but on condition that Bocchus showed himself deserving of it. After further negotiations with Sulla, he finally agreed to send a message to Jugurtha requesting his presence. Jugurtha fell into the trap and was given up to Sulla. Bocchus concluded a treaty with the Romans, and a portion of Numidia was added to his kingdom. Further to conciliate the Romans and especially Sulla, he sent to the Capitol a group of Victories guarding a device in gold showing Bocchus handing over Jugurtha to Sulla.

Bocchus I was the father of Bocchus II and Bogud, who inherited the kingdom from their father and split it between them. Bocchus II eventually acquired Bogud's half of the kingdom. After his death in 33 BC, all of Mauretania became a Roman province.
[H1]Bocchus[\H1][NEWLINE][TAB]Bocchus (I.) war König von Mauretanien, um 110 bis 80 v. Chr.

Im Jugurthinischen Krieg (111-105 v. Chr.) zwischen dem numidischen König Jugurtha und dem Römischen Reich blieb er bis 108 v. Chr. neutral, schlug sich dann jedoch auf die Seite seines Schwiegersohns Jugurtha. Später verriet er Jugurtha und lieferte ihn 105 v. Chr. an Sulla aus. Anschließend schloss er ein amicitia-Verhältnis ("Freundschaft") mit Rom. Ein Teil von Numidien wurde seinem Reich zugeschlagen, über das restliche Numidien herrschte Gauda.

Bocchus hinterließ zwei Söhne, die nach seinem Tod über das geteilte Mauretanien herrschten: Bocchus II und Bogudes.
[H1]Boco[\H1][NEWLINE][TAB]Boco I fue rey del Reino de Mauritania entre 110 a. C. y 80 a. C., aproximadamente.

Suegro de Yugurta, rey de Numidia, estuvo dudando en darle su apoyo en la guerra que éste sostuvo con Roma. Finalmente lo hizo en 108 a. C., después de lograr la promesa de recibir un tercio del reino de su yerno.

Ambos fueron derrotados dos veces por Mario. Entonces inició el proceso de aproximación a Roma. Por medio de Sila, quien era por entonces era cuestor de Mario, envió embajadas a Roma, en donde se alentó la alianza, a condición de que se hiciera merecedor de la misma. Después de más negociaciones con Sila, envió un mensaje a Yugurta, requiriendo su presencia. Este cayó en la trampa, y fue apresado por Sila en 106 a. C.

En pago de sus servicios, concluyó un tratado con los romanos, con el título de 'Amigo de Roma', y se vio recompensado con una parte de Numidia.

A su muerte el reino se dividió entre sus hijos Boco y Bogud.

Pedia: TXT_KEY_PROJECT_ANTONIUS_KLOSTER_PEDIA (Building)
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English: St. Anthony monasteryFrançais: Deutsch: St. Antonius-KlosterItaliano: Español: Monasterio de San Antonio
The Monastery of Saint Anthony is a Coptic Orthodox monastery standing in an oasis in the Eastern Desert of Egypt, in the southern part of the Suez Governorate. Hidden deep in the Red Sea mountains, it is located 334 km (208 mi) southeast of Cairo. It is one of the oldest monasteries in the world, together with Saint Catherine's Monastery on Mount Sinai, which also lays claim to that title. The Monastery of Saint Anthony was established by the followers of Saint Anthony, who is considered to be the first monk. The Monastery of St. Anthony is one of the most prominent monasteries in Egypt and has strongly influenced the formation of several Coptic institutions, and has promoted monasticism in general.

A few years after the death of Saint Anthony, his followers settled around the place where the hermit lived. The Monastery of Saint Anthony was built between 361 and 363 A.D. during the reign of Julian the Apostate. In the original settlement, his followers established only the most essential buildings. Isolation was stressed. They lived in solitary cells surrounding a communal worship center where they performed the Divine Liturgy. They took their daily meals in a basic refectory. As time passed, the focus on ascetics diminished, and St. Anthony’s followers began to develop closer relationships with one and other in order to foster safety, convenience, and mutual fellowship. The life of an Antonian monk thus slowly evolved from one of solitary asceticism to one that allowed for a communal way of living.

Although the monastery of St. Anthony enjoyed relative peace and security in its remote area, there were short periods of intense persecution. The monastery itself was plundered a number of times by the Bedouins of the Eastern Desert, who partly destroyed it in the 11th century. There was also a rebellion by the Kurds and the Turks during this time. When their leader Nasir ad-Daula was defeated, the remains of his army invaded and pillaged the Monastery of St. Anthony as well as the nearby Monastery of St. Paul. The monastery was restored in the 12th century, and it flourished throughout the next few centuries. A fortress-like structure was also built around the monastery for protection from invaders.
Das Kloster des Heiligen Antonius (St. Antonius-Kloster / Deir el-Qaddis Antwan / Der Amba Intanios) ist ein koptisch-orthodoxes Kloster in den Felsgebirgszügen der östlichen Wüste unweit der Küste des Roten Meeres. Es liegt ca. 150 südöstlich von Kairo und etwas weniger als 100 km südlich von Suez am Fuß des 1464 m hohen Galala-Felsplateaus im Wadi Araba.

Das Antoniuskloster ist das älteste und größte koptische Kloster in Ägypten. Sein Name geht auf den Heiligen Antonius (251-356) zurück, der hier als asketischer Einsiedler in der Wüste hauste und später eine Mönchsgemeinschaft von Eremiten begründete. Zusammen mit dem Heiligen Pachom gilt Antonius als einer der Urväter des christlichen Mönchtums. Im Kloster werden Reliquien aufbewahrt, die nach der Überlieferung ihm zuzuordnen sind. Nur 300 m oberhalb des Klosters befindet sich eine Felsgrotte, in der Antonius gelebt haben soll.

Vermutlich wurde das Kloster bereits kurz nach dem Tode des Antonius (356) von seinen Jüngern und Anhängern an seiner Grabstätte begründet. Von dieser Gründungszeit ist baulich wenig Sichtbares erhalten. Eine Quelle inmitten des Klosterbereichs ermöglichte landwirtschaftlichen Anbau und die Ansiedlung mehrer Menschen. Durch geschickte und sparsame Wassernutzung konnte effektive Oasenwirtschaft betrieben werden. Im 6. und 7. Jahrhundert schlossen sich koptische Flüchtlinge aus den Klöstern des Wadi Natrun (südwestlich des Deltas) dem Antoniuskloster an. Sie waren in ihren Heimatklöstern heftigen Angriffen der arabischen Beduinen und Berberstämme ausgesetzt und suchten in den Felsenbergen der Ostwüste Schutz. Doch in den späteren Jahrhunderten, insbesondere im 12 Jahrhundert, wurde auch das Antoniuskloster selbst von Beduinenstämmen, die oft über den Sinai kamen, überfallen und geplündert. Nach einer Blütezeit im Hochmittelalter wurde das Kloster im Jahre 1454 erneut von Beduinen überfallen und verwüstet. Dabei wurden auch Teile der Klosterbibliothek zerstört. Als Reaktion auf die Überfälle wurde die ganze Klosteranlage mit schützenden Mauern und Wehranlagen befestigt. Ein viereckiger Wehrturm wurde errichtet und das Kloster restauriert.

Heute leben rund 300 Mönche in den dörflichen Klosteranlagen und Wohnhäusern. Es gibt neben den klösterlichen Gemeinschafträumen zudem zahlreiche Gartenanlagen, Weingärten, Obstbäume, Gemüsebeete, Oliven- und Palmenhaine, eine Mühle, eine Bäckerei und oasenwirtschaftliche Anlagen, die den Mönchen ein autarkes Leben ermöglichen. Außerdem gibt es insgesamt fünf Kirchen innerhalb des Klosters. Die Antoniuskirche, der sakrale Kernbau des Klosters, geht auf das 6. Jahrhundert zurück. Allerdings stammen die meisten Gebäudeteile, inklusive der bedeutenden Freskomalereien, aus dem 10. Jahrhundert.

Innerhalb des Klosters gibt es Gästeräume für männliche Besucher. Zu den aktuellen Übernachtungs- und Verpflegungsmöglichkeiten sollte jeder Reisende bereits vor seinem Besuch die Unterkünfte abklären, da es in der Wüste vor Ort keine nahe gelegenen Ausweichmöglichkeiten gibt.
Escondida entre los áridos peñascos del Desierto Oriental, la comunidad religiosa fortificada de San Antonio representaba los orígenes de la tradición monástica cristiana. Erigido en el siglo iv d. de C. por los discípulos de San Antonio, el recinto amurallado al pie del monte Kalalah es el mayor de los monasterios coptos.[NEWLINE][NEWLINE]Esta orden monástica fundadora surgió en torno al hijo de un mercader que había renunciado a sus pertenencias más valiosas para consagrar su vida a Dios. Antonio se retiró, de hecho, en el desierto, hacia el año 294 d. de C., huyendo de los seguidores que había atraído hasta su cueva de ermitaño junto al Nilo. Mientras sus discípulos adoptaban una austera vida comunitaria al pie de la montaña, Antonio se recluía en una cueva situada bastante más arriba del monasterio que empezaba a construirse, y allí vivió hasta la avanzada edad de 105 años.[NEWLINE][NEWLINE]Pese a su aislamiento, el monasterio sufrió ofensivas beduinas en los siglos viii y ix, ataques de musulmanes enfurecidos en el xi, y una rebelión en el xv por parte de criados sedientos de sangre que culminó con la masacre de los monjes.[NEWLINE][NEWLINE]Siguiendo el ejemplo sentado por san Antonio, san Pablo y sus seguidores 16 siglos atrás, los 25 monjes y cinco novicios que residen en el monasterio actual han dedicado su vida a la pobreza, la castidad, la obediencia y la oración. [NEWLINE]Como todos los monasterios construidos por los cristianos coptos en el Mar Rojo, San Antonio destaca por el poderoso muro que rodea sus instalaciones, alcanza una altura de 12 metros. Debemos tener en cuenta que durante los primeros siglos del cristianismo los adeptos a esta nueva fe fueron sometidos a persecuciones, los cristianos coptos optaron por construcciones de este tipo que aseguraban una fácil defensa.[NEWLINE][NEWLINE]El primer asentamiento se remonta al siglo III (época Bajo imperial); en el siglo IV se hicieron notables ampliaciones que se fueron sucediendo en siglos posteriores. Cabe destacar los restos de pinta mural, los más antiguos son del siglo IX, ejemplifican la típica iconografía del cristianismo en Egipto, destaca el gusto por la representación heroica de los santos y de los arcángeles Miguel y Gabriel que alcanzaron considerable devoción entre los cristianos coptos.

