TRANSLATION-TOOL
PIE's ANCIENT EUROPE (PAE)
Your IP: 216.73.216.142
Open Texts (728): 8.6% Pedias (665) Strategies Hints Concepts Quotes Infos (63) Objects
Changeable Texts (0): 0.0% Pedias Strategies Hints Concepts Quotes Infos Objects
Finished Texts (7729): 91.4% Pedias (278) Strategies (168) Hints (47) Concepts (105) Quotes (230) Infos (2332) Objects (4569)
Show &
Compare
English
Français
Deutsch
Italiano
Español

Search:

Show XML-file:

Pedias:Generics (45) Techs (152) Units (112) Special Units (30) Buildings (94) Special Buildings (11) National Buildings (3) Wonders (11) Civics (34) Bonuses (31) Leaders (142) Events Scenarios
Page (1/8):12345678
Pedia: TXT_KEY_TECH_IMPERIALISM_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Imperialism, as defined by the Dictionary of Human Geography, is "an unequal human and territorial relationship, usually in the form of an empire, based on ideas of superiority and practices of dominance, and involving the extension of authority and control of one state or people over another." It is often considered in a negative light, as merely the exploitation of native people in order to enrich a small handful. The "progressive" imperialism that is founded upon a cosmopolitan view of humanity, that promotes the spread of civilization to allegedly "backward" societies to elevate living standards and culture in conquered territories, and allowance of a conquered people to assimilate into the imperial society, example being the Roman Empire.

Imperialism has been found in the histories of Japan, the Assyrian Empire, the Chinese Empire, the Roman Empire, Greece, the Byzantine Empire, the Persian Empire, the Ottoman Empire, ancient Egypt, and India. Imperialism was a basic component to the conquests of Genghis Khan during the Mongol Empire, and other war-lords.
Als Imperialismus (von lateinisch imperare "herrschen"; imperium "Weltreich"; etwa bei Imperium Romanum) bezeichnet man das Bestreben eines Staatswesens oder dessen Anführers, seinen Einfluss auf andere Länder oder Völker auszudehnen, bis hin zu deren Unterwerfung und Eingliederung in das eigene Umfeld. Dazu gehört eine ungleiche wirtschaftliche, kulturelle oder territoriale Beziehung aufzubauen und aufrechtzuerhalten.

Imperialismus wurde ex post auch für eine Reihe von antiken Großreichen angenommen. Der Begriff als solcher wurde im 16. Jahrhundert geprägt und galt damals als Negativbezeichnung für eine auf Militärmacht und Despotie basierende Herrschaft.

Die ersten imperialen Ausdehnungen ergaben sich durch die Machtkonzentration bei der Bewältigung großer Bewässerungsbauwerke und Dammanlagen in China (Hoangho), Indien (Indus), Mesopotamien (Euphrat und Tigris) und Ägypten (Nil). Namensgebend wurde dann das Wachstum Roms. Nach dem Prinzip divide et impera (lateinisch "teile und herrsche") gaben sie den eroberten Gebieten allerdings auch eine gewisse Mitbestimmung durch eine Selbstbestimmung der Bevölkerung oder eine eigene Regierung, die durch einen Statthalter vertreten war. Neben dem kurzlebigen aber durch seine Ausdehnung für den Hellenismus wichtigen Alexanderreich kam dem römischen Reich große Rolle zu. Die Pax Romana bezog sich auf den Herrschaftsbereich S.P.Q.R. in dem die Römer ihre eroberten Gebiete durch Machtteilung mit den lokalen Eliten befriedeten.
Imperialismo, como se define en el Diccionario de Geografía Humana, es una relación humana y territorial desigual, por lo general en forma de un imperio, basado en ideas de superioridad y las prácticas de dominación, y que implica la extensión de la autoridad y el control de un Estado o pueblo sobre otro o también puede ser una doctrina política que justifica la dominación de un pueblo o Estado sobre otros; habitualmente mediante distintos tipos de colonización (de poblamiento, de explotación económica, de presencia militar estratégica) o por la subordinación cultural (aculturación). " El sociólogo estadounidense Lewis Samuel Feuer identifico dos subtipos principales del imperialismo: el primero es el" imperialismo regresivo "identificado con la pura conquista, la explotación inequívoca, el exterminio o reducciones de los pueblos no deseados, y el asentamiento de los pueblos deseados en esos territorios . el segundo tipo identificado por Feuer es "imperialismo progresista" que se basa en una visión cosmopolita de la humanidad, que promueve la expansión de la civilización a las sociedades supuestamente atrasadas para elevar los estándares de vida y la cultura en los territorios conquistados, y la asignación de la gente conquistada a asimilarse a la sociedad imperial. Aunque los términos "imperialismo" y "colonialismo" están muy relacionados, no son sinónimos.

El imperialismo ha sido encontrados en las historias de Japón, el imperio asirio, el imperio chino, el imperio romano, Grecia, el imperio bizantino, el imperio persa, el imperio otomano, antiguo Egipto, e India.
El imperialismo fue un componente básico para las conquistas de Gengis Khan durante el imperio mongol, y otros señores de la guerra.

Pedia: TXT_KEY_TECH_WASSERRAD_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The first clear description of a geared watermill is from the 1st-century BC Roman architect Vitruvius, who tells of the sakia gearing system as being applied to a watermill. Vitruvius's account is particularly valuable in that it shows how the watermill came about, namely by the combination of the separate Greek inventions of the toothed gear and the water wheel into one effective mechanical system for harnessing water power. Vitruvius's water wheel is described as being immersed with its lower end in the watercourse so that its paddles could be driven by the velocity of the running water.
The Romans used water wheels extensively in mining projects. Several such devices were described by Vitruvius. The one found during modern mining at the copper mines at Rio Tinto in Spain involved 16 such wheels stacked above one another so as to lift water about 80 feet (24 m) from the mine sump. Part of a similar wheel dated to about 90 CE, was found in the 1930s, at Dolaucothi, a Roman gold mine in south Wales.
Griechen und Römern ist es zu verdanken, dass sich die Einsatzmöglichkeiten der Wasserräder fortentwickelten. Im 2. Jahrhundert vor Christus ersannen sie eine Technik, die es erlaubte, durch die Drehbewegung des Wasserrads schwere Mühlsteine anzutreiben. Zu Anfang dienten Wasserräder der Bewässerung in der Landwirtschaft, als Schöpfrad zum Heben von Wasser. Solche Schöpfräder sind seit vor der Zeitenwende in den hellenistischen Staaten und im Römischen Reich, später auch in Indien und China verbreitet.
Die Sägemühle von Hierapolis war eine römische wassergetriebene Steinsägemühle im kleinasiatischen Hierapolis (heutige Türkei). Die in die zweite Hälfte des 3. Jahrhunderts n. Chr. datierte Wassermühle ist die erste bekannte Maschine, bei der eine Drehbewegung mithilfe von Kurbelwelle und Pleuelstange in eine lineare Bewegung umgesetzt wurde.
Der römische Baumeister und Ingenieur Vitruv beschreibt in seiner "architectura" aus dem 1. Jahrhundert v. Chr. sowohl das Prinzip des Wasserschöpfrads als auch das der -mühle ausführlich. Der früheste Nachweis einer Wassermühle in Deutschland gelang den Archäologen durch die Ausgrabung einer Mühle aus der Zeit um Christi Geburt an der Inde.
Considerada como el ingenio más antiguo para el aprovechamiento de la energía del agua, la rueda hidráulica o rueda de noria, es una estructura circular, compuesta por una sucesión de palas o recipientes (arcaduces o cangilones en su origen alfarero), dispuestos siguiendo el principio del rosario hidráulico. El agua que llega hasta la rueda impulsa las palas y/o llena los recipientes que luego desaguarán en el canal o el azud de recogida.

El historiador británico de tecnología, M. J. T. Lewis dató la aparición de la rueda hidráulica de eje vertical a principios del tercer siglo antes de la Era Común y la de eje horizontal cerca del año 240 a. C.. También señala como lugares de invención Mesopotamia y Alejandría. Para ello tomó en cuenta evidencia indirecta del trabajo del griego Apolonio de Pérgamo. Por su parte, el geógrafo griego Estrabón habla de la existencia de una rueda hidráulica antes del año 71 a. C., en el palacio del rey Mitrídates VI de Ponto. Pero su construcción exacta no puede deducirse del texto (XII, 3, 30 C 556). La primera descripción técnica de una rueda hidráulica con engranajes la ofrece el ingeniero militar romano Vitruvio, a finales del primer siglo a. C., siguiendo y desarrollando los conocimientos de Ctesibio (ca. 250 a. C.) y el tornillo hidráulico de Arquímedes, y siguiendo la tradición del molino griego de eje vertical.

Cerca del año 300 a. C., los romanos reemplazaron los compartimientos de madera con cangilones de barro o arcilla separados, atados al marco externo de la rueda, dando origen a la noria.

Además de los referidos molinos hidráulicos de origen griego y romano, hay que mencionar la sakia (noria o rueda hidráulica provista de compartimientos o cubos) usada por los antiguos egipcios para elevar agua, y quizá ya antes utilizada por los sumerios.

Pedia: TXT_KEY_TECH_BEWAFFNUNG6_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The spatha was a type of straight and long sword, in use in the territory of the Roman Empire during c. the 1st to 6th centuries AD. The word comes from the Latin spatha, which derives from Greek (spathe), meaning broad blade of wood or metal but also broad blade of a sword.

The Roman spatha was used in war and in gladiatorial fights. The spatha of literature appears in the Roman Empire in the first century CE as a weapon used by presumably Germanic auxiliaries and gradually became a standard heavy infantry weapon, relegating the gladius to use as a light infantry weapon. The spatha apparently replaced the gladius in the front ranks, giving the infantry more reach when thrusting. While the infantry version had a long point, versions carried by the cavalry had a rounded tip that prevented accidental stabbing of the cavalryman's own foot or horse.
Die Spatha (Plural Spathae, Latein für "Breite Klinge") ist ein zweischneidiges, vorwiegend zum Hieb konzipiertes, einhändig geführtes Schwert mit gerader Klinge. Diese Schwertform existierte etwa vom 1. Jahrhundert v. Chr. bis zum Ende der Völkerwanderungszeit. Die volkstümlich so genannten "Wikingerschwerter" gehören zwar nicht zu den Spathae, haben sich aber aus dieser entwickelt.
Zuerst wurde die Spatha hauptsächlich von den berittenen Hilfstruppen eingesetzt, spätestens im 2. Jahrhundert n. Chr. wurde sie auch von der Infanterie der römischen Hilfstruppen eingesetzt und löste schließlich in spätrömischer Zeit auch den Gladius ab. Im Verlauf der Völkerwanderung wurde die Spatha schließlich von quasi allen in Europa kämpfenden Völkern übernommen, einschließlich z. B. der Hunnen und Sarmaten.
La spatha era un arma blanca empleada por el ejército romano durante el periodo de decadencia e invasiones bárbaras. Se originó en el siglo I a partir del gladius usado por la infantería, otorgándosele mayor tamaño (70-100 centímetros de hoja) para que pudiera ser usado de forma eficaz por la caballería. Posteriormente (siglo IV) la spatha fue adoptada también por la infantería romana, a imitación de los guerreros bárbaros germanos, que usaban espadas largas, y pasó más tarde a los pueblos bárbaros tanto aliados como invasores. A diferencia del "gladius" usado anteriormente, que era sobre todo un arma de apuñalamiento a corta distancia, la spatha, al ser más larga y pesada, permitía mantener una mayor distancia con el enemigo y era más de golpear dando tajos. Esto refleja el cambio en las tácticas del soldado romano, que durante la decadencia perdió la agresiva búsqueda del asalto cuerpo a cuerpo de épocas anteriores. El modelo siguió usándose en el norte de Europa durante varios siglos después de la caída de Roma siendo empleado incluso por los vikingos entre el año 800 y el 1100. Por su forma y tamaño, la spatha es el eslabón evolutivo entre el gladius romano y la espada medieval. La palabra "espada", de hecho, proviene del nombre de la spatha.