Pedia: TXT_KEY_TECH_PFERDEZUCHT_PEDIA (Tech)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
There are a number of hypotheses on many of the key issues regarding the domestication of the horse. Although horses appeared in Paleolithic cave art as early as 30,000 BCE, these were truly wild horses and were probably hunted for meat. How and when horses became domesticated is disputed. The clearest evidence of early use of the horse as a means of transport is from chariot burials dated circa 2000 BCE. However, an increasing amount of evidence supports the hypothesis that horses were domesticated in the Eurasian Steppes (Dereivka centered in Ukraine) approximately 4000-3500 BCE. Recent discoveries on Botai culture suggest that Botai culture settlements in the Aqmola Province of Kazakhstan are the location of the earliest domestication of the horse. While riding may have been practiced during the 4th and 3rd millennia BCE, and the disappearance of "Old European" settlements may be related to attacks by horseback-mounted warriors, the clearest impact by horses on ancient warfare was by pulling chariots, introduced c. 2000 BCE. Horses in the Bronze Age were relatively small by modern standards, which led some theorists to believe the ancient horses were too small to be ridden and so must have been driven. Herodotus description of the Sigynnae, a steppe people who bred horses too small to ride but extremely efficient at drawing chariots, illustrates this stage. However, as horses remained generally smaller than modern equines well into the Middle Ages this theory is highly questionable. The Iron Age in Mesopotamia saw the rise of mounted cavalry as a tool of war, as evidenced by the notable successes of mounted archer tactics used by various invading equestrian nomads such as the Parthians. Over time, the chariot gradually become obsolete. The horse of the Iron Age was still relatively small, perhaps 12.2 to 14.2 hands high (1.27 to 1.47 meters, measured at the withers.) This was shorter overall average height than modern riding horses, which range from 14.2 to 17.2 hh (1.47 to 1.78 meters). However, small horses were used successfully as light cavalry for many centuries. For example, Fell ponies, believed to be descended from Roman cavalry horses, are comfortably able to carry fully grown adults (although with rather limited ground clearance) at an average height of 13.2 hands (1.37 m).
Die Domestizierung der Pferde begann vor etwa 5000 Jahren, als frühe Zivilisationen im Fernen Osten Pferde an menschliche Nähe gewöhnten . Da aber auf Höhlenmalereien bereits Zeichnungen gefunden wurden, welche eine Art Zaumzeug darstellen, ist es durchaus möglich, dass auch schon frühere Kulturen in der Lage gewesen sind, Pferdearten zu zähmen und für ihre Zwecke zu gebrauchen. Die Begegnung Mensch-Pferd begann sicherlich durch die Jagd. Im Laufe der Zeit wurden dann die ersten Pferde gefangen und gezähmt. Schnell merkte der Mensch, dass er Pferde für die Beförderung von Waren und anderen Gegenständen gut einsetzen konnte. So wurde aus dem wegen seines Fleisches gejagten Pferd das domestizierte Packpferd. Geritten wurden Pferde wohl als erstes von den Persern, die bereits 500 v. Chr. schon über eine mächtige Kavallerie verfügten. Ihre Gegner benutzen die Pferde damals noch überwiegend zum Ziehen schwerer Kampfwagen.
Aunque la domesticación del caballo ocurrió varias veces a lo largo de la historia, la evidencia arqueológica disponible ubica su primera aparición alrededor de año 3.500 aC en la región de Ukrania y Kazajistán . La tecnología se difundió luego por las praderas y estepas eurasiáticas que van del Mar Caspio casi hasta el Río Amarillo de China, región donde estaba la Ruta de la Seda. Los numerosos pueblos que allí habitaron a través del tiempo —botai, escitas, cimerios, sármatas, hunos, siung-nu y mongoles, entre otros— eran originalmente cazadores y pastores de rebaños. El historiador griego Heródoto describe como los escitas habían esclavizado a todas las restantes tribus de la Rusia meridional; otros pueblos han sido estudiados por los arqueólogos. El uso de los caballos como cabalgadura permitió a los pueblos cazadores la captura de presas más grandes y rápidas, como el alce y el bisonte, que antes estaban fuera de sus posibilidades. A los pueblos pastores les permitió aumentar la cantidad de ganado que controlaban y ampliar su radio de acción para seleccionar mejores campos de pastura, con el consiguiente incremento del número y peso de sus animales. Ambos podían cazar nuevos caballos salvajes, en un importante proceso multiplicativo de sus nuevas posibilidades. En ambos casos mejoró mucho la satisfacción de las necesidades alimentarias y se aceleró el crecimiento de sus poblaciones.

Al disminuir el tiempo necesario para la resolución de sus necesidades de alimentación, pudieron emplearlo en otras tareas. Las técnicas de la caza son la preparación natural para la guerra porque desarrollan la capacidad de usar más eficientemente armas mortales, inicialmente en animales, luego en otras personas. Tanto la economía de la caza como la pastoril requieren la preservación de los territorios que se usufructúan. La ampliación de los radios de acción, más tarde o más temprano, hizo que los pueblos de jinetes entraran en conflicto con los de otras tribus, conflicto que en general conducía a la guerra. Al mismo tiempo, al pasar cada vez más tiempo lejos de los asentamientos estables de los grupos de su propia tribu que se dedicaban a las tareas agrícolas, necesariamente sedentarias, los vínculos con ellos se fueron debilitando. El éxito en la guerra hecho posible por el uso del caballo, más tarde o más temprano condujo a la opresión de los agricultores pacíficos, primero de otras tribus, luego de la propia. El caballo exacerbó así el carácter guerrero de estos pueblos y modificó completamente su estructura social. Cuando la tecnología de domesticación del caballo se extendió, en algún momento los nómadas guerreros que la practicaban tuvieron más en común entre sí que con las culturas de las que originalmente procedían. Estos pueblos nómadas, cuyos herederos mongoles todavía habitan las estepas eurasiáticas, son los que conquistaron la China y socavaron los cimiento del Imperio Romano.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_MONUMENT2_PEDIA (Building)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Victory steles automatically appear in cities as soon as you conquer them with the appropriate technology. From the technology of Construction, tempels are created instead. If there is already a victory temple in the city, no further temple will be built.

Victory steles and temples stops being built automatically with the technology of Warrior Ethos. From this point on and after further technical achievements, victory monuments can only be created by Great Generals, who also earn more bonuses than the previous two types of buildings. The building is used instead of a resident instructor and can be demolished by conquerors by means of supply wagons and put up again elsewhere.

Exceptions are the Egyptian obelisks and Tehen pillars. They are buildable as soon as the Egyptian gods are recognized as state religion. Therefore, they also have fewer bonuses than the victory monuments that will be created by Great Generals.

Famous heroic monuments were the victory stelae of Ramses II, Victory Stele of the Merenptah (1200 BC), Victory Stele of the Pije (720 BC), Victory Stele of the Asarhaddon (669 BC), the Tropaia of the Greeks (eg. Marathon 490 BC), the Spartan Victory Monument of the Battle of Tanagra (457 BC), the large Victory Monument of Attalos I. (230 BC), the Tropaeum Alpium (7 BC), Tropaeum Traiani (109 AD), the Marcus Aurelian Column (180 AD) and the Trajan's Column (112 AD).
Siegesstelen tauchen automatisch in Städten auf, sobald man diese erobert und die entsprechende Technologie besitzt. Ab der Technologie Bauwerke werden stattdessen Siegestempel erstellt. Steht bereits ein Siegestempel in der Stadt wird kein neuer errichtet.

Der automatische Bau der Siegesstele und -tempels hört mit der Technologie Kriegerethos auf. Ab diesem Zeitpunkt und nach weiteren technischen Errungenschaften können Siegesdenkmäler nur mehr von Großen Generälen erstellt werden, diese bringen dafür auch mehr Profit als die vorigen zwei Gebäudearten. Das Gebäude steht anstelle eines ansässigen Ausbildners und kann von Eroberern mittels Versorgungskarren abgebaut und anderswo wieder aufgestellt werden.

Ausnahmen sind die ägyptischen Obelisken und Tehen-Pfeiler. Sie sind baubar, sobald die ägyptischen Götter als Staatsreligion anerkannt sind. Daher haben sie auch weniger Boni als jene Siegesdenkmäler, die von Großen Generälen erstellen werden.

Berühmte Heldendenkmäler waren die Siegesstelen des Ramses II, Siegesstele des Merenptah (1200 v.Chr.), Siegesstele des Pije (720 v.Chr.), Siegesstele des Asarhaddon (669 v.Chr.), die Tropaia der Griechen (zB Marathon 490 v.Chr.), das spartanische Siegesdenkmal der Schlacht bei Tanagra (457 v.Chr.), das grosse Siegesdenkmal Attalos I. (230 v.Chr.), das Tropaeum Alpium (7 v.Chr.), Tropaeum Traiani (109 n.Chr.), die Mark-Aurel-Säule (180 n.Chr.) und die Trajansäule (112 n.Chr.).

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English: Lars PorsenaFrançais: Deutsch: Lars PorsennaItaliano: Español: Lars Porsena
Lars Porsena, in Etruscan Pursenas, (sometimes spelled Lars Porsenna) was an Etruscan king known for his war against the city of Rome. He ruled over the city of Clusium (Etruscan: Clevsin). There are no established dates for his rule, but Roman sources often place the war at around 508 BC.

Lars Porsena came into conflict with Rome after the revolution which overthrew the monarchy of Rome in 509 BC, resulting in the exile of the semi-legendary last king of Rome, Lucius Tarquinius Superbus. The deposed monarch, whose family was of Etruscan origin, had failed to retake the throne a number of times before he appealed to Porsena for assistance. Lars Porsena agreed to help. It is said that Clusium was, at the time, a very powerful Etruscan city.

At this point, however, there is divergence in the histories. According to most mainstream Roman accounts, including those of Livy, Lars Porsena attacked and besieged Rome, but was sufficiently impressed by particular acts of Roman bravery in defending the city that he chose to make peace. Other accounts, however, suggest that Lars Porsena actually succeeded in subduing the city, and that the Etruscans were only driven out some time afterwards. None of the accounts suggests that Lucius Tarquinius Superbus was returned to the throne, however, perhaps indicating that if Lars Porsena did indeed capture Rome, he did so with the intent of controlling it himself, not restoring the former dynasty.

The accounts of the war include a number of matters directly concerning Porsena. One story is that during Porsena's siege of Rome, a Roman youth called Gaius Mucius with the approval of the senate sneaked into the Etruscan camp with the intent of assassinating Porsena. However, when Mucius came close to the king, he could not tell apart the king from his secretary, and killed the king's secretary in error. Mucius was captured by the Etruscans, and brought before Porsena. He openly declared his identity and what had been his intent. He threatened that he was but merely the first of three hundred Roman youths who would attempt such a deed. To prove his valour, Mucius thrust his hand into one of the Etruscan camp fires, thereby earning for himself and his descendants the cognomen Scaevola. Porsena was shocked at the attempt, and dismissed Mucius from the camp. According to Livy, it was immediately after this event that the king sought peace by treaty.

Another tale of the war concerns the Roman hostages taken by Porsena as part of the treaty. One of the hostages, a young woman named Cloelia, fled the Etruscan camp, leading away a group of Roman virgins. Porsena demanded she be returned, and the Romans consented. Upon her return, however, Porsena being impressed by her bravery allowed her to choose half the remaining hostages to be freed. She selected from amongst the hostages the young Roman boys to be freed. The Romans honoured Cloelia with the unusual honour of a statue at the top of the Via Sacra, showing Cloelia mounted on a horse, that is as an eques.