Pedia: TXT_KEY_TECH_DARK_AGE_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The Dark Ages is a historical periodization used originally for the Middle Ages, which emphasizes the cultural and economic deterioration that supposedly occurred in Western Europe following the decline of the Roman Empire. Originally the term characterized the bulk of the Middle Ages, or roughly the 6th to 13th centuries, as a period of intellectual darkness between extinguishing the "light of Rome" after the end of Late Antiquity, and the rise of the Italian Renaissance in the 14th century.

For the sake of completeness, former use of the term Dark Ages used in earlier times:

The Greek Dark Age or Ages and Geometric or Homeric Age (ca. 1100–800 BC) are terms which have regularly been used to refer to the period of Greek history from the presumed Dorian invasion and end of the Mycenaean palatial civilization around 1200 BC, to the first signs of the Greek poleis in the 9th century BC.

The babylon-assyrian Dark Ages began when Mursili I of the Hittites conquered Babylon about 1600 BC.
Als Dunkle Jahrhunderte oder Dunkle Zeitalter (engl. Dark Ages) werden Zeiträume bezeichnet, in denen die Geschichte einer bestimmten Region mangels Schriftquellen oder archäologischer Funde wenig bis gar nicht erforscht ist. Oft gehen diesen Dunklen Jahrhunderten Zeitabschnitte voraus, die besser bekannt sind.

Im übertragenen Sinn bezeichnet man teilweise auch Zeiten, in denen das zivilisatorische Niveau (z. B. durch Kriege, Verfolgungen, Seuchen) als relativ niedrig eingeschätzt wird, als dunkel bzw. dunkle Jahrhunderte. In diesen Zeiten kann auch ein Rückgang des Kulturschaffens und damit auch der Schriftproduktion zu verzeichnen sein, wodurch die Wahrscheinlichkeit, dass informative Schriftquellen überliefert wurden, reduziert wird. Ein etwa durch Seuchen oder Kriege verursachter Rückgang der menschlichen Besiedlungsdichte verringert auch die Möglichkeit archäologischer Funde.

In der Altertumsforschung wird der Ausdruck vor allem für die anatolischen, griechischen (1200-800, Zerstörung mykenischer Zentren) "dunklen Jahrhunderte" angewendet. Weiters spricht man um 1600 in Mesopotamien von einem babylonisch-assyrischen Dunklen Zeitalter, als Babylon von den Hethitern unter Mursili I erobert wurde.
En la historiografía europea, la palabra años oscuros se refiere al periodo que incluye (aproximadamente) del 476 al año 1000.

Este concepto de un tiempo de oscuridad fue creado en el siglo XIV por el erudito italiano Francesco Petrarca, y estaba pensado originalmente como una crítica a la falta de carácter de la última literatura latina. Los historiadores posteriores expandieron el término para referirse al período de transición entre la antigüedad romana clásica y la Alta Edad Media, para describir un período caracterizado no sólo por la falta de literatura en latín, sino también la falta de historia escrita contemporánea, la decadencia demográfica general, y la limitada actividad constructiva y cultural (que se pone de manifiesto, por ejemplo, en el empobrecimiento de la tecnología, como se ve en el caso de la cerámica). Posteriormente, la cultura popular ha usado el término para describir la Edad Media como un tiempo de atraso, extendiendo su uso peyorativo y ampliando su alcance.

Los hallazgos de la arqueología y de otras disciplinas académicas en el siglo XX han proyectado mucha luz nueva sobre este período, y nos han ofrecido una comprensión más matizada de sus aspectos positivos. Han aparecido otros términos para ubicar temporalmente este período: Última Antigüedad, Primera Edad Media, y Grandes Migraciones, dependiendo de sobre qué elementos culturales se ponga el énfasis.

Cuando en el siglo XIX comenzó el estudio académico moderno de la Edad Media, el término "Años oscuros" se quedó al principio, con todas sus connotaciones críticas. Hoy, sin embargo, los historiadores usan el término "Años oscuros" en sentido neutro, es decir, para expresar la idea de que los acontecimientos del período a menudo nos parezcan "oscuros" sólo en términos comparativos con otras épocas

Pedia: TXT_KEY_TECH_PFERDEZUCHT_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
There are a number of hypotheses on many of the key issues regarding the domestication of the horse. Although horses appeared in Paleolithic cave art as early as 30,000 BCE, these were truly wild horses and were probably hunted for meat. How and when horses became domesticated is disputed. The clearest evidence of early use of the horse as a means of transport is from chariot burials dated circa 2000 BCE. However, an increasing amount of evidence supports the hypothesis that horses were domesticated in the Eurasian Steppes (Dereivka centered in Ukraine) approximately 4000-3500 BCE. Recent discoveries on Botai culture suggest that Botai culture settlements in the Aqmola Province of Kazakhstan are the location of the earliest domestication of the horse. While riding may have been practiced during the 4th and 3rd millennia BCE, and the disappearance of "Old European" settlements may be related to attacks by horseback-mounted warriors, the clearest impact by horses on ancient warfare was by pulling chariots, introduced c. 2000 BCE. Horses in the Bronze Age were relatively small by modern standards, which led some theorists to believe the ancient horses were too small to be ridden and so must have been driven. Herodotus description of the Sigynnae, a steppe people who bred horses too small to ride but extremely efficient at drawing chariots, illustrates this stage. However, as horses remained generally smaller than modern equines well into the Middle Ages this theory is highly questionable. The Iron Age in Mesopotamia saw the rise of mounted cavalry as a tool of war, as evidenced by the notable successes of mounted archer tactics used by various invading equestrian nomads such as the Parthians. Over time, the chariot gradually become obsolete. The horse of the Iron Age was still relatively small, perhaps 12.2 to 14.2 hands high (1.27 to 1.47 meters, measured at the withers.) This was shorter overall average height than modern riding horses, which range from 14.2 to 17.2 hh (1.47 to 1.78 meters). However, small horses were used successfully as light cavalry for many centuries. For example, Fell ponies, believed to be descended from Roman cavalry horses, are comfortably able to carry fully grown adults (although with rather limited ground clearance) at an average height of 13.2 hands (1.37 m).
Die Domestizierung der Pferde begann vor etwa 5000 Jahren, als frühe Zivilisationen im Fernen Osten Pferde an menschliche Nähe gewöhnten . Da aber auf Höhlenmalereien bereits Zeichnungen gefunden wurden, welche eine Art Zaumzeug darstellen, ist es durchaus möglich, dass auch schon frühere Kulturen in der Lage gewesen sind, Pferdearten zu zähmen und für ihre Zwecke zu gebrauchen. Die Begegnung Mensch-Pferd begann sicherlich durch die Jagd. Im Laufe der Zeit wurden dann die ersten Pferde gefangen und gezähmt. Schnell merkte der Mensch, dass er Pferde für die Beförderung von Waren und anderen Gegenständen gut einsetzen konnte. So wurde aus dem wegen seines Fleisches gejagten Pferd das domestizierte Packpferd. Geritten wurden Pferde wohl als erstes von den Persern, die bereits 500 v. Chr. schon über eine mächtige Kavallerie verfügten. Ihre Gegner benutzen die Pferde damals noch überwiegend zum Ziehen schwerer Kampfwagen.
Aunque la domesticación del caballo ocurrió varias veces a lo largo de la historia, la evidencia arqueológica disponible ubica su primera aparición alrededor de año 3.500 aC en la región de Ukrania y Kazajistán . La tecnología se difundió luego por las praderas y estepas eurasiáticas que van del Mar Caspio casi hasta el Río Amarillo de China, región donde estaba la Ruta de la Seda. Los numerosos pueblos que allí habitaron a través del tiempo —botai, escitas, cimerios, sármatas, hunos, siung-nu y mongoles, entre otros— eran originalmente cazadores y pastores de rebaños. El historiador griego Heródoto describe como los escitas habían esclavizado a todas las restantes tribus de la Rusia meridional; otros pueblos han sido estudiados por los arqueólogos. El uso de los caballos como cabalgadura permitió a los pueblos cazadores la captura de presas más grandes y rápidas, como el alce y el bisonte, que antes estaban fuera de sus posibilidades. A los pueblos pastores les permitió aumentar la cantidad de ganado que controlaban y ampliar su radio de acción para seleccionar mejores campos de pastura, con el consiguiente incremento del número y peso de sus animales. Ambos podían cazar nuevos caballos salvajes, en un importante proceso multiplicativo de sus nuevas posibilidades. En ambos casos mejoró mucho la satisfacción de las necesidades alimentarias y se aceleró el crecimiento de sus poblaciones.

Al disminuir el tiempo necesario para la resolución de sus necesidades de alimentación, pudieron emplearlo en otras tareas. Las técnicas de la caza son la preparación natural para la guerra porque desarrollan la capacidad de usar más eficientemente armas mortales, inicialmente en animales, luego en otras personas. Tanto la economía de la caza como la pastoril requieren la preservación de los territorios que se usufructúan. La ampliación de los radios de acción, más tarde o más temprano, hizo que los pueblos de jinetes entraran en conflicto con los de otras tribus, conflicto que en general conducía a la guerra. Al mismo tiempo, al pasar cada vez más tiempo lejos de los asentamientos estables de los grupos de su propia tribu que se dedicaban a las tareas agrícolas, necesariamente sedentarias, los vínculos con ellos se fueron debilitando. El éxito en la guerra hecho posible por el uso del caballo, más tarde o más temprano condujo a la opresión de los agricultores pacíficos, primero de otras tribus, luego de la propia. El caballo exacerbó así el carácter guerrero de estos pueblos y modificó completamente su estructura social. Cuando la tecnología de domesticación del caballo se extendió, en algún momento los nómadas guerreros que la practicaban tuvieron más en común entre sí que con las culturas de las que originalmente procedían. Estos pueblos nómadas, cuyos herederos mongoles todavía habitan las estepas eurasiáticas, son los que conquistaron la China y socavaron los cimiento del Imperio Romano.

Pedia: TXT_KEY_TECH_DEMOCRACY_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Democracy is a form of government in which all citizens have an equal say in the decisions that affect their lives. Ideally, this includes equal (and more or less direct) participation in the proposal, development and passage of legislation into law. It can also encompass social, economic and cultural conditions that enable the free and equal practice of political self-determination. According to some theories of democracy, popular sovereignty is the founding principle of such a system. However, the democratic principle has also been expressed as "the freedom to call something into being which did not exist before, which was not given and which therefore, strictly speaking, could not be known." This type of freedom, which is connected to human "natality," or the capacity to begin anew, sees democracy as "not only a political system [but] an ideal, an aspiration, really, intimately connected to and dependent upon a picture of what it is to be humanof what it is a human should be to be fully human." While there is no specific, universally accepted definition of democracy, equality and freedom have both been identified as important characteristics of democracy since ancient times. These principles are reflected in all citizens being equal before the law and having equal access to legislative processes. For example, in a representative democracy, every vote has equal weight, no unreasonable restrictions can apply to anyone seeking to become a representative, and the freedom of its citizens is secured by legitimized rights and liberties which are generally protected by a constitution. There are several varieties of democracy, some of which provide better representation and more freedom for their citizens than others. However, if any democracy is not structured so as to prohibit the government from excluding the people from the legislative process, or any branch of government from altering the separation of powers in its own favor, then a branch of the system can accumulate too much power and destroy the democracy. Representative Democracy, Consensus Democracy, and Deliberative Democracy are all major examples of attempts at a form of government that is both practical and responsive to the needs and desires of citizens. Many people use the term "democracy" as shorthand for liberal democracy, which may include elements such as political pluralism; equality before the law; the right to petition elected officials for redress of grievances; due process; civil liberties; human rights; and elements of civil society outside the government. In the United States, separation of powers is often cited as a central attribute, but in other countries, such as the United Kingdom, the dominant principle is that of parliamentary sovereignty (though in practice judicial independence is generally maintained). In other cases, "democracy" is used to mean direct democracy. Though the term "democracy" is typically used in the context of a political state, the principles are applicable to private organizations and other groups as well. Majority rule is often listed as a characteristic of democracy. However, it is also possible for a minority to be oppressed by a "tyranny of the majority" in the absence of governmental or constitutional protections of individual and/or group rights. An essential part of an "ideal" representative democracy is competitive elections that are fair both substantively and procedurally. Furthermore, freedom of political expression, freedom of speech, and freedom of the press are considered to be essential, so that citizens are adequately informed and able to vote according to their own best interests as they see them. It has also been suggested that a basic feature of democracy is the capacity of individuals to participate freely and fully in the life of their society. The term democracy first appeared in ancient Greek political and philosophical thought. The philosopher Plato contrasted democracy, the system of "rule by the governed", with the alternative systems of monarchy (rule by one individual), oligarchy (rule by a small lite class) and timocracy (ruling class of property owners). Today Classical Athenian democracy is considered by many to have been a direct democracy. Originally it had two distinguishing features: first the allotment (selection by lot) of ordinary citizens to the few government offices and the courts, and secondarily the assembly of all the citizens. All citizens were eligible to speak and vote in the assembly, which set the laws of the city-state. However, Athenian citizens were all-male, born from parents who were born in Athens, and excluded women, slaves, foreigners and males under 20 years old. Of the perhaps 250,000 inhabitants only a small plurality were citizens. The (elected) generals often held influence in the assembly. Pericles was, during his many years of de-facto political leadership, once elected general 15 years in a row. A possible example of primitive democracy may have been the early Sumerian city-states.A similar proto-democracy or oligarchy existed temporarily among the Medes (ancient Iranian people) in the 6th century BC, but which came to an end after the Achaemenid (Persian) Emperor Darius the Great declared that the best monarchy was better than the best oligarchy or best democracy. Although the term "democracy" is not often used for civilizations outside of Europe in ancient times there were organizations of government very akin to democracy in some African societies such as the Igbo nation of what is now Nigeria. A serious claim for early democratic institutions comes from the independent "republics" of India, sanghas and ganas, which existed as early as the 6th century BC and persisted in some areas until the 4th century AD. The evidence is scattered and no pure historical source exists for that period. In addition, Diodorus (a Greek historian at the time of Alexander the Greats excursion of India), without offering any detail, mentions that independent and democratic states existed in India. However, modern scholars note that the word democracy at the 3rd century BC and later had been degraded and could mean any autonomous state no matter how oligarchic it was. The lack of the concept of citizen equality across caste system boundaries has led many scholars to believe that the true nature of ganas and sanghas would not be comparable to that of truly democratic institutions. Even though the Roman Republic contributed significantly to certain aspects of democracy, only a minority of Romans were citizens with votes in elections for representatives. The votes of the powerful were given more weight through a system of Gerrymandering, so most high officials, including members of the Senate, came from a few wealthy and noble families. However, many notable exceptions did occur.
Die Demokratie bezeichnet einerseits das Ideal einer durch die Zustimmung der Mehrheit der Bürger und die Beteiligung der Bürger legitimierten Regierungsform, der Volksherrschaft. Die Geschichte der Demokratie ist eng verknüpft mit der Entwicklung der Idee des Naturrechts, die wiederum eng verwandt ist mit dem Begriff der Menschenrechte. Ausgehend von den Naturrechten wurde die Idee der Gleichberechtigung der Freien entwickelt, die sich in den frühen Ansätzen demokratischer Gesellschaften wiederfindet. Die Mitgestaltungsbefugnisse eines Menschen hingen zunächst vom Status der Person ab: Nur freie Bürger hatten diese Rechte inne was Sklaven, Frauen und Nicht-Bürger (z.B. Ausländer) ausschloss. Als erste Verwirklichung einer Demokratie in der Geschichte wird die antike Attische Demokratie angesehen, die nach heftigem Ringen des Adels und der Reichen mit dem einfachen Volk errichtet wurde und allen männlichen Vollbürgern der Stadt Athen Mitbestimmung in der Regierung gewährte, wenn man über 20 Jahre alt war. Die Anzahl der Vollbürger betrug etwa 30.000 bis 40.000 Männer. Bei wichtigen Entscheidungen, z. B. über Krieg und Frieden, mussten mindestens 6.000 anwesend sein. Beamte (z. B. die Archonten) wurden ursprünglich durch das Los bestimmt abgesehen von den Strategen, welche für die Armee zuständig waren und im Krieg eine große Rolle spielten. Aufgrund der Unzufriedenheit breiter Bevölkerungsschichten im griechischen Mutterland in spätarchaischer Zeit (7. und 6. Jahrhundert v. Chr.) und des Vorhandenseins unabhängigen und öffentlichen politischen Denkens, kam es zuerst zur Vorstufe der Demokratie, der Isonomie. Nicht zuletzt aufgrund der Erfolge der freien griechischen Poleis während der Perserkriege wurde diese Entwicklung beschleunigt und fand ihren Endpunkt in der attischen Demokratie, in der die Bürger in Athen die Möglichkeit bekamen, in einer auf breiteren Schichten basierenden politischen Ordnung mitzuwirken. Auch die Römische Republik verwirklichte bis zur schrittweisen, kontinuierlichen Ablösung durch den Prinzipat eine Gesellschaft mit rudimentären demokratischen Elementen, basierend auf der Idee der Gleichberechtigung der Freien bei der Wahl der republikanischen Magistrate, wenn auch das oligarchische Prinzip bestimmend war. Andererseits vertritt der Historiker Fergus Millar einen anderen Standpunkt und interpretiert die Römische Republik viel mehr als eine Art direkt-demokratisches Staatswesen. Die historisch bedeutendere Leistung Roms dürfte allerdings die Etablierung einer frühen Form eines Rechtsstaats sein, einem Konzept, das ebenfalls eng mit unserem heutigen Demokratieverständnis zusammenhängt. Bei Marcus Tullius Cicero wird der Begriff der Demokratie als civitas popularis romanisiert (De re publica, I), womit die spätrepublikanische Bezeichnung der Parteiung der Popularen zum Namensgeber der entsprechenden Verfassungsform wird. Nach Cicero besticht diese Herrschaftsform durch die Freiheit, welche die Bürger in ihr genießen, wobei er diese aber auch stets durch die Gefahr der Zügellosigkeit der Masse bedroht sieht.
Democracia es una forma de organización de grupos de personas, cuya característica predominante es que la titularidad del poder reside en la totalidad de sus miembros, haciendo que la toma de decisiones responda a la voluntad colectiva de los miembros del grupo. En sentido estricto la democracia es una forma de organización del Estado, en la cual las decisiones colectivas son adoptadas por el pueblo mediante mecanismos de participación directa o indirecta que le confieren legitimidad a los representantes. En sentido amplio, democracia es una forma de convivencia social en la que los miembros son libres e iguales y las relaciones sociales se establecen de acuerdo a mecanismos contractuales. La democracia se define también a partir de la clásica clasificación de las formas de gobierno realizada por Platón, primero, y Aristóteles, después, en tres tipos básicos: monarquía (gobierno de uno), aristocracia (gobierno de los mejores para Platón, de los menos, para Aristóteles), democracia (gobierno de la multitud para Platón y de los más, para Aristóteles). Hay democracia directa cuando la decisión es adoptada directamente por los miembros del pueblo. Hay democracia indirecta o representativa cuando la decisión es adoptada por personas reconocidas por el pueblo como sus representantes. Por último, hay democracia participativa cuando se aplica un modelo político que facilita a los ciudadanos su capacidad de asociarse y organizarse de tal modo que puedan ejercer una influencia directa en las decisiones públicas o cuando se facilita a la ciudadanía amplios mecanismos plebiscitarios. Estas tres formas no son excluyentes y suelen integrarse como mecanismos complementarios. No debe confundirse República con Democracia, pues aluden a principios distintos, la república es el gobierno de la ley mientras que democracia significa el gobierno de la mayoría.[PARAGRAPH:2] El término democracia proviene del antiguo griego (??????????) y fue acuñado en Atenas en el siglo V a. C. a partir de los vocablos demos, que puede traducirse como pueblo y krátos, que puede traducirse como poder. Sin embargo la significación etimológica del término es mucho más compleja. El término demos parece haber sido un neologismo derivado de la fusión de las palabras demiurgos (demiurgi) y geomoros (geomori). El historiador Plutarco señalaba que los geomoros y demiurgos, eran junto a los eupátridas, las tres clases en las que Teseo dividió a la población libre del Ática (adicionalmente la población estaba integrada también por los metecos, esclavos y las mujeres). Los eupátridas eran los nobles; los demiurgos eran los artesanos; y los geomoros eran los campesinos. Estos dos últimos grupos, en creciente oposición a la nobleza, formaron el demos. Textualmente entonces, democracia significa gobierno de los artesanos y campesinos, excluyendo del mismo expresamente a los esclavos y a los nobles. Algunos pensadores consideran a la democracia ateniense como el primer ejemplo de un sistema democrático. Otros pensadores han criticado esta conclusión, argumentando por un lado que tanto en la organización tribal como en antiguas civilizaciones en todo el mundo existen ejemplos de sistemas políticos democráticos, y por otro lado que solo una pequeña minoría del 10% de la población tenía derecho a participar de la llamada democracia ateniense, quedando automáticamente excluidos la mayoría de trabajadores, campesinos, esclavos y las mujeres. De todas formas, el significado del término ha cambiado con el tiempo, y la definición moderna ha evolucionado mucho, sobre todo desde finales del siglo XVIII, con la sucesiva introducción de sistemas democráticos en muchas naciones y sobre todo a partir del reconocimiento del sufragio universal y del voto femenino en el siglo XX. Hoy en día, las democracias existentes son bastante distintas al sistema de gobierno ateniense del que heredan su nombre.