Livy also recounts that during his own time, public auctions of goods at Rome were by tradition referred to as "selling the goods of king Porsena", and that this somehow relates to the war with Clusium. Livy concludes most likely it is because, when Porsena departed Rome, he left behind as a gift for the Romans his stores of provisions.

In 507 BC Porsena once again sent ambassadors to the Roman senate, requesting the restoration of Tarquinius to the throne. Legates were sent back to Porsena, to advise him that the Romans would never re-admit Tarquinius, and that Porsena should out of respect for the Romans cease requesting Tarquinius' readmittance. Porsena agreed, telling Tarquinius to continue his exile elsewhere than Clusium. Porsena also restored to the Romans their hostages, and also the lands of Veii that had been taken from Rome by treaty. Livy records that, by these matters, a faithful peace between Porsena and Rome was created.

In 508 BC, after the siege of Rome, Porsena spilt his forces and sent part of the Clusian army with his son Aruns to besiege the Latin city of Aricia. The Clusians besieged Aricia; however the Aricians sent for assistance from the Latin League and from Cumae, and the Clusian army was defeated in battle.

According to most accounts, Lars Porsena was buried in an elaborate tomb in (or under) the city he ruled.

Lars Porsena's tomb, together with the rest of the city of Clusium, was razed to the ground in 89 BC by the Roman general Cornelius Sulla.
Lars Porsenna oder auch Laris Porsenna war König des etruskischen Clusium. Der Namensteil Porsenna wird von der Forschung als Beiname aufgefasst und mit dem etruskischen Wort purt- assoziiert, welches als Diktator oder auch Ädil übersetzt werden kann.

Die antiken Historiker Titus Livius und Dionysios von Halikarnassos berichten, dass nach dem Sturz des römisch-etruskischen Königs Tarquinius Superbus (510 v. Chr.) Lars Porsenna, der König des etruskischen Clusium, auf Rom vorrückte und die Stadt belagerte (508 v. Chr), um den Thron für den Vertriebenen zurückzugewinnen. Ob Porsenna die Stadt einnehmen konnte wird in den Quellen nicht eindeutig geschildert. Zum einen schildern Livius und Dionys, dass Porsenna die Belagerung aufgrund der Einsatzbereitschaft der römischen Jugend abbrechen musste. Auf der anderen Seite finden sich bei Livius (und anderen antiken Autoren) Textstellen, im Besonderen die Stellung von Geiseln an das etruskische Heer, welche für eine erfolgreiche Einnahme sprechen.

Von Rom aus soll Porsenna versucht haben, seine Herrschaft über Latium auszudehnen, doch erlitt sein Sohn Aruns Porsenna vor der latinischen Stadt Aricia durch Latiner und Griechen unter dem Tyrannen Aristodemos von Kyme eine Niederlage und wurde getötet (504/503 v. Chr.). In Bezug auf die Schlacht bei Aricia überliefern Livius und Dionys noch freiwillige Aufnahme und Pflege etruskischer Verwundeter, von denen sich später einige im sogenannten Tuskischen Viertel am Forum angesiedelt hätten.

Der Vater musste sich nach der Schlacht aus Rom wieder zurückziehen und ist wohl nach Clusium zurückgekehrt, wo er wahrscheinlich irgendwann zu Beginn des 5. Jahrhunderts v. Chr. verstarb. Ein architektonisch anspruchsvolles Grab, angeblich 90 m durchmessend und 180 m hoch, soll den Leichnam aufgenommen haben.

In römischen Legenden wird nicht von der Einnahme der Stadt durch Porsenna, sondern von der wundersamen Rettung durch einen Helden oder eine Heldin berichtet. Rom soll wahlweise von Cloelia oder auch Gaius Mucius Scaevola gerettet worden sein.
Lars Porsena, a veces también escrito como Lars Porsenna, fue un rey etrusco de la ciudad de Clusium, de finales del siglo VI a. C.

Entró en conflicto con Roma tras la revolución que derrocó a la monarquía en esta ciudad. Tarquinio el Soberbio, último rey de Roma, que era de origen etrusco, apeló a Porsena, para acabar con la República Romana, y éste accedió a ayudarle. Se presentó con su ejército a las puertas de Roma, y en este punto, hay divergencia en las fuentes históricas.

Según la corriente principal, incluido Tito Livio, Porsena, impresionado por la brava resistencia que presentaron los romanos, optó por la paz y se retiró. Según otras fuentes, en cambio, atacó y capturó la ciudad, y los etruscos sólo pudieron ser expulsados con posterioridad.

En cualquier caso, ninguna fuente sugiere que Tarquinio el Soberbio pudiera recuperar el trono. Si Lars Porsena consiguió conquistar Roma, fue en su propio provecho.

Pedia: TXT_KEY_CIVIC_DEMOCRACY_PEDIA (Civic)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Democracy is a form of government in which all citizens have an equal say in the decisions that affect their lives. Ideally, this includes equal (and more or less direct) participation in the proposal, development and passage of legislation into law. It can also encompass social, economic and cultural conditions that enable the free and equal practice of political self-determination. The term comes from the Greek: demokratia "rule of the people",which was coined from Demos "people" and Kratos "power", in the middle of the 5th-4th century BC to denote the political systems then existing in some Greek city-states, notably Athens following a popular uprising in 508 BC. According to some theories of democracy, popular sovereignty is the founding principle of such a system. However, the democratic principle has also been expressed as "the freedom to call something into being which did not exist before, which was not given and which therefore, strictly speaking, could not be known." This type of freedom, which is connected to human "natality," or the capacity to begin anew, sees democracy as "not only a political system [but] an ideal, an aspiration, really, intimately connected to and dependent upon a picture of what it is to be humanof what it is a human should be to be fully human." While there is no specific, universally accepted definition of democracy, equality and freedom have both been identified as important characteristics of democracy since ancient times, These principles are reflected in all citizens being equal before the law and having equal access to legislative processes. For example, in a representative democracy, every vote has equal weight, no unreasonable restrictions can apply to anyone seeking to become a representative, and the freedom of its citizens is secured by legitimized rights and liberties which are generally protected by a constitution. There are several varieties of democracy, some of which provide better representation and more freedom for their citizens than others. However, if any democracy is not structured so as to prohibit the government from excluding the people from the legislative process, or any branch of government from altering the separation of powers in its own favor, then a branch of the system can accumulate too much power and destroy the democracy. Representative Democracy, Consensus Democracy, and Deliberative Democracy are all major examples of attempts at a form of government that is both practical and responsive to the needs and desires of citizens. Many people use the term "democracy" as shorthand for liberal democracy, which may include elements such as political pluralism; equality before the law; the right to petition elected officials for redress of grievances; due process; civil liberties; human rights; and elements of civil society outside the government. In the United States, separation of powers is often cited as a central attribute, but in other countries, such as the United Kingdom, the dominant principle is that of parliamentary sovereignty (though in practice judicial independence is generally maintained). In other cases, "democracy" is used to mean direct democracy. Though the term "democracy" is typically used in the context of a political state, the principles are applicable to private organizations and other groups as well. Majority rule is often listed as a characteristic of democracy. However, it is also possible for a minority to be oppressed by a "tyranny of the majority" in the absence of governmental or constitutional protections of individual and/or group rights. An essential part of an "ideal" representative democracy is competitive elections that are fair both substantively and procedurally. Furthermore, freedom of political expression, freedom of speech, and freedom of the press are considered to be essential, so that citizens are adequately informed and able to vote according to their own best interests as they see them. It has also been suggested that a basic feature of democracy is the capacity of individuals to participate freely and fully in the life of their society. Democracy has its formal origins in Ancient Greece, but democratic practices are evident in earlier societies including Mesopotamia, Phoenicia and India. Other cultures since Greece have significantly contributed to the evolution of democracy such as Ancient Rome, Europe, and North and South America. The concept of representative democracy arose largely from ideas and institutions that developed during the European Middle Ages and the Age of Enlightenment and in the American and French Revolutions. Democracy has been called the "last form of government" and has spread considerably across the globe. The right to vote has been expanded in many jurisdictions over time from relatively narrow groups (such as wealthy men of a particular ethnic group), with New Zealand the first nation to grant universal suffrage for all its citizens in 1893. The term democracy first appeared in ancient Greek political and philosophical thought in Athens during the late 6th century BCE. The philosopher Plato contrasted democracy, the system of "rule by the governed", with the alternative systems of monarchy (rule by one individual), oligarchy (rule by a small lite class) and timocracy (ruling class of property owners). Today Classical Athenian democracy is considered by many to have been a direct democracy. Originally it had two distinguishing features: first the allotment (selection by lot) of ordinary citizens to the few government offices and the courts, and secondarily the assembly of all the citizens. All citizens were eligible to speak and vote in the assembly, which set the laws of the city-state. However, Athenian citizens were all-male, born from parents who were born in Athens, and excluded women, slaves, foreigners (metoikoi) and males under 20 years old. Of the perhaps 250,000 inhabitants only a small plurality were citizens. The (elected) generals often held influence in the assembly. Pericles was, during his many years of de-facto political leadership, once elected general 15 years in a row. A possible example of primitive democracy may have been the early Sumerian city-states. A similar proto-democracy or oligarchy existed temporarily among the Medes (ancient Iranian people) in the 6th century BC, but which came to an end after the Achaemenid (Persian) Emperor Darius the Great declared that the best monarchy was better than the best oligarchy or best democracy. Although the term "democracy" is not often used for civilizations outside of Europe in ancient times there were organizations of government very akin to democracy in some African societies such as the Igbo nation of what is now Nigeria. A serious claim for early democratic institutions comes from the independent "republics" of India, sanghas and ganas, which existed as early as the 6th century BC and persisted in some areas until the 4th century AD. The evidence is scattered and no pure historical source exists for that period. In addition, Diodorus (a Greek historian at the time of Alexander the Greats excursion of India), without offering any detail, mentions that independent and democratic states existed in India. However, modern scholars note that the word democracy at the 3rd century BC and later had been degraded and could mean any autonomous state no matter how oligarchic it was. The lack of the concept of citizen equality across caste system boundaries has led many scholars to believe that the true nature of ganas and sanghas would not be comparable to that of truly democratic institutions. Even though the Roman Republic contributed significantly to certain aspects of democracy, only a minority of Romans were citizens with votes in elections for representatives. The votes of the powerful were given more weight through a system of Gerrymandering, so most high officials, including members of the Senate, came from a few wealthy and noble families. However, many notable exceptions did occur.
Die Geschichte der Demokratie ist eng verknüpft mit der Entwicklung der Idee des Naturrechts, die wiederum eng verwandt ist mit dem Begriff der Menschenrechte. Ausgehend von den Naturrechten wurde die Idee der Gleichberechtigung der Freien entwickelt, die sich in den frühen Ansätzen demokratischer Gesellschaften wiederfindet. Die Mitgestaltungsbefugnisse eines Menschen hingen zunächst vom Status der Person ab: Nur freie Bürger hatten diese Rechte inne was Sklaven, Frauen und Nicht-Bürger (z.B. Ausländer) ausschloss. Als erste Verwirklichung einer Demokratie in der Geschichte wird die antike Attische Demokratie angesehen, die nach heftigem Ringen des Adels und der Reichen mit dem einfachen Volk errichtet wurde und allen männlichen Vollbürgern der Stadt Athen Mitbestimmung in der Regierung gewährte, wenn man über 20 Jahre alt war. Die Anzahl der Vollbürger betrug etwa 30.000 bis 40.000 Männer. Bei wichtigen Entscheidungen, z. B. über Krieg und Frieden, mussten mindestens 6.000 anwesend sein. Beamte (z. B. die Archonten) wurden ursprünglich durch das Los bestimmt abgesehen von den Strategen, welche für die Armee zuständig waren und im Krieg eine große Rolle spielten. Da sie allerdings eine große Verantwortung trugen, wurden sie nach einer Niederlage z.T. durch das Scherbengericht für 10 Jahre aus Attika verbannt. Diese Staatsform war nicht unumstritten, gewährte sie doch beispielsweise den Bürgern das Recht, Mitbürger, die als gefährlich für die Demokratie angesehen wurden, mit Hilfe des sogenannten Scherbengerichts (Ostrakismos) in die Verbannung zu schicken. Auch waren die Beschlüsse der Volksversammlung leicht beeinflussbar. Demagogen spielten nicht selten eine fatale Rolle in der Politik Athens. Aufgrund der Unzufriedenheit breiter Bevölkerungsschichten im griechischen Mutterland in spätarchaischer Zeit (7. und 6. Jahrhundert v. Chr.) und des Vorhandenseins unabhängigen und öffentlichen politischen Denkens, kam es zuerst zur Vorstufe der Demokratie, der Isonomie. Nicht zuletzt aufgrund der Erfolge der freien griechischen Poleis während der Perserkriege wurde diese Entwicklung beschleunigt und fand ihren Endpunkt in der attischen Demokratie, in der die Bürger in Athen die Möglichkeit bekamen, in einer auf breiteren Schichten basierenden politischen Ordnung mitzuwirken.
Democracia es una forma de organización de grupos de personas, cuya característica predominante es que la titularidad del poder reside en la totalidad de sus miembros, haciendo que la toma de decisiones responda a la voluntad colectiva de los miembros del grupo. En sentido estricto la democracia es una forma de organización del Estado, en la cual las decisiones colectivas son adoptadas por el pueblo mediante mecanismos de participación directa o indirecta que le confieren legitimidad a los representantes. En sentido amplio, democracia es una forma de convivencia social en la que los miembros son libres e iguales y las relaciones sociales se establecen de acuerdo a mecanismos contractuales. La democracia se define también a partir de la clásica clasificación de las formas de gobierno realizada por Platón, primero, y Aristóteles, después, en tres tipos básicos: monarquía (gobierno de uno), aristocracia (gobierno de los mejores para Platón, de los menos, para Aristóteles), democracia (gobierno de la multitud para Platón y de los más, para Aristóteles). Hay democracia directa cuando la decisión es adoptada directamente por los miembros del pueblo. Hay democracia indirecta o representativa cuando la decisión es adoptada por personas reconocidas por el pueblo como sus representantes. Por último, hay democracia participativa cuando se aplica un modelo político que facilita a los ciudadanos su capacidad de asociarse y organizarse de tal modo que puedan ejercer una influencia directa en las decisiones públicas o cuando se facilita a la ciudadanía amplios mecanismos plebiscitarios. Estas tres formas no son excluyentes y suelen integrarse como mecanismos complementarios. No debe confundirse República con Democracia, pues aluden a principios distintos, la república es el gobierno de la ley mientras que democracia significa el gobierno de la mayoría.[PARAGRAPH:2] El término democracia proviene del antiguo griego (??????????) y fue acuñado en Atenas en el siglo V a. C. a partir de los vocablos demos, que puede traducirse como pueblo y krátos, que puede traducirse como poder. Sin embargo la significación etimológica del término es mucho más compleja. El término demos parece haber sido un neologismo derivado de la fusión de las palabras demiurgos (demiurgi) y geomoros (geomori). El historiador Plutarco señalaba que los geomoros y demiurgos, eran junto a los eupátridas, las tres clases en las que Teseo dividió a la población libre del Ática (adicionalmente la población estaba integrada también por los metecos, esclavos y las mujeres). Los eupátridas eran los nobles; los demiurgos eran los artesanos; y los geomoros eran los campesinos. Estos dos últimos grupos, en creciente oposición a la nobleza, formaron el demos. Textualmente entonces, democracia significa gobierno de los artesanos y campesinos, excluyendo del mismo expresamente a los esclavos y a los nobles. Algunos pensadores consideran a la democracia ateniense como el primer ejemplo de un sistema democrático. Otros pensadores han criticado esta conclusión, argumentando por un lado que tanto en la organización tribal como en antiguas civilizaciones en todo el mundo existen ejemplos de sistemas políticos democráticos, y por otro lado que solo una pequeña minoría del 10% de la población tenía derecho a participar de la llamada democracia ateniense, quedando automáticamente excluidos la mayoría de trabajadores, campesinos, esclavos y las mujeres. De todas formas, el significado del término ha cambiado con el tiempo, y la definición moderna ha evolucionado mucho, sobre todo desde finales del siglo XVIII, con la sucesiva introducción de sistemas democráticos en muchas naciones y sobre todo a partir del reconocimiento del sufragio universal y del voto femenino en el siglo XX. Hoy en día, las democracias existentes son bastante distintas al sistema de gobierno ateniense del que heredan su nombre.

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Democracy is a form of government in which all citizens have an equal say in the decisions that affect their lives. Ideally, this includes equal (and more or less direct) participation in the proposal, development and passage of legislation into law. It can also encompass social, economic and cultural conditions that enable the free and equal practice of political self-determination. According to some theories of democracy, popular sovereignty is the founding principle of such a system. However, the democratic principle has also been expressed as "the freedom to call something into being which did not exist before, which was not given and which therefore, strictly speaking, could not be known." This type of freedom, which is connected to human "natality," or the capacity to begin anew, sees democracy as "not only a political system [but] an ideal, an aspiration, really, intimately connected to and dependent upon a picture of what it is to be humanof what it is a human should be to be fully human." While there is no specific, universally accepted definition of democracy, equality and freedom have both been identified as important characteristics of democracy since ancient times. These principles are reflected in all citizens being equal before the law and having equal access to legislative processes. For example, in a representative democracy, every vote has equal weight, no unreasonable restrictions can apply to anyone seeking to become a representative, and the freedom of its citizens is secured by legitimized rights and liberties which are generally protected by a constitution. There are several varieties of democracy, some of which provide better representation and more freedom for their citizens than others. However, if any democracy is not structured so as to prohibit the government from excluding the people from the legislative process, or any branch of government from altering the separation of powers in its own favor, then a branch of the system can accumulate too much power and destroy the democracy. Representative Democracy, Consensus Democracy, and Deliberative Democracy are all major examples of attempts at a form of government that is both practical and responsive to the needs and desires of citizens. Many people use the term "democracy" as shorthand for liberal democracy, which may include elements such as political pluralism; equality before the law; the right to petition elected officials for redress of grievances; due process; civil liberties; human rights; and elements of civil society outside the government. In the United States, separation of powers is often cited as a central attribute, but in other countries, such as the United Kingdom, the dominant principle is that of parliamentary sovereignty (though in practice judicial independence is generally maintained). In other cases, "democracy" is used to mean direct democracy. Though the term "democracy" is typically used in the context of a political state, the principles are applicable to private organizations and other groups as well. Majority rule is often listed as a characteristic of democracy. However, it is also possible for a minority to be oppressed by a "tyranny of the majority" in the absence of governmental or constitutional protections of individual and/or group rights. An essential part of an "ideal" representative democracy is competitive elections that are fair both substantively and procedurally. Furthermore, freedom of political expression, freedom of speech, and freedom of the press are considered to be essential, so that citizens are adequately informed and able to vote according to their own best interests as they see them. It has also been suggested that a basic feature of democracy is the capacity of individuals to participate freely and fully in the life of their society. The term democracy first appeared in ancient Greek political and philosophical thought. The philosopher Plato contrasted democracy, the system of "rule by the governed", with the alternative systems of monarchy (rule by one individual), oligarchy (rule by a small lite class) and timocracy (ruling class of property owners). Today Classical Athenian democracy is considered by many to have been a direct democracy. Originally it had two distinguishing features: first the allotment (selection by lot) of ordinary citizens to the few government offices and the courts, and secondarily the assembly of all the citizens. All citizens were eligible to speak and vote in the assembly, which set the laws of the city-state. However, Athenian citizens were all-male, born from parents who were born in Athens, and excluded women, slaves, foreigners and males under 20 years old. Of the perhaps 250,000 inhabitants only a small plurality were citizens. The (elected) generals often held influence in the assembly. Pericles was, during his many years of de-facto political leadership, once elected general 15 years in a row. A possible example of primitive democracy may have been the early Sumerian city-states.A similar proto-democracy or oligarchy existed temporarily among the Medes (ancient Iranian people) in the 6th century BC, but which came to an end after the Achaemenid (Persian) Emperor Darius the Great declared that the best monarchy was better than the best oligarchy or best democracy. Although the term "democracy" is not often used for civilizations outside of Europe in ancient times there were organizations of government very akin to democracy in some African societies such as the Igbo nation of what is now Nigeria. A serious claim for early democratic institutions comes from the independent "republics" of India, sanghas and ganas, which existed as early as the 6th century BC and persisted in some areas until the 4th century AD. The evidence is scattered and no pure historical source exists for that period. In addition, Diodorus (a Greek historian at the time of Alexander the Greats excursion of India), without offering any detail, mentions that independent and democratic states existed in India. However, modern scholars note that the word democracy at the 3rd century BC and later had been degraded and could mean any autonomous state no matter how oligarchic it was. The lack of the concept of citizen equality across caste system boundaries has led many scholars to believe that the true nature of ganas and sanghas would not be comparable to that of truly democratic institutions. Even though the Roman Republic contributed significantly to certain aspects of democracy, only a minority of Romans were citizens with votes in elections for representatives. The votes of the powerful were given more weight through a system of Gerrymandering, so most high officials, including members of the Senate, came from a few wealthy and noble families. However, many notable exceptions did occur.
Die Demokratie bezeichnet einerseits das Ideal einer durch die Zustimmung der Mehrheit der Bürger und die Beteiligung der Bürger legitimierten Regierungsform, der Volksherrschaft. Die Geschichte der Demokratie ist eng verknüpft mit der Entwicklung der Idee des Naturrechts, die wiederum eng verwandt ist mit dem Begriff der Menschenrechte. Ausgehend von den Naturrechten wurde die Idee der Gleichberechtigung der Freien entwickelt, die sich in den frühen Ansätzen demokratischer Gesellschaften wiederfindet. Die Mitgestaltungsbefugnisse eines Menschen hingen zunächst vom Status der Person ab: Nur freie Bürger hatten diese Rechte inne was Sklaven, Frauen und Nicht-Bürger (z.B. Ausländer) ausschloss. Als erste Verwirklichung einer Demokratie in der Geschichte wird die antike Attische Demokratie angesehen, die nach heftigem Ringen des Adels und der Reichen mit dem einfachen Volk errichtet wurde und allen männlichen Vollbürgern der Stadt Athen Mitbestimmung in der Regierung gewährte, wenn man über 20 Jahre alt war. Die Anzahl der Vollbürger betrug etwa 30.000 bis 40.000 Männer. Bei wichtigen Entscheidungen, z. B. über Krieg und Frieden, mussten mindestens 6.000 anwesend sein. Beamte (z. B. die Archonten) wurden ursprünglich durch das Los bestimmt abgesehen von den Strategen, welche für die Armee zuständig waren und im Krieg eine große Rolle spielten. Aufgrund der Unzufriedenheit breiter Bevölkerungsschichten im griechischen Mutterland in spätarchaischer Zeit (7. und 6. Jahrhundert v. Chr.) und des Vorhandenseins unabhängigen und öffentlichen politischen Denkens, kam es zuerst zur Vorstufe der Demokratie, der Isonomie. Nicht zuletzt aufgrund der Erfolge der freien griechischen Poleis während der Perserkriege wurde diese Entwicklung beschleunigt und fand ihren Endpunkt in der attischen Demokratie, in der die Bürger in Athen die Möglichkeit bekamen, in einer auf breiteren Schichten basierenden politischen Ordnung mitzuwirken. Auch die Römische Republik verwirklichte bis zur schrittweisen, kontinuierlichen Ablösung durch den Prinzipat eine Gesellschaft mit rudimentären demokratischen Elementen, basierend auf der Idee der Gleichberechtigung der Freien bei der Wahl der republikanischen Magistrate, wenn auch das oligarchische Prinzip bestimmend war. Andererseits vertritt der Historiker Fergus Millar einen anderen Standpunkt und interpretiert die Römische Republik viel mehr als eine Art direkt-demokratisches Staatswesen. Die historisch bedeutendere Leistung Roms dürfte allerdings die Etablierung einer frühen Form eines Rechtsstaats sein, einem Konzept, das ebenfalls eng mit unserem heutigen Demokratieverständnis zusammenhängt. Bei Marcus Tullius Cicero wird der Begriff der Demokratie als civitas popularis romanisiert (De re publica, I), womit die spätrepublikanische Bezeichnung der Parteiung der Popularen zum Namensgeber der entsprechenden Verfassungsform wird. Nach Cicero besticht diese Herrschaftsform durch die Freiheit, welche die Bürger in ihr genießen, wobei er diese aber auch stets durch die Gefahr der Zügellosigkeit der Masse bedroht sieht.
Democracia es una forma de organización de grupos de personas, cuya característica predominante es que la titularidad del poder reside en la totalidad de sus miembros, haciendo que la toma de decisiones responda a la voluntad colectiva de los miembros del grupo. En sentido estricto la democracia es una forma de organización del Estado, en la cual las decisiones colectivas son adoptadas por el pueblo mediante mecanismos de participación directa o indirecta que le confieren legitimidad a los representantes. En sentido amplio, democracia es una forma de convivencia social en la que los miembros son libres e iguales y las relaciones sociales se establecen de acuerdo a mecanismos contractuales. La democracia se define también a partir de la clásica clasificación de las formas de gobierno realizada por Platón, primero, y Aristóteles, después, en tres tipos básicos: monarquía (gobierno de uno), aristocracia (gobierno de los mejores para Platón, de los menos, para Aristóteles), democracia (gobierno de la multitud para Platón y de los más, para Aristóteles). Hay democracia directa cuando la decisión es adoptada directamente por los miembros del pueblo. Hay democracia indirecta o representativa cuando la decisión es adoptada por personas reconocidas por el pueblo como sus representantes. Por último, hay democracia participativa cuando se aplica un modelo político que facilita a los ciudadanos su capacidad de asociarse y organizarse de tal modo que puedan ejercer una influencia directa en las decisiones públicas o cuando se facilita a la ciudadanía amplios mecanismos plebiscitarios. Estas tres formas no son excluyentes y suelen integrarse como mecanismos complementarios. No debe confundirse República con Democracia, pues aluden a principios distintos, la república es el gobierno de la ley mientras que democracia significa el gobierno de la mayoría.[PARAGRAPH:2] El término democracia proviene del antiguo griego (??????????) y fue acuñado en Atenas en el siglo V a. C. a partir de los vocablos demos, que puede traducirse como pueblo y krátos, que puede traducirse como poder. Sin embargo la significación etimológica del término es mucho más compleja. El término demos parece haber sido un neologismo derivado de la fusión de las palabras demiurgos (demiurgi) y geomoros (geomori). El historiador Plutarco señalaba que los geomoros y demiurgos, eran junto a los eupátridas, las tres clases en las que Teseo dividió a la población libre del Ática (adicionalmente la población estaba integrada también por los metecos, esclavos y las mujeres). Los eupátridas eran los nobles; los demiurgos eran los artesanos; y los geomoros eran los campesinos. Estos dos últimos grupos, en creciente oposición a la nobleza, formaron el demos. Textualmente entonces, democracia significa gobierno de los artesanos y campesinos, excluyendo del mismo expresamente a los esclavos y a los nobles. Algunos pensadores consideran a la democracia ateniense como el primer ejemplo de un sistema democrático. Otros pensadores han criticado esta conclusión, argumentando por un lado que tanto en la organización tribal como en antiguas civilizaciones en todo el mundo existen ejemplos de sistemas políticos democráticos, y por otro lado que solo una pequeña minoría del 10% de la población tenía derecho a participar de la llamada democracia ateniense, quedando automáticamente excluidos la mayoría de trabajadores, campesinos, esclavos y las mujeres. De todas formas, el significado del término ha cambiado con el tiempo, y la definición moderna ha evolucionado mucho, sobre todo desde finales del siglo XVIII, con la sucesiva introducción de sistemas democráticos en muchas naciones y sobre todo a partir del reconocimiento del sufragio universal y del voto femenino en el siglo XX. Hoy en día, las democracias existentes son bastante distintas al sistema de gobierno ateniense del que heredan su nombre.