Pedia: TXT_KEY_TECH_MASONRY2_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
In the beginning the quarries would have been very small and probably only been used by the inhabitants living in the locality but over time the demand for differing types of stone grew and with it came the improvement of the transport facilities and the quarry equipment. As a result of these changes the quarries underwent inevitable expansion.[NEWLINE][NEWLINE]Quarried stone has been used throughout history to provide the building material for some of the most well-known wonders the Pyramids, Stonehenge, Abu Simbel, the Sphinx, ...
Die Ägypter brachen vor allem Weichgestein, wie Kalkstein und Sandstein in Steinbrüchen, die sich in unmittelbarer Nähe der Bauwerke befanden. Kalkstein wurde für alle großen Pyramiden des alten Reiches, wie die Cheops-Pyramide, die Chephren-Pyramide und die Mykerinos-Pyramide in Giza verwendet. Steinbrüche für Hartgestein waren am Mons Claudianus und Mons Porphyrites in Ägypten. Ein überaus bemerkenswertes Beispiel für einen altägyptischen Steinbruchbetrieb bildet der Unvollendeter Obelisk von Assuan. Der große Felsentempel von Ramses II. in Abu Simbel wurde in Sandstein eingeschlagen.[NEWLINE][NEWLINE]Die Griechen brachen in der Antike vor allem Marmore und selten Sand- oder Kalkstein ab. Sie bauten beispielsweise die Akropolis mit Pentelinischem Marmor auf, dessen Steinbruch sich unweit von Athen befand. Sie transportierten aber auch große Einzelstücke wie die Kouroi auf Schiffen.[NEWLINE][NEWLINE]Die Römer brachen vor allem Weichgestein, wie den Römischen Travertin aus Tivoli und vulkanische Tuffe aus dem Raum Orvieto; bis ins 2. Jahrhundert bezogen sie vor allem Marmor von der griechischen Insel Paros und verwendeten erst später für wertvollere Arbeiten Carrara-Marmor. Die Römer begannen aber auch Marmor und Kalkstein zum Zwecke der Kalkherstellung abzubauen zu brennen.
La cantería es el arte de labrar la piedra para su empleo en construcciones. Los diferentes artesanos que participan en el proceso se denominan cabuqueros, entalladores, canteros y tallistas o labrantes.

El trabajo de cantera se ha mecanizado en gran parte, ocasionado la desaparición paulatina de los oficios de cantería. Se destina su producción, preferentemente, a la restauración de edificaciones de alto valor arquitectónico y patrimonial, el revestimiento de fachadas y la elaboración de paramentos de sillería.

La piedra es la materia prima de la cantería, variando la técnicas y herramientas empleadas, en función de su dureza, fragilidad, composición geológica, dependiendo de si es grano fino, grueso, etc.

Los antiguos artesanos macaban sus trabajos con unos signos llamados marcas de cantero, reconocibles entre ellos, los cuales también aparecían grabados en sus herramientas de labor. Eran marcas muy simples, compuestas de rayas, puntos, cruces, o con la letra inicial del nombre. Estos signos servían de referencia para conocer la producción de cada artesano; fueron profusamente empleadas en la arquitectura medieval.

Pedia: TXT_KEY_TECH_KLANGMUSIK_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Music is an art form whose medium is sound. Common elements of music are pitch (which governs melody and harmony), rhythm (and its associated concepts tempo, meter, and articulation), dynamics, and the sonic qualities of timbre and texture. The word derives from Greek (mousike), "(art) of the Muses." The creation, performance, significance, and even the definition of music vary according to culture and social context. Music ranges from strictly organized compositions (and their recreation in performance), through improvisational music to aleatoric forms. Music can be divided into genres and subgenres, although the dividing lines and relationships between music genres are often subtle, sometimes open to individual interpretation, and occasionally controversial. Within "the arts," music may be classified as a performing art, a fine art, and auditory art. There is also a strong connection between music and mathematics. Music is found in every known culture, past and present, varying wildly between times and places. Around 50,000 years ago, early modern humans began to disperse from Africa, reaching all the habitable continents. Since all people of the world, including the most isolated tribal groups, have a form of music, scientists conclude that music is likely to have been present in the ancestral population prior to the dispersal of humans around the world. Consequently music may have been in existence for at least 50,000 years and the first music may have been invented in Africa and then evolved to become a fundamental constituent of human life. A cultures music is influenced by all other aspects of that culture, including social and economic organization and experience, climate, and access to technology. The emotions and ideas that music expresses, the situations in which music is played and listened to, and the attitudes toward music players and composers all vary between regions and periods. "Music history" is the distinct subfield of musicology and history which studies music (particularly Western art music) from a chronological perspective. Prehistoric music, once more commonly called primitive music, is the name given to all music produced in preliterate cultures (prehistory), beginning somewhere in very late geological history. Prehistoric music is followed by ancient music in most of Europe (1500 BCE) and later musics in subsequent European-influenced areas, but still exists in isolated areas. Prehistoric music thus technically includes all of the worlds music that has existed before the advent of any currently extant historical sources concerning that music, for example, traditional Native American music of preliterate tribes and Australian Aboriginal music. However, it is more common to refer to the "prehistoric" music of non-European continents especially that which still survives as folk, indigenous or traditional music. The origin of music is unknown as it occurred prior to the advent of recorded history. Some suggest that the origin of music likely stems from naturally occurring sounds and rhythms. Human music may echo these phenomena using patterns, repetition and tonality. Even today, some cultures have certain instances of their music intending to imitate natural sounds. In some instances, this feature is related to shamanistic beliefs or practice. It may also serve entertainment (game) or practical (luring animals in hunt) functions. It is probable that the first musical instrument was the human voice itself, which can make a vast array of sounds, from singing, humming and whistling through to clicking, coughing and yawning. In 2008 archaeologists discovered a bone flute in the Hohle Fels cave near Ulm, Germany. The five-holed flute has a V-shaped mouthpiece and is made from a vulture wing bone. The oldest known wooden pipes were discovered near Greystones, Ireland, in 2004. A wood-lined pit contained a group of six flutes made from yew wood, between 30 and 50 cm long, tapered at one end, but without any finger holes. They may once have been strapped together. Ancient music is music that developed in literate cultures, replacing prehistoric music. Ancient music refers to the various musical systems that were developed across various geographical regions such as Mesopotamia, Egypt, Persia, India, China, Greece and Rome. Ancient music is designated by the characterization of the basic audible tones and scales. It may have been transmitted through oral or written systems. Musical instruments, such as the seven-holed flute and various types of stringed instruments have been recovered from the Indus valley civilization archaeological sites.
Der Ursprung der Musik, zu allen Zeiten und bei allen Völkern ein beliebter Gegenstand der Spekulation und der Forschung, wird bei den Völkern des Altertums mit Übereinstimmung von der Gottheit hergeleitet, infolgedessen ihnen allen die Musik als bildend und veredelnd, unter Umständen auch als Wunder wirkend gilt. Schon bei den Indern herrschte diese Anschauung, welche in Brahma nicht nur den obersten der Götter, sondern auch den Schöpfer der Musik und in seinem Sohne Nared den Erfinder des nationalen Musikinstruments, der Vina, verehren. Die Musik im öffentlichen Leben Chinas nahm eine hervorragende Stellung ein; man erkannte in ihr ein wirksames Mittel zur Beförderung der Sittlichkeit, und der weiseste aller chinesischen Gesetzgeber, Konfutse (500 v. Chr.), behauptete sogar, wenn man wissen wolle, ob ein Land wohl regiert und gut gesittet sei, so müsse man seine Musik hören. In Ägypten spielte die Musik im öffentlichen wie im Privatleben eine wichtige Rolle. Das zeigen die zahlreichen, auf fast allen Monumenten des Landes wiederkehrenden bildlichen Darstellungen von Sängern und Instrumentalisten, bald einzeln, bald zu Chören und Orchestern vereint. Auch lässt die Mannigfaltigkeit der dort erscheinenden Instrumente, unter ihnen die große, reichbesaitete Harfe, auf eine gewisse äußere Pracht und Üppigkeit der ägyptischen Musik schließen. Die Geschichte der griechischen Musik ist so mit Sagen und Märchen durchsetzt, dass der historische Kern nur schwer kenntlich ist. Die Erfindung der musikalischen Instrumente wie der Musik überhaupt wird den Göttern zugeschrieben (Apollon, Hermes, Athene, Pan). Die Musizierpraxis kann im Grunde nur ikonographisch, d. h. aus Abbildungen, z. B. auf Gefäßen, erschlossen werden. Teils finden sich aber auch literarische Hinweise, wie z. B. in Homers Odyssee. Der kulturelle Einfluss Kleinasiens und Ägyptens war bedeutend. Zur praktischen Musikausübung der Griechen zählte bloßer Gesang oder Gesang mit Begleitung von Saiteninstrumenten (Kitharodie) oder Blasinstrumenten (Aulodie), sowie rein instrumentales Saiten- (Kitharistik) oder Flötenspiel (Auletik). Die römische Musik stand, wie auch die Dichtung, anfänglich ganz unter Einwirkung der griechischen Poesie. Anfänglich, in schriftloser Zeit, war die rhythmische Sprache eine Stütze für das Gedächtnis. Die Sänger und Musiker waren vor allem Praktiker und lehnten sich in ihrer Interpretation an die Akzente der gesprochenen Sprache an; Hilfszeichen für das An- und Absteigen der Stimme wurden bereits von Aristophanes von Byzanz im 3. Jh. v. Chr. erfunden. Musik hatte immer neben einer rituellen und symbolischen Bedeutung eine besondere Rolle in den sozialen Strukturen der Gesellschaft. In Rom suchte man in der Musik zwar nicht den ethischen, charakterbildenden Wert wie in Griechenland, sie diente aber als unentbehrliche Begleiterin im Kult, bei Leichenfeiern, im Heer und bei Staatsaktionen wie Triumphzügen und auch bei Aufführungen im Zirkus und Amphitheater.
La música (del griego: mousikē [téchnē], "el arte de las musas") es, según la definición tradicional del término, el arte de organizar sensible y lógicamente una combinación coherente de sonidos y silencios utilizando los principios fundamentales de la melodía, la armonía y el ritmo, mediante la intervención de complejos procesos psico-anímicos. El concepto de música ha ido evolucionando desde su origen en la antigua Grecia, en que se reunía sin distinción a la poesía, la música y la danza como arte unitario. Desde hace varias décadas se ha vuelto más compleja la definición de qué es y qué no es la música, ya que destacados compositores, en el marco de diversas experiencias artísticas fronterizas, han realizado obras que, si bien podrían considerarse musicales, expanden los límites de la definición de este arte.

Hay constancia de que hacia el 3000 a. C. en Sumeria ya contaban con instrumentos de percusión y cuerda (lira y arpa). Los cantos cultos antiguos eran más bien lamentaciones sobre textos poéticos.

En la prehistoria aparece la música en los rituales de caza o de guerra y en las fiestas donde, alrededor del fuego, se danzaba hasta el agotamiento. La música está basada principalmente en ritmos y movimientos que imitan a los animales. Las manifestaciones musicales del hombre consisten en la exteriorización de sus sentimientos a través del sonido emanado de su propia voz y con el fin de distinguirlo del habla que utiliza para comunicarse con otros seres.

La música en Egipto poseía avanzados conocimientos que eran reservados para los sacerdotes, en el Imperio Nuevo utilizaban ya la escala de siete sonidos. Este pueblo contó con instrumentario rico y variado, algunos de los más representativos son el arpa como instrumento de cuerdas y el oboe doble como instrumento de viento. En Mesopotamia los músicos eran considerados personas de gran prestigio, acompañaban al monarca no solo en los actos de culto sino también en las suntuosas ceremonias de palacio y en las guerras. El arpa es uno de los instrumentos más apreciados en Mesopotamia. La expresión musical de Mesopotamia es considerada origen de la cultura musical occidental.