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[H1]Nebuchadnezzar II[\H1][NEWLINE][TAB]Nebuchadnezzar II, born around 640 BC, was king of the Neo-Babylonian Empire from 605 BC to 562 BC. According to the Bible, he destroyed the First Temple of Jerusalem and sent the Jews into Babylonian exile. Apart from his military conquests, he showed a great construction activity. The wonder of the Hanging Gardens is believed either to be constructed by Nebukadnezar or in his honor. But according to the latest findings, Sanherib built them in Nineveh 100 years earlier.
[H1]Nebukadnezar II.[\H1][NEWLINE][TAB]Nebukadnezar II., geboren um 640 v. Chr., war als Sohn des Nabopolassar von 605 bis 562 v. Chr. neubabylonischer König. Im Alten Testament ist er der babylonische König, der die Juden nach Babylon verschleppt und den Ersten Tempel zerstört, was jedoch archäologisch und quellhistorisch nicht bestätigt ist. Neben seinen Eroberungszügen entfaltete Nebukadnezar eine rege Bautätigkeit. Das Weltwunder der Hängenden Gärten soll von ihm oder ihm zu Ehren geschaffen worden sein. Aber aufgrund neuester Erkenntnisse, wurden sie von Sanherib 100 Jahre früher in Ninive erbaut.
[H1]Nabucodonosor II[\H1][NEWLINE][TAB]Nabucodonosor II (c. 630-562 a. C.) es probablemente el gobernante más conocido de la dinastía caldea de Babilonia. Reinó entre el 605 a. C. y el 562 a. C.

Es famoso por la conquista de Judá y Jerusalén, y por su monumental actividad constructora en Babilonia, como los famosos Jardines colgantes de Babilonia. Es tradicionalmente llamado "Nabucodonosor el Grande", pero la destrucción de templos en Jerusalén y la conquista de Judá le causó una imagen malévola en las tradiciones judías y en la Biblia, al contrario de lo que sucede en el Irak contemporáneo, donde es glorificado como un líder histórico. Pero según los últimos hallazgos, Sanherib los construyó en Nínive 100 años antes.

Pedia: TXT_KEY_LEADER_MERI_PEDIA (Leaderhead)
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English: MerireyFrançais: Deutsch: MeriItaliano: Español:
Merirey was the leader of the Berber tribe Labu (Meshwesh). While not Sea Peoples per se, this coalition of Libyan tribes participated in the attacks on Egypt, in conjunction with the Meshwesh and their allies. Libya (a term once used by Greeks to describe all of Africa) derives its name from them. See also Libu, for a later kingdom established by a subsequent incursion by these people into the Nile region. They are depicted in Egyptian artwork as having fair skin, red hair and blue eyes. Unlike their allies the Meshwesh, they wore kilts and were uncircumcised. The Sheshonqid (22nd) dynasty of Egypt is believed to derive from a different tribal group.

The section of the North African coast to the west of Egypt has been known as Libya for several millennia. Much of its population has always lived close to the coastline, as a very large proportion of the area of modern Libya is formed by desert (up to ninety per cent, although the desert is a relatively recent phenomenon, appearing only in the last four thousand years or so). Therefore much of its recorded history has concentrated on the struggle for ownership of this coastline. Berbers have existed here since about 8000 BC, attracted by the Mediterranean climate and the prospects for early farming.

The name Libya is ancient, and comes via Classical Greece and Rome. Berber tribesmen known as the Libu were attested by Egypt in the eighth century BC, and the Meshwesh Libyans provided Egypt's twenty-second and twenty-third dynasties. The Tamahu and Tjehenu were also important tribes. In the classical period Libya was known to the Greeks as a place of fairly barbarous, tough-fighting kings who led a tribal peoples but which appeared not to be a unified kingdom, more a series of territories perhaps ruled by individual kings. In the south, the Garamantes developed their own fully independent pan-Saharan civilisation. No firm borders and very few dynasties are known, but the region was a continual threat to Egypt.
Die Mešweš (Meschwesch) waren ein libyscher Volksstamm, der seit der 19. Dynastie in Ägypten bekannt war.

Die Schlacht bei Sais fand 1208 v. Chr. im 5. Regierungsjahr von Merenptah statt. Sie ist nach der Schlacht bei Kadesch eine weitere entscheidende kriegerische Auseinandersetzung, in der es um die Existenz Ägyptens ging. Die Anzahl der Toten übertrifft bei weitem vorherige ägyptische Kämpfe. Angaben zu Toten auf ägyptischer Seite liegen nicht vor, doch kann aufgrund der Truppenstärke und den Verlusten der Angreifer von einigen Tausend ausgegangen werden. Insgesamt forderte die Schlacht wahrscheinlich 12.000 bis 14.000 Tote.

Schon in den vorherigen Epochen wurden von libyscher Seite immer wieder Versuche unternommen, Teile von Ägypten zu erobern bzw. zu plündern. Zumeist waren auch die Tjemehu und Tjehenu an den Angriffen beteiligt; zwei Stämme aus der libyschen Wüste, die schon seit dem Alten Reich bei kriegerischen Auseinandersetzungen mit Ägypten erwähnt werden. Die genaue geografische Lage der beiden Stämme konnte bis heute jedoch nicht ermittelt werden. Die Meschwesch tauchen dagegen in ägyptischen Schriften erst seit der 19.Dynastie auf.