En la Antigua Grecia, la música se vio influenciada por todas las civilizaciones que la rodeaban, dada su importante posición estratégica. Culturas como la mesopotámica, etrusca, egipcia o incluso las indoeuropeas fueron de importante influencia tanto en sus músicas como en sus instrumentos musicales. Los griegos daban mucha importancia al valor educativo y moral de la música. Por ello está muy relacionada con el poema épico. Aparecen los bardos o aedos que, acompañados de una lira, vagan de pueblo en pueblo mendigando y guardando memoria oral de la historia de Grecia y sus leyendas. Fue entonces cuando se relacionó la música estrechamente con la filosofía. Los sabios de la época resaltan el valor cultural de la música. Pitágoras la considera una medicina para el alma, y Aristóteles la utiliza para llegar a la catarsis emocional.

Posteriormente aparece en Atenas el ditirambo, cantos dirigidos a Dionisos, acompañados de danzas y el aulós, un instrumento parecido a la flauta. Surgen asimismo dramas, tragedias y comedias de una manera combinada pero sin perder la danza, la música y la poesía.

Los principales instrumentos utilizados en Grecia fueron: la lira, la cítara, el aulós, la siringa (una flauta de pan), varios tipos de tambores como por ejemplo el tympanon (siempre en manos de mujeres), el crótalo, el címbalo, el sistro, las castañuelas.

Roma conquistó Grecia, pero la cultura de esta era muy importante, y aunque ambas culturas se fundieron, Roma no aportó nada a la música griega. Eso sí, evolucionó a la manera romana, variando en ocasiones su estética. Habitualmente se utilizaba la música en las grandes fiestas. Eran muy valorados los músicos virtuosos o famosos, añadiendo vertientes humorísticas y distendidas a sus actuaciones. Estos músicos vivían de una manera bohemia, rodeados siempre de fiestas.

En los teatros romanos o anfiteatros se representaban comedias al estilo griego. Los autores más famosos fueron entre otros Plauto y Terencio. La tragedia tuvo trascendencia siendo su máximo cultivador Séneca. La música tenía un papel trascendental en estas obras teatrales.

A partir de la fundación de Roma sucede un hito musical, los ludiones. Estos eran unos actores de origen etrusco que bailaban al ritmo de la tibia (una especie de aulós). Los romanos intentan imitar estos artes y añaden el elemento de la música vocal. A estos nuevos artistas se les denominó histriones que significa bailarines en etrusco. Ninguna música de este estilo ha llegado hasta nosotros salvo un pequeño fragmento de una comedia de Terencio.

Cuando el imperio romano se consolida, llega la inmigración que enriquece considerablemente la cultura romana. Fueron relevantes las aportaciones de Siria, Egipto y las que provenían de la Península Ibérica, actual España. Vuelven a aparecer antiguos estilos como la citarodia (versos con cítara) y la citarística (cítara sola virtuosa). Eran habituales los certámenes y competiciones en esta disciplina. Pese a todo esto, no está claro que Roma valorara institucional y culturalmente a la música.
La música, como toda manifestación artística, es un producto cultural. El fin de este arte es suscitar una experiencia estética en el oyente, y expresar sentimientos, circunstancias, pensamientos o ideas. La música es un estímulo que afecta el campo perceptivo del individuo; así, el flujo sonoro puede cumplir con variadas funciones (entretenimiento, comunicación, ambientación, etc.).

Pedia: TXT_KEY_TECH_BANKWESEN_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Trapezitica is the first source documenting banking. The speeches of Demosthenes contain numerous references to the issuing of credit. Xenophon is credited to have made the first suggestion of the creation of an organisation known in the modern definition as a joint-stock bank in On Revenues written circa 353 B.C.

The city-states of Greece after the Persian Wars produced a government and culture sufficiently organized for the birth of a private citizenship and therefore an embryonic capitalist society, allowing for the separation of wealth from exclusive state ownership to the possibility of ownership by the individual.

Private and civic entities within ancient Grecian society, especially Greek temples, performed financial transactions. The temples were the places where treasure was deposited for safe-keeping. The three temples thought the most important were the temple to Artemis in Ephesus, and temple of Hera within Samos, and within Delphi, the temple to Apollo. These consisted of deposits, currency exchange, validation of coinage, and loans.

During the late 3rd and 2nd century BC, the Aegean island of Delos, became a prominent banking center.[85] During the 2nd century, there were for certain three banks and one temple depository within the city.

Roman banking activities were an economic situation which had a crucial presence within temples, for instance the minting of coins occurred within temples, most importantly the Juno Moneta temple, though during the time of the Empire, public deposits gradually ceased to be held in temples, and instead were held in private depositories. Still, the Roman Empire inherited the spirit of capitalism from Greece (Parker).

During 352 B.C. a rudimentary public bank was formed, with the passing of consul directive to form a commission of mensarii to deal with debt in the impoverished lower classes. Another source shows banking practices during 325 BC when, on account of being in debt, the Plebeians were required to borrow money, so newly appointed quinqueviri mensarii were commissioned to provide services to those who had security to provide, in exchange for money from the public treasury. Another source has the shops of banking of Ancient Rome firstly opening in the public forums during the period 318 to 310 BC.

In early Ancient Rome deposit bankers were known as argentarius and at a later time (from the 2nd century anno domini onward) as nummularius or mensarii. The banking-houses were known as Taberae Argentarioe and Mensoe Numularioe. Money-lenders would set up their stalls in the middle of enclosed courtyards called macella on a long bench called a bancu, from which the words banco and bank are derived. As a moneychanger, the merchant at the bancu did not so much invest money as merely convert the foreign currency into the only legal tender in Rome – that of the Imperial Mint.

The Roman empire at some time formalized the administrative aspect of banking and instituted greater regulation of financial institutions and financial practices. Charging interest on loans and paying interest on deposits became more highly developed and competitive. During the reign of the Roman emperor Gallienus (AD 260–268), there was a temporary breakdown of the Roman banking system after the banks rejected the flakes of copper produced by his mints. With the ascent of Christianity, banking became subject to additional restrictions, as the charging of interest was seen as immoral. After the fall of Rome, banking temporarily ended in Europe and was not revived until the time of the crusades
Athens Krise nach dem Peloponnesischen Krieg und der Zwang, durch Handel hereinzuwirtschaften, was der Seebund nicht mehr lieferte, kurbelten schließlich auch die Geldwirtschaft an und schufen eine Geschäftsgrundlage für Geldverleih in großem Stil. Der finanzintensive wie riskante Seehandel verlangte beständig nach Kapital. Händler mussten auf Kredit Waren kaufen, um sie anderswo mit Gewinn wieder zu verkaufen. Hier tat sich ein gewaltiger Markt auf für Geldgeber (trapezitai) und für Wucherer (obolostatai). Die Geschäfte mit Seedarlehen blühten im Athen des 4. Jhs. v. Chr. und machten so manchen Finanzmagnaten reich.
Ein Banker ließ sich die Risiken, der er einging, mit hohen Zinssätzen vergolden. Ein Vertrag um 340 v. Chr. nennt einen Zinssatz von 22,25 Prozent, der bei Rückzahlung des Darlehens fällig war und sich sogar auf 30 Prozent erhöhte, wenn die Reise länger dauerte.

Im römischen Reich waren Banken (tabernae argentariae) ursprünglich nur Wechselstuben. Im Römischen Reich erweiterte sich aber das Aufgabengebiet eines Bankiers (argentarius) schon um das 4. Jahrhundert v. Chr. Hinzu kam nun auch das Depositgeschäft, das heißt das zinslose Aufbewahren von Geld zur Sicherheit und zur Auszahlung an Dritte. Ab dem 2. Jahrhundert v. Chr. kam allmählich das Kreditgeschäft auf, bei dem nicht nur Darlehen gegen Zins gewährt, sondern auch bei Auktionen die Kaufsumme vorgestreckt wurde. Hierfür wurde als Gebühr meist 1 % des Preises erhoben. Bei Krediten betrug der staatlich festgesetzte Höchstzinssatz 12,5 %. Bei den Darlehen handelte es sich meist um Konsumkredite und eher seltener um Geschäftskredite. Neben den Bankiers gab es auch hauptberufliche Geldverleiher, faeneratores, die als Sklaven oder Freigelassene wohlhabender Privatleute Kredite gewährten. Außerdem betätigten sich auch die Senatoren und Ritter als Geldgeber von größeren Summen; die Ritter liehen sogar teilweise Geld und verliehen es zu einem höheren Zinssatz weiter. Möglich war sogar der Zahlungsverkehr zwischen zwei Banken. Ob das Geld aber real transportiert wurde, weiß man nicht. Neben den Privatbanken gab es auch öffentliche Banken und Tempelbanken. Berühmte Heiligtümer wie der Tempel der Artemis in Ephesos waren auch oft Banken.
Los trapezitas eran los banqueros en la Antigua Grecia. Su nombre proviene del griego antiguo (trapeza), la mesa detrás de la que estaban en las tiendas, a veces destinadas a otro tipo de actividad comercial, pero muy a menudo a las transacciones bancarias.

Los trapezitas podían ser sociedades privadas, templos, ciudades, o simples particulares que utilizaban como capital sus propios fondos.

Los bancos más importantes eran los grandes santuarios, donde los sacerdotes hacían fructificar el dinero que recibían en depósito de acuerdo a los préstamos concedidos a los particulares y a las ciudades. El santuario de Olimpia era el banco del Peloponeso, el de Delfos el de las ciudades de la Grecia central, y el de Atenea Partenos concedía préstamos a Atenas.

Las sociedades privadas, como el banco de Pasión en Atenas, desempeñaban un importante papel en la economía, sobre todo mediante las sucursales presentes en las principales ciudades donde expedían letras de cambio.

Las ciudades poseían también sus propios trapezitas, pero su poder estaba restringido y su función se limitaba a vigilar los préstamos bancarios concedidos por la esfera pública. Hasta la época helenística no se produjo el desarrollo de los bancos estatales y su conversión en actores de primera fila. En el Egipto Ptolemaico cada departamento administrativo (el nomo) tenía su banco real (basilikê trapeza) nutrido mediante los excedentes de los ingresos públicos.

En el siglo IV a. C. apareció el grupo financiero profesional más antiguo en el mundo romano: el de los argentarios
(argentarii). Los antiguos romanos tuvieron en un principio una actitud de rechazo ante el lujo y el poder que la
acumulación de riquezas proporcionaba a muchos hombres, pero con el tiempo se adaptaron a una economía que
se basaba en el libre comercio y que utilizaba unas técnicas financieras como el cambio de moneda y el préstamo
con interés.

La mayoría de sus clientes eran propietarios agrícolas y comerciantes, además de patricios a los que
proporcionaban dinero para sus aventuras políticas y nuevos ricos deseosos de hacer dinero rápidamente.
Sus oficinas (tabernae argentariae) se ubicaban en cualquier lugar donde se desarrollase una actividad comercial o
de mercado y desde allí concedían préstamos y participaban en subastas.

Pedia: TXT_KEY_TECH_FENCES_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
A hedge or hedgerow is a line of closely spaced shrubs and sometimes trees, planted and trained to form a barrier or to mark the boundary of an area, such as between neighbouring properties. Historically, hedges were used as a source of firewood, and for providing shelter from wind, rain and sun for crops, farm animals and people. In 55 BC Julius Caesar recorded in his De Bello Gallico (2.17) the fact that the Nervi tribe in Flanders used hedges against cavalry like this:

...that the Nervii, from early times, because they were weak in cavalry, (for not even at this time do they attend to it, but accomplish by their infantry whatever they can), in order that they might the more easily obstruct the cavalry of their neighbors if they came upon them for the purpose of plundering, having cut young trees, and bent them, by means of their numerous branches (extending) on to the sides, and the quick-briars and thorns springing up between them, had made these hedges present a fortification like a wall, through which it was not only impossible to enter, but even to penetrate with the eye.
Hecke bedeutet beschützen, behüten und beschreibt die Abgrenzung eines Ortes im Allgemeinen oder durch eine Heckenumpflanzung. Bereits im Jahr 57 v. Chr. beschwerte sich der römische Feldherr Cäsar bei seinem Feldzug durch Gallien über die von dem Volksstamm der Nervier angelegten Hecken. In seinem Bericht De bello Gallico (2,17) heißt es:

Da die Nervier nicht in der Lage waren eine Reiterei einzusetzen, bis heute kümmern sie sich nicht darum; ihre ganze Schlagkraft liegt bei den Fußtruppen, hatten sie von alters her eine Methode entwickelt, die Reiterei ihrer Grenznachbarn abzuwehren, wenn sie bei ihnen eingefallen waren, um Beute zu machen: Sie schnitten junge Bäume ein und bogen sie. Zwischen ihre zahlreichen in die Breite wachsenden Zweige pflanzten sie Brombeer- und Dornbüsche und stellten so einen Schutzwall her, der an die Stelle einer Mauer trat und undurchdringlich war, ja sogar jede Sicht versperrte.

Pedia: TXT_KEY_TECH_SCHMIEDEKUNST_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_PAEV.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Blacksmithing is an ancient craft in which metals (first copper, then bronze and iron, as well as various precious metals) are shaped by hammering, pressing or twisting. In addition to the primary shaping of necessities, artistic shaping quickly emerged in the cult area. Accordingly, the Greek god of blacksmithing Hephaestus forged the necklace of the goddess Harmonia, the wife of Cadmos, the founder of Thebes. Blacksmithing, which was widespread as early as the Bronze Age, reached a peak in the Iron Age. However, the documents that have been preserved are primarily handicraft utensils, such as vessels and robe clasps made of other metals.
Die Schmiedekunst ist ein uraltes Handwerk, bei dem Metalle (zuerst Kupfer, dann Bronze und Eisen sowie verschiedene Edelmetalle) durch Hämmern, Pressen oder Verdrehen geformt werden. Neben der primären Formung von Bedarfsgut kommt im Kultbereich schnell die kunsthandwerkliche Formgebung auf. Demzufolge schmiedet der griechische Gott der Schmiedekunst Hephaistos den Halsschmuck der Göttin Harmonia, der Gattin von Kadmos, dem Gründer von Theben. Einen Höhepunkt erreicht die schon in der Bronzezeit verbreitet einsetzende Schmiedekunst in der Eisenzeit. Erhaltene Belege sind jedoch in erster Linie kunsthandwerkliche Utensilien, wie z.B. Gefäße und Gewandspangen aus anderen Metallen.

Pedia: TXT_KEY_TECH_MARTYRIUM_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
A martyr is someone who suffers persecution and death for advocating, renouncing, refusing to renounce, or refusing to advocate a religious belief or cause as demanded by an external party. Most martyrs are considered holy or are respected by their followers, becoming symbols of exceptional leadership and heroism in the face of difficult circumstances. Martyrs play significant roles in religions. During the early Christian centuries, the term acquired the extended meaning of believers who are called to witness for their religious belief, and on account of this witness, endure suffering or death. The term, in this later sense, entered the English language as a loanword. The death of a martyr or the value attributed to it is called martyrdom. The early Christians who first began to use the term martyr in its new sense saw Jesus as the first and greatest martyr, on account of his crucifixion. The early Christians appear to have seen Jesus as the archetypal martyr.
Märtyrer, auch Martyrer, sind Menschen, die um des Bekenntnisses ihres Glaubens willen leiden und dafür den Tod erdulden. Der fest geprägte Begriff Märtyrer taucht zum ersten Mal im Bericht vom Martyrium des Polykarp von Smyrna aus dem dritten Viertel des 2. Jahrhunderts auf. Der erste christliche Märtyrer, der Protomärtyrer oder Erzmärtyrer, war Stephanus, der wegen seines Glaubens gesteinigt wurde. Seine Ermordung war das Signal zu einer großen Verfolgung der Christen in Jerusalem, an der sich Saulus besonders eifrig beteiligte. Von den Martyrien zahlreicher frühchristlicher Märtyrer (z. B. Thekla von Iconium, Polykarp, Mauritius, Perpetua und Felicitas, Märtyrer von Scili, Cyprian, Maximilianus, Marcellus) sind Märtyrerberichte bzw. literarisch bearbeitete Akten des Prozesses überliefert. Für die ersten Jahrhunderte stellen diese oft wertvolle historische Quellen dar; die späteren, seit dem 4. Jahrhundert entstandenen Märtyrerberichte (Gesta Martyrum) sind dagegen überwiegend legendär.

Pedia: TXT_KEY_TECH_SENSE_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The first tool used by man for cutting grasses was the hand-held sickle, the use of which goes back to even before the Agricultural Revolution. The earliest sickles were made of shaped flint. With the advent of metal working, sickle blades were made of edged bronze, and later of iron, attached to wooden handles. The impact of the sickle on the domestication of wild grains was enormous, with the resulting rise of complex cultures based on farming.

The Celts and Scythians (La-Tene culture) developed the earliest scythe, featuring a longer iron blade, attached to a much longer handle, which enabled cutting grasses from a standing position, rather than in the stooped position required by the sickle. Oddly, this design passed from use for about 500 years, then was reintroduced in the medieval period. The development of the scythe was pushed by the need in northerly climes to cut large quantities of grass to store as winter fodder (hay) for livestock. It was not used much in the harvest of grains, since harvesting with the scythe resulted in significant loss of grain.
Seitdem die Menschheit einen Teil ihres Lebensunterhaltes durch Ackerbau erwirbt, gibt es Geräte, welche dazu bestimmt sind, die Ernte des reifen Getreides zu erleichtern. Unter der Fülle der bildlichen Darstellungen, welche die Grabkammern und Tempel der alten Ägypter ausschmücken, finden sich viele Ernteszenen, wie die Getreideernte vorgenommen wurde. Es waren dies durchwegs Sicheln (kurzer Stiel), welche zumeist mit der rechten Hand geführt, die mit der Linken vom Schnitter zusammengerafften Halme durchtrennten. Eine richtige Sense findet sich nirgends, ebenso wenig auf den vielen vorhandenen altgriechischen Vasenbildern.

Die ersten beidhändig zu führenden Sensen tauchen zu Beginn der Eisenzeit in Mitteleuropa auf. Erst noch mit relativ kurzem Stiel, wobei Blatt und Stiel sich auf einer Ebene befanden. Mit der allgemeinen Verwendung des Eisens in der La-Tène-Zeit, welche von 500 v. Chr. bis 100 v. Chr. andauerte, tauchen aber schließlich richtige Sensen neben den Sicheln auf, sodass ein bodennahes Abschneiden der Pflanzen in aufrechter Stellung möglich war. Dort ging es nicht nur darum, Getreide zu ernten (dazu verwendete man fast überall die Sichel) sondern man wollte auch für das Vieh Wintervorräte, Heu, einheimsen. Feuchte, graswüchsige Flächen dafür gab es genug. Diese Sensen befanden sich dann auch bei den Römern, Kelten, Germanen und Skythen im Einsatz.

Pedia: TXT_KEY_TECH_BRUNNEN_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
A well is an excavation or structure created in the ground by digging, driving, or drilling to access liquid resources, usually water. The oldest and most common kind of well is a water well, to access groundwater in underground aquifers.

Wood-lined wells are known from the early Neolithic Linear Pottery culture, dated between 5200-5200 BC. Some of the world's oldest known wells, located in Cyprus, dated to 7000-8500 BC. Two wells from the Neolithic period, around 6500 BC, have been discovered in Israel.
Trinkwasser ist die Voraussetzung für das menschliche Überleben. Durch die gesamte Menschheitsgeschichte wurden temporäre Lager oder Siedlungen in der Nähe von Wasserstellen wie Quellen, Flüssen und Süßwasserseen errichtet.

Ein Brunnen ist ein Bauwerk zur Wassergewinnung aus einem Grundwasserleiter. Brunnen sind im Mittelmeerraum seit etwa 8000 v. Chr. nachgewiesen (Israel, Zypern). Der früheste bandkeramische Brunnen ist in einer Siedlung der ältesten Bandkeramik von Mohelnice (Mähren) nachgewiesen (ca. 5500 v.Chr.). Eine Ballung von datierten Brunnen gibt es um 5100 v. Chr. Europas tiefster steinzeitlicher Brunnen (über 15 m tief, etwa 5100 v. Chr.) wurde bei Merzenich-Morschenich (Deutschland) entdeckt.

Pedia: TXT_KEY_TECH_MECHANIK_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Mechanics is the branch of physics concerned with the behavior of physical bodies when subjected to forces or displacements, and the subsequent effects of the bodies on their environment. The discipline has its roots in several ancient civilizations. The ancient Greek philosophers, and Aristotle in particular, were among the first to propose that abstract principles govern nature. Aristotle argued, in On the Heavens, that terrestrial bodies rise or fall to their "natural place" and mistakenly claimed that an object twice as heavy as some other would fall to the ground from the same height, in half the time. Aristotle believed in logic and observation but it would be more than a thousand years before Francis Bacon would first develop the scientific method of experimentation, which he called a vexation of nature. Aristotle saw a distinction between "natural motion" and "forced motion", and he believed that in a hypothetical vacuum, there would be no reason for a body to move naturally toward one point rather than any other, and so he concluded a body in a vacuum must either stay at rest or else move indefinitely fast. In this way, Aristotle was the first to approach something similar to the law of inertia. However, he believed a vacuum would be impossible because the surrounding air would rush in to fill it immediately. He also believed that an object would stop moving in an unnatural direction once the applied forces were removed. Later Aristotelians developed an elaborate explanation for why an arrow continues to fly through the air after it has left the bow, proposing that an arrow creates a vacuum in its wake, into which air rushes, pushing it from behind. Aristotles beliefs were influenced by Platos teachings on the perfection of the circular uniform motions of the heavens. As a result, he conceived of a natural order in which the those motions were necessarily perfect, in contrast to the terrestrial world of changing elements, were individuals come to be and pass away.
Die Mechanik ist ein Teilgebiet der Physik. Sie befasst sich mit der Bewegung von Körpern und der Einwirkung von Kräften. Nach der Geometrie ist die Mechanik in der Menschheitsgeschichte der zweite Versuch, mit wissenschaftlichen Mitteln einen Teil der Welt zu verstehen und sie auch zu verändern. Man kann ihre Geschichte in zwei Perioden einteilen die 2000 Jahre von Aristoteles bis zu Newton und in die 200 Jahre danach bis zum Entstehen der Modernen Physik nach 1900 mit relativistischer Mechanik und Quantenmechanik. Nach ersten Spekulationen von Thales und anderen ionischen Naturphilosophen errichtete Aristoteles ein grandioses Gedankengebäude, das alles zu erklären schien, aber leider zumindest in seinen physikalischen Aussagen völlig falsch war. Der Syrakuser Archimedes war dagegen viel konkreter und beobachtete schärfer; er könnte somit als wirklicher Vater der Mechanik gelten!