Der ägyptische Pharao Merenptah hatte bereits in seinen ersten Regierungsjahren Unruhen im palästinensischem Raum niederschlagen müssen. Um weiteren Angriffen vorzubeugen, ergriff er im Vorland von Heliopolis erste Baumaßnahmen für die Errichtung weiterer Festungen.

Mitte März 1208 v. Chr. erhielt Merenptah während seiner Bautätigkeiten im Ostdelta die Nachricht, dass an der Westdeltagrenze Angriffe auf Ägypten erfolgten. Der libysche Fürst Meri hatte offensichtlich die Baumaßnahmen im Ostdelta verfolgt und länger andauernde Vorbereitungen des Angriffs abgeschlossen. Erstmals bediente er sich einer Allianz der Seevölker; der Charakter der vorherigen kleineren Raubzüge wandelte sich in diesem Fall zum ersten Eroberungskrieg, der von libyschem Boden ausging.

Das stärkste Kontingent der Verbündeten stellten die Aqi-waša, gefolgt von den Turiša, Šekeleša und den Šardana. Die Luka boten die geringste Zahl an Soldaten auf. Libyen selbst hatte alle kampffähigen Männer in die Schlacht berufen; zusätzlich folgten die verbündeten Stämme.

Schließlich kämpfte der ägyptische Pharao Merenptah im fünften Jahr seiner Regentschaft gegen die verbündeten Stämme der Libyer, die unter ihrem Fürst Meri mit Beteiligung der Seevölker antraten, und besiegte sie in der Schlacht bei Sais.

Die Kämpfe flammten jedoch unter Ramses III. erneut auf, doch die weitsichtige Politik dieses Pharaos siedelte das Volk nach Abschluss der Auseinandersetzungen geschlossen in Ägypten an und verwendete ihre Männer als Soldaten und Arbeiter für ägyptische Zwecke. Daneben wurden die Häuptlinge zu Hohepriestern an lokalen Tempeln und es bildete sich ein kleines Fürstentum, aus dem 945 v. Chr. Scheschonq I. als erster libyscher König Ägyptens hervorging.

Pedia: TXT_KEY_LEADER_MENES_PEDIA (Leaderhead)
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English: MenesFrançais: Deutsch: MenesItaliano: Español: Narmer
According to Ancient Egyptian history (as written by the Egyptian historian Manetho, c305-285 BCE), Menes was the founder of the unified Egyptian state which combined Upper and Lower Egypt under a single monarchy.
Archaeologists are unsure whether Menes should be identified as either Narmer or Aha, the first and second kings of the First Dynasty. Archaeological evidence exists for both possibilities: the Narmer Palette excavated at Hierakonpolis shows on one side King Narmer wearing the crown of Upper Egypt and on the reverse side wearing the crown of Lower Egypt, whilst an ivory plaque excavated at Naqada bears both the names Aha and Men (Menes).
A seal impression discovered at Umm el-Qaab lists the first six rulers of the First Dynasty as Narmer, Aha, Djer, Djet, Den and [Queen] Merneith, which suggests that Narmer and Aha may have been father and son.
Archaeologists agree that it is likely that the unification of Upper and Lower Egypt occurred over the reigns of several First Dynasty kings, and that the legend of Menes was, perhaps, created at a much later date to represent those involved.
The Greek historian Herodotus, in the 5th century BCE, refers to the first king of a unified Egypt as Min, and claims that he was responsible for the draining of the plain of Memphis and founding the Egyptian capital there.
Menes, der als altägyptischer König (Pharao) um 3000 v. Chr. regiert haben soll, wird nach der späteren Überlieferung von der vermeintlichen Reichseinigung meist als Gründer der 1. Dynastie in der frühdynastischen Zeit genannt. Die Bewertung als erster Reichseiniger ist unhistorisch, da sich bereits seine Vorgänger im Rahmen des Vereinigungsfestes als Herrscher von Ober- und Unterägypten verstanden.

Da erste stabile Verbindungen erst Ende der 2. Dynastie bezeugt sind, sieht die Ägyptologie in Menes nicht den endgültigen Reichseiniger, aber wohl die die ihm mythologisch zugedachte Rolle als "ersten Reichseiniger".

Sein Name erscheint in der Königsliste von Abydos aus der Zeit von Sethos I., wo er als erster Kartuschenname die Königsliste offiziell einleitet.

Herodot und Manetho zufolge wurde unter Menes die Stadt Memphis gegründet, nachdem der Nil gespalten und eine künstliche Insel geschaffen worden war. Manetho fügt dem noch hinzu, Menes sei durch ein rossgestaltiges Flussungeheuer (Nilpferd) umgekommen. Er soll nach Manetho auch eine militärische Expedition ins Ausland geleitet und dort gesiegt haben.

Menes regierte nach Manetho 62 Jahre (so Africanus), 60 Jahre (Eusebius) oder 30 Jahre (armenische Version von Eusebius).
Narmer fue el primer faraón del Antiguo Egipto y fundador de la Dinastía I c. 3050 a. C.
Fue denominado Meni en la Lista Real de Abidos y el Canon de Turín, Men o Min por Heródoto y Menes de Tis por Manetón en sus epítomes, escritos por Julio Africano, Eusebio de Cesarea y el monje Sincelo.
Menes reinó 62 años según Julio Africano, o 60 años según Heródoto y Sincelo. Aunque en la versión armenia de Eusebio de Cesarea le asignan 30 años de reinado.
Menes era rey del Alto Egipto, posible sucesor de Hr skr, Horus Escorpión. Conquistó el Bajo Egipto (delta del Nilo) e instauró su capital en Ineb Hedy "Muralla blanca", la futura Menfis. Avanzó con su ejército más allá de las fronteras de su reino (Eusebio de Cesarea). Pereció arrollado por un hipopótamo (según Julio Africano). El triunfo de la primera unificación del Antiguo Egipto quedó registrado alegóricamente en la denominada Paleta de Narmer, según Gardiner.

Pedia: TXT_KEY_LAKE_PEDIA (Generic)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Lakes are typically found in mountain ranges, or where their beds were hollowed out by glaciers at the end of the last ice age. They´re fresh water, larger than ponds, and often are part of a river system. Waterways often radiate out from mountains or run parallel along glacial gouges. Canada famously has a deranged drainage pattern because the basins are still too young. Fishing is often good and travel across lakes is calm compared to fighting river currents, though great lakes can be as stormy as the ocean. Because lakes hold enough water to moderate the local climate, they have always been a desirable place to live.
Seen finden sich typischerweise in Gebirgsketten oder dort, wo ihr Bett am Ende der letzten Eiszeit von Gletschern ausgeschliffen wurde. Sie sind Süßwassergewässer, größer als Teiche und oft Teil eines Flusssystems. Meist bieten Süßwasserseen hervorragende Fischfanggründe und die Fahrt über die Seen ist im Vergleich zu den Strömungen der Flüsse ruhig, auch wenn es in großen Seen so stürmisch zugehen kann wie im Ozean. Da größere Seen genug Wasser enthalten, um das lokale Klima zu mildern, waren sie schon immer ein begehrter Lebensraum.

Pedia: TXT_KEY_UNIT_HEAVY_HORSEMAN_PEDIA (Unit)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The first use of horses in warfare occurred over 5000 years ago. The earliest evidence of horses ridden in warfare dates from Eurasia between 4000 and 3000 BC. A Sumerian illustration of warfare from 2500 BC depicts some type of equine pulling wagons. By 1600 BC, improved harness and chariot designs made chariot warfare common throughout the Ancient Near East, and the earliest written training manual for war horses was a guide for training chariot horses written about 1350 BC. As formal cavalry tactics replaced the chariot, so did new training methods, and by 360 BC, the Greek cavalry officer Xenophon had written an extensive treatise on horsemanship. The effectiveness of horses in battle was also revolutionized by improvements in technology, including the invention of the saddle, the stirrup, and later, the horse collar. Many different types and sizes of horses were used in war, depending on the form of warfare. The type used varied with whether the horse was being ridden or driven, and whether they were being used for reconnaissance, cavalry charges, raiding, communication, or supply. Throughout history, mules and donkeys as well as horses played a crucial role in providing support to armies in the field.
Als Schlachtrösser, auch Streit- oder Kampfrösser (lateinisch dextrarius) genannt, wurden die Pferde bezeichnet, die bis zur Erfindung der Feuerwaffen im Kampf geritten wurden. Diese Pferde stammten aus den edelsten Zuchten, waren bestens ausgebildet und in Anschaffung und Unterhalt teuer. Sie mussten das Gewicht eines schwer gepanzerten Reiters, oft auch das einer eigenen Panzerung tragen und gleichzeitig in der Lage sein, in der Angriffsformation die notwendige Geschwindigkeit zu erreichen, um die gegnerische Infanterie niederzureiten (schwere Reiterei). Die erfolgreichsten unter ihnen wurden, ähnlich wie die Helden oder deren Schwerter, glorifiziert und in Liedern wie z. B. in der Edda besungen. Diese Pferde mussten ständig trainiert und ausgebildet werden (vgl. Asiatische Reitkunst).
Uno de los primeros ejemplos del empleo del caballo en batalla fueron los arqueros o arrojadores de lanzas montados, que datan de la época de los reyes asirios Asurnasirpal II y Salmanasar III. No obstante, los jinetes se sentaban en la parte posterior de sus caballos, una posición incómoda para movimientos rápidos; por esto, los caballos solían ser sostenidos por alguien de a pie que permitía al arquero la libertad para disparar. Por lo tanto, era más bien una infantería montada que verdadera caballería.[NEWLINE][NEWLINE]

Los asirios desarrollaron el uso de la caballería como respuesta ante las invasiones de los pueblos nómadas del norte, como por ejemplo los cimerios, quienes entraron en Asia Menor en el siglo VIII a. C. y se adueñaron de partes de Urartu durante el reinado de Sargón II, aproximadamente en 721 a. C. Guerreros montados como los escitas también tuvieron influencia sobre la región durante el siglo VII a. C. Al momento del reinado de Asurbanipal en el 669 a. C., los asirios ya habían aprendido a sentarse más adelante en sus caballos, en la posición clásica de montura que aún puede observarse en la actualidad y que podría denominarse como verdadera caballería ligera. Los antiguos griegos emplearon tanto caballos ligeros para explorar, como caballería pesada.[NEWLINE][NEWLINE]

Se cree que la caballería pesada fue desarrollada por los antiguos persas. En épocas de Darío I (558-486 a. C.), las tácticas militares persas evolucionaron al punto de requerir caballos y jinetes con armaduras completas, por lo que se crio un tipo de caballo más pesado y musculoso que pudiera soportar este peso adicional. Tiempo después, los antiguos griegos crearon una caballería pesada con armadura, cuyas unidades más famosas son los hetairoi de Alejandro Magno. Los chinos del siglo IV a. C., durante el período de los Reinos Combatientes (403 a. C.-221 a. C.), comenzaron a emplear la caballería contra los reinos rivales. Además, en respuesta a los ataques de jinetes nómadas del norte y el oeste, los chinos de la Dinastía Han (202 a. C.-220 d. C.) crearon tropas montadas de gran efectividad.33 También los romanos utilizaban caballería pesada dentro de sus ejércitos.