Typisch für die Griechen war ihr Interesse an den Prinzipien der Mechanik, konkrete Anwendungen beschäftigten sie dagegen weniger und dienten mehr der Unterhaltung. Ganz anders die praktisch denkenden Römer: ihr einziger Beitrag zur Mathematik und Mechanik war, wie es ein Wissenschaftshistoriker einmal ironisch formulierte, dass sie Archimedes erschlugen. Aber sie erbrachten erstaunliche Leistungen im Bau von Brücken, Gladiatorenarenen, Straßen und Wasser-leitungen. Mit dem Untergang der Antike und dem Sieg des Christentums, das die meisten Bücher über Mechanik und Mathematik als Zauberbücher zerstören ließ, begann eine tausendjährige dunkle Epoche, nur einige wenige arabische (eigentlich persische oder andalusische) Mathematiker und Naturwissenschaftler sind erwähnenswert. Der Islam war in seiner Anfangszeit ausgesprochen wissenschaftsfreundlich und versuchte, die Ideen der alten Griechen weiterzuentwickeln und in seine Weltanschauung zu integrieren.
La mecánica (Griego Mi̱chanikí̱ y de latín mechanìca o arte de construir una máquina) es la rama de la física que estudia y analiza el movimiento y reposo de los cuerpos, y su evolución en el tiempo, bajo la acción de fuerzas. Modernamente la mecánica incluye la evolución de sistemas físicos más generales que los cuerpos másicos. En ese enfoque la mecánica estudia también las ecuaciones de evolución temporal de sistemas físicos como los campos electromagnéticos o los sistemas cuánticos donde propiamente no es correcto hablar de cuerpos físicos.

La mecánica es una ciencia perteneciente a la física, ya que los fenómenos que estudia son físicos, por ello está relacionada con las matemáticas. Sin embargo, también puede relacionarse con la ingeniería, en un modo menos riguroso. Ambos puntos de vista se justifican parcialmente ya que, si bien la mecánica es la base para la mayoría de las ciencias de la ingeniería clásica, no tiene un carácter tan empírico como éstas y, en cambio, por su rigor y razonamiento deductivo, se parece más a la matemática.

Pedia: TXT_KEY_TECH_PHARMAZIE_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Pharmacy is the health profession that links the health sciences with the chemical sciences and it is charged with ensuring the safe and effective use of pharmaceutical drugs. The word derives from the Greek pharmakon, meaning "drug" or "medicine". An establishment in which pharmacy (in the first sense) is practiced is called a pharmacy or chemists. Paleopharmacological studies attest to the use of medicinal plants in pre-history. The earliest known compilation of medicinal substances was ARIANA the Sushruta Samhita, an Indian Ayurvedic treatise attributed to Sushruta in the 6th century BC. However, the earliest text as preserved dates to the 3rd or 4th century AD. Many Sumerian (late 6th millennium BC-early 2nd millennium BC) cuneiform clay tablets record prescriptions for medicine. Ancient Egyptian pharmacological knowledge was recorded in various papyri such as the Ebers Papyrus of 1550 BC, and the Edwin Smith Papyrus of the 16th century BC. In Ancient Greece, according to Edward Kremers and Glenn Sonnedecker, "before, during and after the time of Hippocrates there was a group of experts in medicinal plants. Probably the most important representative of these rhizotomoi was Diocles of Carystus (4th century BC). He is considered to be the source for all Greek pharmacotherapeutic treatises between the time of Theophrastus and Dioscorides." The Greek physician Pedanius Dioscorides is famous for writing a five volume book in his native Greek in the 1st century AD. The Latin translation De Materia Medica (Concerning medical substances) was used a basis for many medieval texts, and was built upon by many middle eastern scientists during the Islamic Golden Age. The title coined the term materia medica.
Pharmazie (v. griech. pharmacon, Heilmittel, Gift, Zaubermittel) oder Pharmazeutik ist eine Wissenschaft, die sich mit der Beschaffenheit, Wirkung, Entwicklung, Prüfung, Herstellung und Abgabe von Arzneimitteln in der Industrie und den Apotheken befasst. Für die Anfänge und die weitere Entwicklung der abendländischer Pharmazie waren die Heilkunde der Antike und Einflüsse aus dem byzantinischen wie vor allem dem arabischislamischen Kulturkreis bestimmend bis in die Neuzeit hinein. Nach dem Niedergang des weströmischen Reiches lag die Heilkunde zunächst in den Händen der Klöster, die zugleich Heils- und Heilstätten waren. Gebildete Mönche und Nonnen wirkten hier als Arzt und Arzneibereiter gleichermaßen. Mit dem Aufstreben der Städte im 12. Jahrhundert geht der Wunsch wie die Notwendigkeit einher, innerhalb der Stadtmauern ein geregeltes Gesundheitswesen zu schaffen. Regional wie zeitlich bestehen dabei Unterschiede, so dass die Frage nach der ersten Apotheke nicht pauschal beantwortet werden kann. Ein sicherer Hinweis auf das Bestehen öffentlicher Apotheken, die sich wohl aus Gewürz- und Kräuterhandlungen entwickelten-ist jedoch der Niederschlag in gesetzlichen Regelungen.
La farmacia (del griego fármakon, 'medicamento, veneno, tóxico') es la ciencia y práctica de la preparación, conservación, presentación y dispensación de medicamentos; también es el lugar donde se preparan, dispensan y venden los productos medicinales. Esta definición es la más universal y clásica que se solapa con el concepto de Farmacia Galénica (Galeno fue un médico griego del siglo II experto en preparar medicamentos).

En el tercer milenio antes de Cristo se inicia el desenvolvimiento simultáneo en: India, Mesopotamia, Egipto y China. Entre los fármacos que se utilizaron están: el ruibarbo, el opio y la ephedrina sínica.

En el caso de India estuvieron influenciados por la filosofía védica, por lo que la botánica tenía una función prominente y se crearon el SOMA y el KUSA. De acuerdo con la filosofía budista, los remedios eran dulces (acónito, jengibre, lino...).

En Mesopotamia existen testimonios del uso y preparación de medicamentos de más de cuatro mil años. De hecho en la cultura babilónica-asiria están los primeros indicios del uso de fármacos y detectaron la peligrosidad y dosificación de las sustancias administrándoselas a esclavos. Utilizaban ungüentos a base de planta haoma para una bebida sagrada, belladona contra los espasmos o excrementos humanos como curativos. Los sumerios llevaron a cabo las primeras operaciones farmacéuticas (desecación, pulverización, molienda, prensado, filtración, decantación, etc) y propusieron formas farmacéuticas como pomadas, lociones, cataplasmas, enemas, infusiones, vinos, emplastos...

En Egipto los códices describen la sintomatología y la prescripción para una enfermedad, así como los principios activos de plantas, animales y minerales, los alimentos que los contienen (leche, vino, miel...) y la formulación y preparación de medicamentos. Además, establecían unas pautas de administración de los medicamentos, a saber de uso interno (tisanas, decocciones, maceraciones, píldoras...) y de uso externo (cataplasmas, ungüentos, emplastos, colirios, pomadas, inhalaciones...). Las enfermedades más comunes eran las oftálmicas, parasitarias y enfermedades de bajo vientre que se trataban con supositorios, enemas o laxantes. Los procedimientos torácicos se trataban con inhalaciones y las enfermedades de la piel con ungüentos. Como herramientas de trabajo usaban molinos de mano, morteros, tamices fabricados con papiro, balanzas, y para la conservación: recipientes de barro, vidrio, alabastro y serpentina, así como cajas de madera.

En Grecia y Roma (desde el siglo IV a. C. al año 476 d. C) se inicia la medicina racional con Alcmeón de Crotona hasta la medicina posterior de Galeno. En este período se hace notar la influencia religiosa, no existía la figura del farmacéutico como tal, pero aparece la farmacia Galénica. Galeno da las bases técnicas para la preparación de las principales formas farmacéuticas y se conocen los primeros auxiliares de la medicina: Rizotomos, Farmacopolos, los picmentarios y los ungüentarios. Se distinguen igual que en Egipto los fármacos de uso externo (pomadas, esparadrapos, ungüentos...) y los de uso interno (infusiones, decocciones, fermentaciones...) y se descubre la "terra sigillata", que permite crear pastillas preparadas con la base de una arcilla blanca, el bolus alba, y empastadas con sangre de cagra, según escritos de Dioscórides. Este hombre es el llamado padre de la farmacología y es quien consolida la separación de la farmacia y la medicina en el medio oriente, siendo los árabes los encargados de esta separación. Por otra parte, Avicena describe varias formas farmacéuticas para administrar los medicamentos: papelillos, tabletas, jarabes, polvo, ungüentos, baños aromáticos, aceites, tinturas, gotas medicinales, laxantes, lavativas, etc.

Pedia: TXT_KEY_TECH_WRITING3_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The runic alphabets are a set of related alphabets using letters known as runes to write various Germanic languages before the adoption of the Latin alphabet and for specialized purposes thereafter. The runes were in use among the Germanic peoples from the 1st or 2nd century AD. This period corresponds to the late Common Germanic stage linguistically, with a continuum of dialects not yet clearly separated into the three branches of later centuries; North Germanic, West Germanic, and East Germanic. No distinction is made in surviving runic inscriptions between long and short vowels, although such a distinction was certainly present phonologically in the spoken languages of the time. Similarly, there are no signs for labiovelars in the Elder Futhark (such signs were introduced in both the Anglo-Saxon futhorc and the Gothic alphabet as variants of p). The runes developed centuries after the Old Italic alphabets from which they are historically derived. The debate on the development of the runic script concerns the question which of the Italic alphabets should be taken as their point of origin, and which, if any, signs should be considered original innovations added to the letters found in the Italic scripts. The historical context of the scripts origin is the cultural contact between Germanic people, who often served as mercenaries in the Roman army, and the Italic peninsula during the Roman imperial period (1st c. BC to 5th c. AD).
Runen können einerseits als Zeichen für jeweils einen Laut geschrieben werden (Alphabetschrift), andererseits als Zeichen stehen für die jeweiligen Begriffe, deren Namen sie tragen. Daneben können sie Zahlen darstellen oder als magisches Zeichen verwendet werden. Abgesehen von einer kurzen Phase im hochmittelalterlichen Skandinavien wurde die Runenschrift nicht zur Alltagskommunikation verwendet und die Zeichenformen entwickelten sich nicht ausgerichtet auf eine flüssige Gebrauchsschriftlichkeit. Die Runen sind vermutlich weder unabhängig entstanden, noch sind sie von den Germanen als fertiges Schriftsystem übernommen worden, sondern wurden weitgehend eigenständig nach Vorbildern südeuropäischer Schriften entwickelt. Sie treten allerdings schon sehr früh als komplettes Alphabet mit 24 Buchstaben auf. Vor allem die lateinische Schrift, aber auch die zahlreichen vom Lateinischen verdrängten und untergegangenen Schriften des keltisch-alpin-italischen Raums kommen als Vorbilder in Betracht. Runen gehen damit sowohl in ihrem Prinzip einer Buchstabenschrift als auch in der Form vieler Lautzeichen letztlich auf die große phönizisch-aramäische Familie von Alphabeten zurück, die im 1. Jahrtausend v. Chr. im Gebiet des Libanon und Syriens entstanden sind und zu denen auch alle heutigen europäischen Schriften gezählt werden. Der Ursprung der Runenschrift ist zeitlich und räumlich kaum zu erhellen, weil die ältesten Belege eben bereits einen etablierten Satz von Zeichen präsentieren. Das erste gesicherte Auftreten von Runen, und zwar auf der Halbinsel Jütland (südlich bis ins heutige Schleswig-Holstein) sowie in Schweden, fällt in die zweite Hälfte des 2. Jahrhunderts (Gegenstände wie z. B. Waffen aus Mooropferplätzen in Jütland wie Vimose, Illerup dal, Nydam, Thorsberg). Vorstufen der Schrift, an denen ihre Entstehung nachzuvollziehen wäre, konnten nicht zweifelsfrei identifiziert werden. Das äußerliche Charakteristikum der Runen ist die Vermeidung waagrechter und gebogener Linien, was früher immer wieder die Vermutung aufkommen ließ, dass es sich um eine Buchstabenumformung handelt, die dazu geeignet sein sollte, vor allem in hölzernes Material geritzt zu werden. Man nahm folglich an, dass Vorstufen der Runen nur deshalb nicht bewahrt sind, weil ihr mutmaßlicher Träger Holz sich schlechter als Metall erhalten hat. Neuere Funde (z. B. Moorfunde von Illerup dal, Dänemark) zeigen jedoch auch gerundete Formen (z. B. bei der Odal-Rune) auf metallenen Waffenteilen.
Los alfabetos rúnicos son un grupo de alfabetos que comparten el uso de unas letras llamadas runas, que se emplearon para escribir en las lenguas germánicas principalmente en Escandinavia y las islas Británicas, aunque también se usaron en Europa central y oriental, durante la Antigüedad y la Edad Media, antes y también durante la cristianización de la región.

Las variantes escandinavas del alfabeto se conocen también como futhark o fudark que se transliteran como F, U, D, A, R y K. La variante anglosajona se conoce como futhorc, debido a los cambios producidos en la pronunciación de estas mismas seis letras en el inglés antiguo.

Las inscripciones rúnicas más antiguas encontradas datan de alrededor del año 150, y a grandes rasgos, el alfabeto fue reemplazándose por el latino con la cristianización, alrededor del año 700 en la Europa central y al finalizar la época vikinga, alrededor de 1100, en Escandinavia. Sin embargo, el empleo de runas persistió en Escandinavia hasta entrado el siglo XX, especialmente en la Suecia rural, empleándose especialmente en la decoración con runas y en los calendarios rúnicos.

Pedia: TXT_KEY_TECH_SERVIAN_REFORM_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Servius Tullius, the sixth king of Rome, came to power between two men more famous as Etruscan kings, the ambitious Tarquinius Priscus and the despotic last king, Tarquin the Proud. Servius Tullius (sometimes referred to as Servius, and sometimes as Tullius) may be more famous as an adjective applied to walls and reforms, named Servian for him, than as a king.

The traditional dates for Servius Tullius are 578-534 B.C. He built temples and other public structures, including the Servian Walls. He expanded the city and re-stratified the Romans to include plebeians and previously disenfranchised men (e.g. manumitted slaves who weren't genetically part of the Romulan tribes) in the military (Servian Military Reforms) and tax rolls. The comitia curiata, the popular assembly of the earlier regal period, allowed the people to participate in the government by electing the magistrates, both civil and military; sanctioning and repealing laws; and declaring war and making peace.

The Servian reforms established both the Roman army's centuria system and its order of battle; men picked from civilian centuriae were slipped into military ones, and each battle line in the phalanx formation was composed of a single class.
Servius Tullius hieß der sechste König von Rom, welcher von 578-534 v. Chr. regierte. Er war der Sohn einer im Kriege erbeuteten Sklavin des Königs Tarquinius Priscus, und wurde mit dessen Kindern erzogen. Er zeichnete sich bald aus und wurde der Schwiegersohn des Königs, und als dieser ohne Söhne zu hinterlassen starb, trat Servius ohne Wahl des Volks und Senats, aber mit stillschweigender Zustimmung beider, als König auf. Er machte sich durch Vergrößerung, der Gewalt des Volks, Bezahlung von Schulden und Verteilung eroberter Äcker beliebt. Später machte er mehrere weise Einrichtungen, namentlich teilte er das Volk nach dem Vermögen in sechs Classen, und diese in Centurien, ordnete hiernach die Abgaben und die Kriegsdienste, und ließ meist nach Centurien abstimmen.

Die Servianische Reform etablierte sich einerseits im Römischen Centurien System und auch in deren Schlachtordnung (Formation). Jede Kampflinie in der Phalanx wurde von einer einzigen Klasse zusammengesetzt.
La Reforma Serviana se atribuye a Servio Tulio (578-535 a. C.) sexto rey de Roma. Fue una profunda reforma socioeconómica y militar que afectó inicialmente a la organización del ejército y más tarde a la de las asambleas populares.

Ejército
En la monarquía primitiva predominaba la caballería y el reclutamiento y la organización de las unidades militares tuvo carácter gentilicio pero esto cambió al introducirse el armamento pesado, a partir de entonces la base fundamental sería la infantería con armamento pesado, estos soldados comienzan a agruparse en unidades tácticas, inicialmente unos 80 hombres (centuria), aunque varió con el tiempo. En cambio el número de soldados de caballería es menor.

La reorganización se llevó a cabo en una época en la que la estructura gentilicia está debilitada y las diferencias económicas cada vez son más acusadas. Cada soldado debía costearse sus propias armas (salvo los de caballería por ser patricios con el privilegio de no pagar) y la base de reclutamiento entonces sería la capacidad económica del interesado que queda determinada por el censo.

Asambleas populares
Con la reforma anterior los plebeyos, una clase que está creciendo, a la vez que tenían acceso al ejército, también lo tenían a las asambleas, apareciendo una nueva asamblea popular: los "comicios centuriados" de carácter militar que se celebraban fuera de la ciudad. Trataban asuntos como la declaración de hostilidades, tratados de paz, alianza, concesión de ciudadanía y la organización de los poderes públicos. Hay que destacar que por su aumento, los reyes comienzan a hacer concesiones a su favor aunque no fueron suficientes para mejorar el problema social (lucha de clases). Se propuso la citada división por fortuna, lo cual implicará que ahora el criterio de distribuir el pueblo será el timocrático. Se creó el censo que se celebraba cada cinco años en el que debían inscribirse los jefes de familia, anotando las personas de su familia y sus bienes. De esta manera el pueblo quedará distribuido en cinco clases, y cada una se subdividía en la mitad iuniores y la otra mitad seniores según la fortuna, en las que a pesar de las reformas que facilitaron la participación en la vida ciudadana de los plebeyos, la hegemonía la mantuvieron los patricios.

Nuevas Tribus
Otra característica de la reforma es la nueva subdivisión de la sociedad en cuatro tribus de nuevo cuño: la Palatina, la Esquilita, la Colina y la Suburana, las tres primeras en la zona del Septimontium y la última en la Quirital. En el campo también habrá otro cambió ya que estará formado por dieciséis tribus. El número variará con el transcurso del tiempo hasta llegar a 35 en el año 241 a. C.

Pedia: TXT_KEY_TECH_KRIEGERETHOS_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
The Greek warrior ethic, in fact, is a case in point. Rather than limiting the goal to victory in combat, the warrior ethic did not blink at the plunder, rape, abduction, and wholesale slaughter that would often ensue after a victory over an enemy city-state. Alexander the Great refrained from this for political reasons (he was trying to conquer the rather extensive Persian empire, and found local support useful) until he finally took the imperial capital Persepolis and let his troops run wild, additionally instructing them to kill every adult male they found.

The Warrior Ethos embodies certain virtues (courage, honor, loyalty, integrity, selflessness and others) that most warrior societies believe must be inculcated from birth. In Sparta, every newborn boy was brought before the magistrates to be examined for physical hardiness. If a child was judged unfit, he was taken to a wild gorge on Mount Taygetos, the mountain overlooking the city, and left for the wolves. We have no reports of a mother weeping or protesting.

The Warrior Ethos is not a manifestation only of male aggression or of the masculine will to dominance. It also rests on the will and resolve of mothers and wives and daughters and of female warriors as well: to defend their children, their home and the values of their culture.
Seit dem späten 7. und 6. Jahrhundert v.Chr. wird die kriegerische Tapferkeit in der griechischen Dichtung angepriesen. Bei den Elegikern Kalinos und Tyrtaios zeichnet sich die Politisierung des Begriffs ab, die auf Verteidigung der Polis ziehlt und für die Auffassung des 5. Jahrhunderts maßgeblich wird. Tapferkeit wird als Element eines Kriegerethos zum vornehmsten Charakterzug des guten Mannes. Mit der wachsenden Professionalisiserung des Heeres (Bürger und schließlich Berufssoldaten) wird schlussendlich ein Kriegerethos vermittelt, das Gehorsam, Selbstbeherrschung und Opferbreitschaft honorierte.

Alexander der Große setzte maßgeblich auf den Kriegerethos der Makedonen, welcher ihm stets Nachschub an Soldaten einbrachte.

Pedia: TXT_KEY_TECH_GLAS4_PEDIA (Tech)
File: PAEGameText_Pedia.xml
English: Français: Deutsch: Italiano: Español:
Glass was a desirable material for mirrors. Because the surface of glass is naturally smooth, it produces reflections with very little blur. In addition, glass is very hard and scratch-resistant. However, glass by itself has little reflectivity, so people began coating it with metals to increase the reflectivity. Metal-coated glass mirrors are said by the Roman scholar Pliny the Elder to have been invented in Sidon (modern-day Lebanon) in the first century A.D., although no archeological evidence of them date from before the third century. According to Pliny, the people of Sidon developed a technique for creating crude mirrors by coating blown glass with molten lead. Glass mirrors backed with gold leaf are mentioned by Pliny in his Natural History, written in about 77 A.D.

The Baths of Caracalla in Rome, Italy, were the city's second largest Roman public baths, or thermae, likely built between AD 211/212 and 216/217, during the reigns of emperors Septimius Severus and Caracalla. They used glass windows that helped heat the large rooms.
Zu Beginn des 1. Jahrhunderts werden in Rom erstmals Fenster aus rohem Glas gebräuchlich. Allerdings war dies den Luxusbehausungen der Oberschicht vorbehalten. In öffentlichen Bauten dienen die Fenster auch der Monumentalisierung der Wand. Beispiel wären etwa die Caracalla-Thermen.

Ende des 1. Jahrhunderts kommen die ersten Glasspiegel in Gebrauch: hinter einer Glasplatte wird dünn ausgewalzte Zinnfolie als reflektierende Fläche angebracht. Die Glasspiegel verdrängen bald die bisher verwendeten Spiegel aus poliertem Metall.

Page (1/8):12345678