Pedia: TXT_KEY_TECH_MASONRY2_PEDIA (Tech)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
In the beginning the quarries would have been very small and probably only been used by the inhabitants living in the locality but over time the demand for differing types of stone grew and with it came the improvement of the transport facilities and the quarry equipment. As a result of these changes the quarries underwent inevitable expansion.[NEWLINE][NEWLINE]Quarried stone has been used throughout history to provide the building material for some of the most well-known wonders the Pyramids, Stonehenge, Abu Simbel, the Sphinx, ...
Die Ägypter brachen vor allem Weichgestein, wie Kalkstein und Sandstein in Steinbrüchen, die sich in unmittelbarer Nähe der Bauwerke befanden. Kalkstein wurde für alle großen Pyramiden des alten Reiches, wie die Cheops-Pyramide, die Chephren-Pyramide und die Mykerinos-Pyramide in Giza verwendet. Steinbrüche für Hartgestein waren am Mons Claudianus und Mons Porphyrites in Ägypten. Ein überaus bemerkenswertes Beispiel für einen altägyptischen Steinbruchbetrieb bildet der Unvollendeter Obelisk von Assuan. Der große Felsentempel von Ramses II. in Abu Simbel wurde in Sandstein eingeschlagen.[NEWLINE][NEWLINE]Die Griechen brachen in der Antike vor allem Marmore und selten Sand- oder Kalkstein ab. Sie bauten beispielsweise die Akropolis mit Pentelinischem Marmor auf, dessen Steinbruch sich unweit von Athen befand. Sie transportierten aber auch große Einzelstücke wie die Kouroi auf Schiffen.[NEWLINE][NEWLINE]Die Römer brachen vor allem Weichgestein, wie den Römischen Travertin aus Tivoli und vulkanische Tuffe aus dem Raum Orvieto; bis ins 2. Jahrhundert bezogen sie vor allem Marmor von der griechischen Insel Paros und verwendeten erst später für wertvollere Arbeiten Carrara-Marmor. Die Römer begannen aber auch Marmor und Kalkstein zum Zwecke der Kalkherstellung abzubauen zu brennen.
La cantería es el arte de labrar la piedra para su empleo en construcciones. Los diferentes artesanos que participan en el proceso se denominan cabuqueros, entalladores, canteros y tallistas o labrantes.

El trabajo de cantera se ha mecanizado en gran parte, ocasionado la desaparición paulatina de los oficios de cantería. Se destina su producción, preferentemente, a la restauración de edificaciones de alto valor arquitectónico y patrimonial, el revestimiento de fachadas y la elaboración de paramentos de sillería.

La piedra es la materia prima de la cantería, variando la técnicas y herramientas empleadas, en función de su dureza, fragilidad, composición geológica, dependiendo de si es grano fino, grueso, etc.

Los antiguos artesanos macaban sus trabajos con unos signos llamados marcas de cantero, reconocibles entre ellos, los cuales también aparecían grabados en sus herramientas de labor. Eran marcas muy simples, compuestas de rayas, puntos, cruces, o con la letra inicial del nombre. Estos signos servían de referencia para conocer la producción de cada artesano; fueron profusamente empleadas en la arquitectura medieval.

Pedia: TXT_KEY_LEADER_ARIOVIST_PEDIA (Leaderhead)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
[H1]Ariovistus[\H1][NEWLINE][TAB]Ariovistus was a leader of the Suebi and other allied Germanic peoples in the second quarter of the 1st century BC. He and his followers took part in a war in Gaul, assisting the Arverni and Sequani to defeat their rivals the Aedui, after which they settled in large numbers in conquered Gallic territory in the Alsace region. They were defeated, however, in the Battle of Vosges and driven back over the Rhine in 58 BC by Julius Caesar. [NEWLINE] [NEWLINE]Ariovistus was a native of the Suebi. He spoke Gaulish fluently. [NEWLINE]Ariovistus is described by Caesar as rex Germanorum. This is often translated as "king of the Germans", but as Latin had no definite article it could equally be translated as "king of Germans", with no implication that he ruled all Germans. [NEWLINE] [NEWLINE]Some time before Caesar's governorship of Gaul (which began in 58 BC), the Gaulish Arverni and Sequani enlisted Ariovistus' aid in their war against the Aedui. The Sequani also habitually supported the Germans in their previous frequent expeditions across the river, which shows that Ariovistus' subsequent devastation of Sequani lands represented a new policy. [NEWLINE]The location of the final battle between the Aedui and their enemies, which Caesar names as the Battle of Magetobriga, remains unknown, but Ariovistus' 15,000 men turned the tide, and the Aedui became tributary to the Sequani. Ariovistus seized a third of the Aeduan territory, settling 120,000 Germans there. In order to avoid infringing on his allies for the moment, Ariovistus must have passed over the low divide between the Rhine and the Doubs in the vicinity of Belfort and then have approached the Aedui along the Ognon river valley. That move left the Sequani between him and the Jura mountains, not a tolerable situation for either if they were not going to be allies. [NEWLINE] [NEWLINE]In 59 BC, while Julius Caesar was consul, Ariovistus had been recognised as "king and friend" by the Roman Senate. He had likely already crossed the Rhine at this point. However, without the status of friend, Ariovistus never could have secured Roman tolerance of his Rhine crossing, whenever it was, but would have been treated as hostile. [NEWLINE] [NEWLINE]However, the Aedui were also allies of Rome, and in 58 BC Diviciacus, one of their senior magistrates, complained of Ariovistus' cruelty and pleaded with Caesar to intervene on their behalf. Caesar sent ambassadors to summon Ariovistus to a conference. Ariovistus refused the summons, on the grounds that if Caesar wanted to speak to him, he should come to him; besides, he was not prepared to enter Caesar's territory without his army, which it would be impractical and expensive to gather. [NEWLINE] [NEWLINE]Caesar therefore sent his ambassadors back to Ariovistus with his demands: that he bring no more of his people across the Rhine, and that he and his allies restore the hostages they had taken from the Aedui and undertake not to make war against them. He pointed out that Ariovistus was a friend to Rome and that the Romans had a prior interest, which they certainly would enforce. Ariovistus was welcome to keep the friendship of Rome if he would comply. Otherwise he, Caesar, acting in accordance with the decrees of the senate, could not let the harassment of the Aedui go unpunished. [NEWLINE] [NEWLINE]Ariovistus refused to comply, asserting the right of conquest and the right of the conqueror to exact tribute from the conquered. Ridiculing Rome's ability to protect its friends and boasting of Germanic invincibility, Ariovistus invited Caesar to attack him if he wished. [NEWLINE] [NEWLINE]At the same time that Caesar received Ariovistus' message, he heard from his Celtic allies that the Harudes were devastating the country of the Aedui and that 100 units of Suebi under the brothers Nasua and Cimberius were about to cross the Rhine. In response to these provocative acts, Caesar mobilized his troops. [NEWLINE] [NEWLINE]Caesar was not far away, probably at or near Bibracte, where he had just won a major victory over the Helvetii. Ariovistus, being a skilled general in his own right, identified Vesontio as the key to the strategic Doubs valley and marched for it, but Caesar, probably relying on intelligence from the Gauls, arrived there first and established a main base. He had to combat a panic among his own men, who had heard that the Germans were some sort of superior warriors. Caesar called a meeting and then berated the centurions for making that necessary, instead of just following orders. In one of his noted speeches he recalled them to duty and ended by threatening to march the next morning early with only the 10th legion, about whose valor he said he had no doubts at all. The speech had the intended effect of arousing fanatical loyalty in the 10th and shame and rivalry in the others. [NEWLINE] [NEWLINE]Some, including Ariovistus himself, managed to cross the river in boats or by swimming. Ariovistus may have escaped but it is unlikely that he retained any position in the citizen-army of the Suebi. When the Usipetes and Tencteri were driven from their lands by the Suebi in 55 BC, he is not mentioned. He was dead by late 54 BC, when his death is said to have been a cause of indignation among the Germans. How he died is unknown. Tacitus notes that to flee from battle, abandoning one's shield, was shameful among the Germans, and those who did so often hung themselves; and that traitors and deserters were hung, and cowards drowned.
[H1]Ariovist[\H1][NEWLINE][TAB]Ariovist (gestorben um 54 v. Chr.) war ein Fürst der germanischen Sueben im 1. Jahrhundert v. Chr. und Gegner des Gaius Iulius Caesar im Gallischen Krieg. [NEWLINE] [NEWLINE]Ariovists genaue Herkunft ist unbekannt. Seine gallischen (keltischen) Sprachkenntnisse sollen für einen Germanen ungewöhnlich gewesen sein. Um das Jahr 71 v. Chr. überschritt Ariovist mit ca. 15.000 Mann den Oberrhein und fiel in Gallien ein. Angeworben von den gallischen Sequanern und Arvernern, sollten seine Truppen diese im Streit um die Vorherrschaft in Gallien den Kampf gegen die Haeduer unterstützen. 61 v. Chr. besiegte Ariovist die gallischen Haeduer und machte sie tributpflichtig. Die Haeduer riefen das mit ihnen verbündete Römische Reich zur Hilfe, dieses blieb jedoch wegen innenpolitischer Auseinandersetzungen passiv. Der römische Senat ernannte Ariovist sogar zum "Freund des römischen Volkes". Der Grund dafür ist unklar, zeigt aber dennoch seine Bedeutung bereits vor dem Eingreifen Caesars in Gallien. [NEWLINE] [NEWLINE]Vermutlich war Ariovist auch auf der Suche nach neuem Siedlungsgebiet, denn Caesar berichtet, dass er weitere Germanen über den Rhein holen ließ, bis sich deren Zahl auf angeblich 120.000 erhöht habe. Diese besetzten nun auch ein Drittel des fruchtbaren Gebietes der Sequaner und forderten ein weiteres Drittel ein. Ariovist ließ Angehörige der germanischen Völker der Haruden, Vangionen, Triboker, Segusier, Markomannen und Nemeter im neu erworbenen Gebiet ansiedeln, um seine Herrschaft zu untermauern. [NEWLINE] [NEWLINE]Die Gallier baten nun Caesar gemeinsam um Hilfe. Diesem war klar, dass eine größere Anzahl Germanen in Gallien früher oder später auch das römische Reich bedrohte und er handeln müsse. Caesar schickte Gesandte zu Ariovist und forderte ihn auf, keine weiteren germanischen Stämme über den Rhein zu bringen, Geiseln der Haeduer freizulassen und die Haeduer und ihre Verbündeten in Frieden zu lassen. Ariovist ließ im Gegenzug selbstbewusst ausrichten, dass auch die Römer sich nicht vorschreiben ließen, wie sie sich als Sieger zu verhalten hätten. Er ginge einer militärischen Konfrontation nicht aus dem Weg. [NEWLINE] [NEWLINE]Caesar nutzte dies wie schon zuvor sein Eingreifen gegen die Helvetier als Vorwand, um im noch von den Römern unbesetzten gallischen Ländereien zu intervenieren. Er besetzte zunächst die sequanische Hauptstadt Vesontio, aufgrund ihrer Befestigung ein strategisch wichtiges Ziel, und versorgte seine Truppen. Hier hörten seine Truppen zum ersten Mal von der ungeheuren Größe und dem furchterregendem Blick ihrer Gegner, so dass sie es mit der Angst zu tun bekamen. Nur aufgrund einer flammenden Rede konnte Caesar seine Legionen von einer Meuterei abhalten. [NEWLINE] [NEWLINE]In einer Schlacht in der Nähe des Rheins, vermutlich im Gebiet des heutigen Elsass bei Mülhausen, bei der angeblich 80.000 Germanen fielen, schlug Caesar 58 v. Chr. Ariovist und sein aus Angehörigen von sieben Stämmen bestehendes Heer. Dieser floh mit wenigen Kriegern über den Rhein zurück nach Germanien. Danach wird nur mehr berichtet, dass im Jahre 54 v. Chr. die Germanen um ihn getrauert hätten.
[H1]Ariovisto[\H1][NEWLINE][TAB]Ariovisto fue un líder de los suevos y otros pueblos germánicos aliados en el segundo cuarto del siglo I a. C. Él y sus seguidores intervinieron en una guerra en la Galia, ayudando a los arvernos y los sécuanos a derrotar a sus rivales los heduos, y se asentaron en gran número en el territorio galo conquistado en la región de Alsacia, pero fueron derrotados en la batalla de los Vosgos y expulsados al otro lado del Rin en el año 58 a. C. por Julio César.

Ariovisto era suevo de nacimiento. Hablaba galo con fluidez. Tenía dos esposas, una de las cuales se había llevado desde su hogar. La segunda, que era hermana del rey Voción de Nórico, la había adquirido a través de un matrimonio político.

César describe a Ariovisto como un rex Germanorum. A menudo esto se transcribe como "rey de los germanos", pero como el latín no tenía artículo definido, podía igualmente traducirse como "rey de germanos", sin ninguna implicación de que gobernara a todos los germanos. De hecho, se sabe que Germania estaba dividida entre numerosas entidades y grupos tribales y políticos, muchos, pero no todos, gobernados por reyes. Es probable que la autoridad de Ariovisto sólo se extendiera sobre aquellos germanos que se asentaron en la Galia.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_STEINMETZ_PEDIA (Building)
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The quarrying and subsequent processing of stone is one of the oldest building trades in the world. The Pyramids of Giza and the Acropolis in Athens were built by stonemasons using primitive means. In Egypt between 1500 and 600 BC. For the finer processing of soft stone, cudgel made of wood and chisels made of copper and later made of bronze were used, followed by iron tools. The Greek stonemasons used bronze and iron pointed chisels. The stonemasons and especially the stone sculptors were highly respected figures in Greek society. The Romans essentially adopted the stone-working technique of the Greeks. Pieces of stone were removed from Greek buildings on a large scale and transported to Rome. A society of builders already existed in the Roman Empire. The stonemasons occupied an important position in Roman society as important building participants and Emperor Constantine was so important to building in 334 that he issued a decree to all provincial prefects to set up schools in which the knowledge of architecture should be taught.
Der Abbau und die darauf folgende Bearbeitung von Stein sind eines der ältesten Bauhandwerke der Welt. Die Pyramiden von Giseh und die Akropolis in Athen wurden von Steinmetzen mit primitiven Mitteln erbaut. In Ägypten wurde zwischen 1500 und 600 v. Chr. für die feinere Bearbeitung von Weichgestein Knüppel aus Holz und Meißel aus Kupfer und später aus Bronze verwendet, erst danach eiserne Werkzeuge. Die griechischen Steinmetzen benutzten bronzene und eiserne Spitzmeißel. Die Steinmetzen und vor allem die Steinbildhauer waren hochgeachtete Persönlichkeiten in der griechischen Gesellschaft. Die Römer übernahmen im Wesentlichen die Steinbearbeitungstechnik der Griechen. Steinstücke wurden im großen Stil aus griechischen Bauwerken ausgebaut und nach Rom transportiert. Im Römischen Reich bestand bereits eine Gesellschaft der Bauleute. Die Steinmetzen nahmen als bedeutende Baubeteiligte eine wichtige Stellung in der römischen Gesellschaft ein und Kaiser Konstantin war das Bauwesen im Jahre 334 so wichtig, dass er an alle Provinzpräfekten den Erlass richtete, Schulen zu errichten, in denen das Wissen der Baukunst gelehrt werden sollte.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_BILDHAUER_PEDIA (Building)
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English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Sculpting encompasses the entire field of making sculptures and sculptures in the arts and crafts. Hard igneous rocks such as granite, porphyry or diorite were used in large format for depictions of rulers in Egyptian art. White marble seems to have been used for sculpture for the first time in the Cyclades around 3000 BC and since then, in its various varieties, has determined the sculptural art of antiquity. The Romans quarried white marble in the Apuan Alps. The Mesopotamian reliefs of the 6th century BC (e.g. the Ischtar Gate) made with molds (hollow moulds) and provided with tin glaze are famous. The Chinese art of working with clay became particularly famous a few decades ago with the discovery of the terracotta army in the mausoleum of Qin Shihuangdi (210 BC). A very similar method of manufacture and function is associated with the Tanagra figures popular in Greece in the 4th and 3rd centuries.
Bildhauerei umfasst das ganze Feld der Herstellung von Skulpturen und Plastiken in Kunst und Kunsthandwerk. Im großen Format wurden harte Eruptivgesteine wie Granit, Porphyr oder Diorit für Herrscherdarstellungen in der ägyptischen Kunst verwendet. Weißer Marmor scheint erstmals auf den Kykladen um 3000 vor Christus bildhauerisch Verwendung gefunden zu haben und bestimmte seitdem in seinen verschiedenen Varietäten die Bildhauerkunst der Antike. Die Römer gewannen weißen Marmor in den Apuanischen Alpen. Berühmt sind die mit Modeln (Hohlformen) geformten und mit Zinnglasur versehenen mesopotamischen Reliefs des 6. Jahrhunderts vor Chr. (z.B. das Ischtar-Tor). Besondere Berühmtheit hat die Kunst der Chinesen, in Ton zu arbeiten, vor einigen Jahrzehnten durch die Entdeckung der Terrakotta-Armee des Mausoleums Qin Shihuangdis (210 v. Chr.) erlangt. Eine ganz ähnliche Herstellungsweise und Funktion wird mit den im Griechenland des 4. und 3. Jahrhunderts beliebten Tanagra-Figuren verbunden.

Pedia: TXT_KEY_BUILDING_LIBRARY2_PEDIA (Building)
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English: Episcopal LibraryFrançais: Deutsch: Bischöfliche Bibliothek S64Italiano: Español:
Episcopal Library or better known as Scriptorium, literally "a place for writing", is commonly used to refer to a room in Late European Antiquity monasteries devoted to the writing, copying and illuminating of manuscripts by monastic scribes. Written accounts, surviving buildings, and archaeological excavations all show, however, that contrary to popular belief such rooms rarely existed: most monastic writing was done in cubicle-like recesses in the cloister, or in the monks' own cells. References in modern scholarly writings to 'scriptoria' more usually refer to the collective written output of a monastery, rather than to a physical room.

A scriptorium was a necessary adjunct to a library; wherever there was a library it can ordinarily be assumed that there was a scriptorium. Scriptoria in the conventional sense of a room set aside for the purpose probably only existed for limited periods of time, when an institution or individual wanted a large number of texts copied to stock a library; once the library was stocked, there was no further need for a designated room. By the start of the 13th century secular copy-shops developed; professional scribes may have had special rooms set aside for writing, but in most cases they probably simply had a writing-desk next to a window in their own house. By the time movable type printing presses were invented in the 15th century, the concept of a scriptorium was obsolete.
Wie während des Hellenismus standen in der griechischsprachigen Hälfte des römischen Imperiums viele Bibliotheken nur einer Elite offen und dienten in erster Linie der internen Buchproduktion. Beispiele hierfür sind die von Origenes erwähnte Bibliothek des Didaskaleion oder die von Bischof Alexander 212 n. Chr. gegründete Bibliothek von Jerusalem. Auch die von Cassiodor gegründete Bibliothek von Vivarium weist dieselben Merkmale auf. Die erste christliche Bibliothek Roms ließ Papst Hilarius (461-468) im Lateran erbauen.

Als Skriptorium (lat. scriptorium) bezeichnet man die seit der Spätantike entstehenden, meist in Klöstern befindlichen Schreibstuben, in denen sakrale und teilweise auch profane Texte handschriftlich dupliziert werden. In der wissenschaftlichen Literatur wird Skriptorium als Synonym von Schreibschule auch für die dort tätigen Schreiber und zur Charakterisierung der Herkunft ihrer Produkte benutzt: "Handschrift aus dem Skriptorium von ..."

Mehrheitlich war das Skriptorium fester Bestandteil eines Klosters, es gab aber auch vereinzelt weltliche Schreibwerkstätten, die aber erst im 14./15. Jahrhundert in ihrer Verbreitung zunahmen, da die Nachfrage nach Büchern stieg. Klosterskriptorien arbeiteten vor allem im frühen Mittelalter fast ausschließlich für den Bedarf der eigenen Institution oder adeliger Auftraggeber.

Mit der Etablierung des Buchdrucks mit beweglichen Lettern wird die Kultur der Skriptorien nahezu vollständig abgelöst durch das Typographeum.
El término scriptorium a literalmente un lugar para escribir, se usa habitualmente para referirse a la habitación de los monasterios de la Europa medieval dedicada a la copia de manuscritos por los escribas monásticos. No obstante, múltiples indicios (tanto documentales como arqueológicos) parecen indicar que tales habitaciones fueron muy poco frecuentes; la mayor parte de la escritura monástica se habría realizado en una especie de cubículos que existían en los claustros o en las propias celdas de los monjes. Por lo demás, las referencias especializadas suelen aludir en la actualidad con el término scriptoria a la producción escrita de un monasterio, y no a unas habitaciones.

En cualquier caso, e independientemente de su identidad física, un scriptorium era, necesariamente, una zona próxima o adjunta a una biblioteca; dicho de otra forma, la presencia de una biblioteca es indicio de la existencia próxima de un scriptorium. Los scriptoria, en este sentido de habitaciones dedicadas a un fin concreto, probablemente solo existieron durante periodos de tiempo limitados, cuando una institución o un individuo querían conseguir un gran número de textos copiados para nutrir una biblioteca; una vez que esto se conseguía, no habría necesidad de que tales zonas siguiesen estando habilitadas para ello. Hacia comienzos del siglo XIII, se empezaron a desarrollar también negocios seculares de copia de textos; los escribas profesionales pudieron haber llegado a tener habitaciones especiales dedicadas a su tarea, pero en la mayor parte de los casos lo más probable es que tuviesen una mesa de escritura próxima a una ventana en sus propias casas.

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